پیست اسکی آلوارس / بزرگترین پیست ایران در سرعین

انجمن‌ها: 

پیست اسکی آلوارس بزرگترین پیست ایران در سرعین / "آلوارس" قطب گردشگری تمام فصول

پیست اسکی آلوارس در روستای الوارس در ۳۰ کیلومتری سرعین در دامنه کوه سبلان قرار دارد. این پیست بزرگترین پیست اسکی ایران از نظر وسعت می باشد.

این پیست اسکی به بالابر و تله سیژ مجهز است. پیست آلوارس در بین ۸۴–۸۵ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. به علت ارتفاع زیاد پیست از سطح دریا دمای این پیست حتی بسیار سرد تر از دما در شهرستان اردبیل است بطوریکه حتی در برخی تابستان ها بارش برف در این پیست اسکی مشاهده شده است.

بزرگترین پیست ایران در سرعین/ پیست اسکی آلوارس

شهر توریستی سرعین در دامنه کوه سبلان در بین گردشگران به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و بویژه آبهای گرم معدنی و طبیعی با خواص درمانی شناخته می شود، اما هم اکنون فعالیت بزرگترین پیست اسکی کشور در این منطقه ظرفیت بزرگ گردشگری را برای استان ایجاد کرده است.

علاوه بر تمام جاذبه های طبیعی، تاریخی، باستانی و تفرجگاه های بی شمار، سرعین امروز با پیست اسکی آلوارس نیز به شهرت رسیده و با خارج شدن از منطقه گردشگری تک قطبی سالانه در فصل زمستان و تا اواسط تابستان نیز پذیرای جمع کثیری از علاقمندان به ورزشهای زمستانی از جمله اسکی است.

از این رو پیست اسکی آلوارس که در 24 کیلومتری شهرستان سرعین و 12 کیلومتری روستای تاریخی آلوارس قرار دارد، طی چند سال گذشته با تجهیز و توسعه هم اکنون به بزرگترین پیست اسکی کشور از لحاظ وسعت تبدیل شده است.

روستای آلوارس، وارث تمدن پارسیان

این پیست به دلیل واقع شدن در نزدیکی روستای آلوارس قدیمی ترین سکونتگاه دامنه سبلان به این نام عنوان می شود، بنا به روایات تاریخی مردی در زمانهای قدیم در این روستا زندگی می کرد که ادعا داشت وارث این مکان است و بعد از او وراثش  را به نام آل وارث خطاب کردند.

در کتاب "سرعین در آینه قلم" آمده است: "در روستای آلوارس باغهای بزرگی وجود داشت که از درختان تنومندی چون شمشاد و سر و بید تبریزی انباشته بود. نجاران از آن درخت انبوه الورا می بریدند و کسانی که از روستاهای همجوار خانه می ساختند از نجاران آلوارس الوار می خریدند، بنابراین به دلیل وجود این درختان تنومند و الوار محکم این روستا به –الوارستان- معروف شد".

برخی نیز اعتقاد دارند اجداد این روستا به نژاد پارس رسیده و این روستا را پارسیان در زمانهای بسیار قدیم ساخته و مدت مدیدی در آن زندگی کرده اند. به همین خاطر نام آل پارس نیز بر روی آن می نهند. ولی از همه مصطلح تر برای این روستا، عنوان آل پارس است.

با وجود گرمای 35 درجه ای هوای تابستان در اردبیل و سرعین از آنجائی که پیست فوق در ارتفاع سه هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد به سبب بارندگی فراوان برف در طول پائیز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برفهای این منطقه می تواند در حدود شش الی هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گیرد که از این لحاظ در کشور رتبه نخست را دارد.

آلوارس دشت شقایق های کوهی

آلوارس دشت شقایق های کوهی

این پیست مجهز به امکاناتی همچون بالابر، تله سیژ به طول هزار و 250 متر، خط تله اسکی برای آموزش اسکی، ایستگاههای کلاسهای آموزشی و امکانات رفاهی است که گردشگران نوروزی می توانند از این امکانات در طول سفر خود بهره گیرند.

از ویژگیهای بارز منطقه ای که مجتمع ورزشهای زمستانی آلوارس در آن واقع شده علاوه بر جاذبه های زمستانی می توان به جاذبه های بهاری و تابستانی آن ازجمله روی آوردن عشایران با گله های خود به مناطق حوالی آن، هوای خنک و معتدل در اوج تابستان، پوشش گیاهی و گلهای رنگارنگ به صورت دشتهای وسیعی از شقایق های کوهی، گل ختمی، گون و غیره همچنین قرار گرفتن مسیر های صعود به قله سبلان و قلل دیگر از فاصله نزدیک کمپ مجتمع و مشرف بودن آن به شهر های سرعین، نیر، اردبیل است که استفاده از آن را در تمامی فصول سال مفید و خاطره انگیز می کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Share