تفاوت انگیزه و انگیزش

انجمن‌ها: 

تفاوت انگیزه و انگیزش

احتمالاً شما هم بارها و بارها نام انگیزه، انگیزش و انگیزاننده را شنیده باشید، اما مثل بسیاری از افراد متوجه تفاوت های بین آن ها نشده باشید و خیلی راحت و سریع از کنارشان رد شده باشید. اما باید بدانید که این سه تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و فرقشان از زمین تا آسمان است! ما در این مقاله قصد داریم دقیقاً همین فرق را مورد بررسی قرار دهیم و بگوییم که دقیقاً تفاوت انگیزه و انگیزش و انگیزاننده چیست؟ در واقع شما در این مقاله با موارد زیر به خوبی آشنا خواهید شد:

تفاوت انگیزه و انگیزش

انگیزه چیست؟

اولین مطلبی که باید برای درک تفاوت بهتر انگیزه و انگیزش و انگیزاننده یاد بگیرید، تعریف خود انگیزه است. چون این موضوع را در مقاله انگیزه چیست خیلی جامع تر و بهتر توضیح داده ایم، دیگر در اینجا زیاد توضیح نمی دهم و فقط به جمله زیر اکتفا می کنم:

انگیزه یعنی:

دلیل انجام کار + نیروی انجام کار + هدفمند بودن

در واقع انگیزه، نیرویی است که ما را به سمت انجام کارهایمان سوق می دهد و بزرگترین هل دهنده ما به سمت موفقیت است. حالا با این معنای انگیزه، خیلی بهتر می توانیم تفاوت های آن را با سایر مواردی که نام بردم متوجه شویم.

تفاوت انگیزه و انگیزش

انگیزش چیست؟

تا کنون با خودتان فکر کردید که چرا به سمینارهای انگیزشی، سمینار افزایش انگیزه یا برانگیزاننده انگیزه و… نمی گویند؟ دقیقاً به دلیل معنای خود کلمه انگیزش است؛ چرا که تعریف انگیزش یعنی:

فرایندی که انگیزه را ایجاد می کند. به زبان ساده تر یعنی شما باید یک سری کار انجام دهید تا با انگیزه شوید، به آن کارها انگیزش می گویند.

به همین دلیل است که نام سخنرانی هایی که به افراد انگیزه می دهند، سخنرانی انگیزشی است.

تفاوت انگیزه و انگیزش

انگیزاننده چیست؟

یکی دیگر از اصطلاحاتی که در زمینه انگیزه معمولاً بیان می شود، انگیزاننده است؛ این یعنی چه؟

عاملی که انگیزه را به وجود می آورد انگیزاننده نام دارد. در واقع انگیزاننده، طی فرایندی که انگیزش نام دارد، انگیزه را در وجود شما می سازد.

برگردیم به مثال سخنرانی انگیزشی؛ در اینجا انگیزاننده و انگیزش چه چیزهایی هستند؟ فکر می کنم اکنون دیگر بتوانید به خوبی آن ها را تشخیص دهید. بله درست فکر کردید! سخنران، چون عامل به وجود آمدن انگیزه است، انگیزاننده نام دارد و صحبت هایی که می کند و کارهایی که انجام می دهد، چون فرایندی است که باعث ایجاد انگیزه می شود انگیزش است.

نکته مهمی که در بحث انگیزانننده وجود دارد، این است که بهترین انگیزاننده ما چه چیزی یا چه کسی است؟ در جواب این سوال، من فقط جمله آقای اندرو کارنگی را برای شما بازگو می کنم:

کسانی که نتوانند به خود انگیزه دهند، مجبورند به متوسط بودن قانع باشند؛ هر چقدر هم که دیگر استعدادهای آن ها چشمگیر باشد.

حالا به نظر شما، واقعی انگیزاننده ای بهتر از خود ما وجود دارد؟ طبیعتاً خیر. پس سعی کنید به بهترین شکل ممکن همیشه انگیزه خود را بالا ببرید و آن را در همان حد نگه دارید. برای این کار، در همان مقاله انگیزه چیست که در ابتدا هم معرفی کردم تعداد زیاد راه وجود دارد که می توانید از آن ها هم استفاده کنید.

دیدید؟ خیلی هم سخت نبود فقط باید کمی با اصطلاحات بیشتر آشنا شوید و با آن ها درگیر شوید تا تفاوت های انگیزه، انگیزش و انگیزاننده را با یکدیگر متوجه شوید.

در بخش بعدی یک بار دیگر به این تفاوت ها به صورت خلاصه اشاره خواهیم کرد.

تفاوت انگیزه و انگیزش

تفاوت انگیزه و انگیزش و انگیزاننده چیست؟

فکر نمی کنم واقعاً دیگر نیاز به توضیح بیشتری درباره تفاوت های این 3 مورد باشد؛ اما به صورت خیلی خلاصه وار، باز هم آن ها را توضیح می دهم:

انگیزه مهم ترین نیرویی است که ما را به سمت موفقیت سوق می دهد و هل دهنده ما به سمت اهدافمان است.

انگیزش فرایندی است که انگیزه را ایجاد می کند و باعث می شود که آن به وجود بیاید.

انگیزاننده هم عاملی است که انگیزه را به وجود می آورد و طی فرایندی که همان انگیزش است هم این کار را انجام می دهد.

امیدوارم به بهترین شکل ممکن تفاوت های این 3 مورد، یعنی انگیزه و انگیزش و انگیزاننده را متوجه شده باشید و بتوانید از بی انگیزگی به خوبی دوری کنید.

تفاوت انگیزه و انگیزش

بهترین راه افزایش انگیزه

در این مقاله تماماً درباره انگیزه صحبت کردیم و جوانب مهمی از آن را مورد بررسی قرار دادیم. اما شما باید این نکته را بدانید که انگیزه، بحثی نیست که به این راحتی ها بتوان از آن رد شد و با چند نکته مختصر، آن را به طور کامل مدیریت کرد. در واقع شما تنها زمانی می توانید آن را در وجود خود مدیریت کرده و به بالاترین حد ممکن برسانید که به طور کامل آموزش آن را دیده باشید و بدانید که نسبت به خودتان باید چگونه آن را افزایش دهید. حالا چطور می توان این کار را انجام داد؟

امیدوارم روی قله های موفقیت ببینمتان…

پدیدآورنده: 
Share