سایه سنگین شبکه‌های ماهواره‌ای بر رسانه‌ ملی

فعالیت شبکه های ماهواره ای هرروز شکل وشمایل جدید تری به خود می گیرد. سابق بر این، شاید پخش سریال از این شبکه ها اعتراض مدیران و هنرمندان را به جهت آسیب هایی که پخش این گونه فیلم ها در ریزش مخاطب ایرانی دارد در پی داشت. اما، درحال حاضر حمایت شبکه های ماهواره ای از محصولات سینمای ایران قوت بیشتری گرفته است و در این شرایط با قطعیت بیشتری می توان گفت که شبکه های ماهواره ای در غیاب شبکه های خصوصی، فعالیت چشمگیری دارند و اتفاقا در جذب مخاطب هم موفق عمل کرده اند. ماه ها پیش بود که شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، در ادامه گسترش فعالیت شبکه هایشان، پخش تیزرهای فیلم های سینمایی را آغاز کردند. این در حالی بود که جدا از اعمال  سلیقه ای که در پخش تیزرهای فیلم های سینمایی در تلویزیون ایران انجام می شود و تصمیم گیری درباره اینکه کدام یک از فیلم ها قابلیت پخش تیزر دارند، قیمت های گزاف پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم ها نیز دلیل دیگری بود که در ابتدای پیاده شدن طرح پخش تیزرهای فیلم های سینمایی، تهیه کنندگان و پخش کنندگان فیلم های سینمایی خیلی هم برای پخش تیزر فیلم هایشان در این شبکه ها بی میل نباشند.

درحالی که پخش یک تیزر ٣٠ ثانیه ای در پربیننده ترین ساعت تلویزیون، مبلغی نزدیک به ٣٠ میلیون تومان برای سینماگران هزینه داشت، شبکه های ماهواره ای جم، بابت هر ٩٠ نوبت پخش تیزر، تنها مبلغ ١٠ میلیون تومان را دریافت می کردند. درواقع می توان گفت هزینه هر تیزر ماهواره ای برای فیلم ساز ایرانی حدود ١١٢ هزارتومان بود.

 هرچند که رسانه ملی در مقابل هزینه بالایی که برای پخش تیزر فیلم های سینمایی در نظر گرفته است، پخش تیزر رایگان را هم برای فیلم های سینمایی در نظر گرفته؛ هرچند ظاهرا پخش این نوع از تیزرها کاملا سلیقه ای است و برحسب اینکه شورای بازرگانی صداوسیما چه فیلم هایی را شایسته پخش تیزر رایگان بداند، اقدام به پخش آنها می کند. بااین حال، در این باره نیز شبکه های ماهواره ای بی معطلی در اقدامی جدیدتر و در قالب طرح حمایتی، اقدام به پخش رایگان تیزرهای فرهنگی کرده اند.

وعده هایی که عملی نشد

بسیاری از سینماگران، با درآمدزایی سینما قادر به پرداخت هزینه های سنگین پخش تیزر از صداوسیما نیستند. دراین میان هم وعده هایی از سوی مدیران صداوسیما در جهت تعامل بیشتر با سینماگران مطرح شد. اما هنوز هم ممیزی و اعمال سلیقه به منظور پخش تیزر فیلم های سینمایی به قوت خود باقی است. مدتی قبل مسئولان رسانه ملی مانع پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم «خواب تلخ» شدند؛ فیلمی که پس از ١٢ سال توقیف در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شد و در مدت زمان کوتاهی توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. اما ظاهرا به نظر مدیران صداوسیما این فیلم اجازه تبلیغ ندارد.

 سینماگران چه کردند؟

سیدغلامرضا موسوی، دبیر هیأت رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران، در گفت وگویی اعلام کرد که سرقت فیلم های ایرانی توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پیگیری و اعلام شکایت می شود. او در گفت وگو با ایسنا افزود: متأسفانه تعدادی از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای بدون رعایت حقوق تهیه کنندگان و صاحبان فیلم های سینمایی ایرانی یا ویدئویی، این فیلم ها را پخش می کنند. ناگفته پیداست که این اقدام سرقت و دزدی فیلم هاست و لابه لای نمایش این فیلم ها آگهی بازرگانی پخش می کنند. طبیعتا اگر در داخل کشور جلو پخش این آگهی های تجاری گرفته شود، بسیاری از این شبکه های ماهواره ای به دلیل عدم تأمین مالی تعطیل می شوند.

او ادامه داد: با گروهی از وکلای مقیم کشورهای دیگر مذاکراتی صورت گرفته است تا ضمن جمع آوری مدارک لازم، علیه سارقان فیلم های ایرانی در خارج از کشور به خصوص شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و سایت های اینترنتی اقدام کنند. در داخل کشور نیز بسیاری از سایت ها توسط ستاد مبارزه با سرقت کالاهای فرهنگی که مدیریت آن با دکتر ابطحی است، فیلتر شده است.

او همچنین درباره پخش آگهی فیلم های سینمایی از برخی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان گفت: براساس اطلاعات صنف، تهیه کنندگان هیچ گونه آگهی ای برای پخش به شبکه های ماهواره ای ارائه نکرده اند. بلکه این شبکه ها با مراجعه به سایت های فیلم یا پخش فیلم یا خبرگزاری ها، آنونس و تیزر فیلم ها را برداشته و پخش می کنند. البته در برخی موارد نیز کسانی که فیلم ها را برای نمایش فارسی زبان ها در اروپا، آمریکا یا اقیانوسیه خریداری کرده اند، سعی می کنند برای جذب تماشاگر فارسی زبان مقیم خارج از کشور به این شبکه ها سفارش آگهی بدهند.

او خاطرنشان کرد: بنابراین تهیه کنندگان سینمای کشورمان سفارش دهنده پخش آگهی فیلم سینمایی نیستند و در موارد نادر نیز برای ممنوعیت پخش آگهی تذکر لازم داده شده است.

طبق گفته های غلامرضا موسوی، اهالی سینما و پخش کنندگانی که فیلم هایشان در اکران سینما هاست، سفارش دهنده پخش آگهی فیلم هایشان در شبکه های ماهواره ای نیستند. بااین حال، این روزها تیزر تمامی فیلم های اکران سینماها در شبکه های ماهواره ای در حال پخش است. برای پخش کننده و تهیه کننده ای که در رقابت با دیگر فیلم های اکران شده تمام تلاشش را در جهت جذب مخاطب می کند، پخش شدن تبلیغات فیلمش از شبکه های ماهواره ای نیز یک امکان مناسب است. اما طبعا اگر صداوسیما شرایط بهتر و مناسب تری برای سینماگران قائل شود، شاهد جدال سخت صداوسیما با شبکه های ماهواره ای نخواهیم بود؛ جدالی که نقطه پایان آن، ضربه فني صداوسیما خواهد بود.

Share