حدیث حلال و حرام - 5 حدیث در مورد حلال و حرام

انجمن‌ها: 

حدیث حلال و حرام - 5 حدیث در مورد حلال و حرام

در این پست 5 حدیث منتخب در مورد حلال و حرام از کتاب چهل حدیث حلال و حرام محمود شریفی در بیان معصومین علیهم السلام تقدیم شما عزیزان میگردد.

                 حدیث حلال و حرام - 5 حدیث در مورد حلال و حرام

زیان زیادى ثروت

1. ألإمامُ عَلِى علیه السلام قالَ: کَثْرَةُ المالِ تُفْسِدُ القُلُوبَ وَ تُنْشِئُ الذُّنُوبَ.
امام علىّ بن ابى طالب علیه السلام فرمود: زیادى ثروت قلبها را تباه مى سازد و گناهان را پدید مى آورد. 

پیامد مال دوستى

2. عَن عَلِىٍّ علیه السلام: حُبُّ المالِ یُفْسِدُ الَمالَ، و یُوَسِّعُ الآمالَ. امام على علیه السلام فرمود: مال دوستى عاقبت انسان را تباه مى کند و آرزوها را گسترده و طولانى مى کند.

گـوسالـه

3. امّت پیامبر صلی الله علیه و آله عَن رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله قالَ: إنَّ لِکُلِّ اُمَّةٍ عِجْلٌ، وَعِجْلُ هذِهِ الأُمَّةِ الدّینارُ وَالدِّرْهَمُ.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر امّتى گوساله اى دارد که او را منحرف مى کند و گوساله این امّت، امّت پیامبر اکرم دینار و درهم است. یعنى همانطور که گوساله بنى اسرائیل پیروان حضرت موسى علیه السلام را گمراه کرد و آنان گوساله پرست شدند، مال و ثروت هم موجب انحراف امّت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم مى گردد.

جایگاه مال و ثروت

4. عَن رَسُولِ اللّه ِصلی الله علیه و آله: إنَّ الدّینارَ وَالدِّرهَمَ أهْلَکا مَنْ کانَ قَبلَکُم وَ هُما مُهْلِکاکُم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: دینار و درهم، کسانى راکه پیش از شما بودند، نابود کرد و آن دو شما را هم به نابودى مى کشند.

محـبوب خدا و مال و ثروت

5. ألإمام عَلِىٍّ علیه السلام قالَ: إذا أحَبَّ اللّه ُسُبْحانَهُ عَبْداً بَغَّضَ إلَیْهِ المالَ وَ قَصَّرَ مِنْهُ الآمالَ، إذا أرادَاللّه ُ بِعَبْدٍ شَرّاً حَبَّبَ إلَیْهِ المالَ وَبَسَطَ مِنْهُ الآمالَ.

امام علی علیه السلام فرمود: وقتى خداوند بنده اى را دوست بدارد، مال و ثروت را پیش او منفور و ناپسند جلوه مى دهد و آرزوهاى او را کوتاه مى کند و چون خداوند بدى بنده اى را اراده کند، مال و ثروت را محبوب او قرار مى دهد و آرزوهایش را گسترش مى دهد. خداوند متعال بدى هیچ یک از بندگان خود را نمى خواهد مگر اینکه خود بنده اعمالى را انجام دهد که مورد خشم پروردگار خود قرار گیرد که در این صورت خدا هم او را رها مى سازد و به خودش وا مى گذارد.

                 حدیث حلال و حرام - 5 حدیث در مورد حلال و حرام

منبع: چهل حدیث حلال و حرام ، محمود شریفی
-----------------------
پی نوشت:
[1] میزان الحکمه، جلد 4، صفحه 2985.
[2] میزان الحکمه، جلد 4، صفحه 2983، حدیث 19329.
[3] محجه البیضاء، جلد 7، صفحه 328.
[4] اصول کافى، جلد 2، صفحه 316، حدیث 6.
[5] غررالحکم، جلد 3، صفحه 166، حدیث 4111 و 4110.

Share