برتولد برشت نمایشنامه نویس آلمانی

انجمن‌ها: 

برتولد برشت (شاعر، نویسنده، کارگردان تئاتر و نمایشنامه نویس)

برتولد برشت (۱۹۵۶-۱۸۹۸ میلادی)، شاعر، نویسنده، کارگردان تئاتر و نمایشنامه نویس آلمانی، در شهر آسبورگ در ایالت باواریا زاده شد. او بوسیله مادرش با انجیل آشنا شد و این آشنایی در آثار بعدی او بازتاب یافت. برشت در خانواده ای از طبقه متوسط آلمان رشد یافت که پدرش کاتولیک و مادرش پروتستان بود. او ۱۶ ساله بود که جنگ جهانی اول آغاز شد. یک سال بعد برشت به خاطر نوشتن مقاله ای سیاسی از مدرسه اخراج شد.

برتولد برشت

پدر برشت که مدیر یک کارخانه بود، توانست او را در دانشگاه مونیخ ثبت نام کند. او با تحصیل در رشته تئاتر نوشتن و چاپ نقدهای تئاتر خود در نشریات را آغاز کرد. برتولد برشت در واپسین سال جنگ به خدمت نظامی فراخوانده شد و تنها یک ماه پس از اعزام وی، جنگ به پایان رسید.

برشت اولین نمایشنامه بلند خود را به نام «بعل» (نام یکی از خدایان میان رودانی) در سال ۱۹۱۸ میلادی نوشت و پس از آن نگارش نمایشنامه و کارگردانی تئاتر را با جدیت دنبال کرد و یک شرکت تولید آثار نمایشی تاسیس کرد.

او در سال ۱۹۲۲ میلادی با ماریان زوف، خواننده اپرا ازدواج کرد؛ هر چند خیلی زود به شکست انجامید. برشت کمی بعد با هلن ویگل ازدواج کرد و تا زمان مرگش با او زندگی کرد.

با قدرت گرفتن هیتلر در سال ۱۹۳۳ میلادی در آلمان، برشت و همسرش از آلمان خارج شدند و در کشورهای گوناگون اروپایی از جمله دانمارک اقامت گزیدند. با اشغال پیوسته کشورها توسط قوای نازی، برشت نیز مجبور به مهاجرت شد و مدتی را در سوئد سپری کرد و سرانجام خود را به آمریکا رساند و در سانتامونیکا، ساکن شد.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و آغاز دوران جنگ سرد، با وجودی که بطور رسمی عضو حزب کمونیست نبود، اما به سبب نگاه نهفته در آثارش، یک نویسنده مارکسیست تلقی شد. از همین رو مورد بازپرسی «کمیته فعالیت های ضدآمریکایی» قرار گرفت و چند روز پس از آن به آلمان شرقی سفر کرد.

او سال های پایانی زندگی اش را در آلمان شرقی گذراند و وقت خود را بیشتر صرف تربیت نسل جدیدی از کارگردانان جوان تئاتر این کشور کرد. برشت به این دلیل به سرزمین مادری اش بازگشته بود تا آرمان های خود را محقق کند اما حاکمانی که بر سر کار بودند را بسیار دورتر از آنچه می پنداشت دید.

برشت سال های پایانی عمرش را با بیماری قلبی سختی سپری کرد که از دوران کودکی در وی ریشه گرفته بود. برشت سرانجام در سال ۱۹۵۶ میلادی در اثر همین بیماری دیده از جهان فروبست و در قبرستانی در نزدیکی برلین دفن شد. همسرش هلن ویگل نیز در حدود ۱۵ سال بعد دیده از جهان فروبست و در کنار قبر او جای گرفت.

از مهمترین نمایشنامه های برتولد برشت می توان به «ننه دلاور»، «اپرای سه پولی»، «دایره گچی قفقازی»، «زندگی گالیله» و «مادر» اشاره کرد.

 

منبع: طاقچه

Share