2 روش طرز تهیه حلیم نذری بسیار خوشمزه + نکات مهم

2 روش طرز تهیه حلیم نذری بسیار خوشمزه + نکات مهم

حلیم خراسان رضوی یکی از بهترین غذاهای سنتی و خوشمزه مربوط به استان خراسان رضوی و شهر نیشابور می باشد.
اگر می خواهید حلیم بپزید دقت کنید برای خوشمزه کردن حلیم خراسان رضوی دقیقا به مقادیر مشخص شده مواد دقت کنید:

حلیم خراسان رضوی و نیشابوری:

مواد لازم برای تهیه حلیم :

 گوشت ران گوسفند یا نرمه گوساله    250 گرم
 بلغور گندم     500 گرم
 نمک    
به مقدار لازم 

دارچین      به مقدار لازم
شکر    
به مقدار لازم

روغن کرمانشاه    
به مقدار لازم 

 

طرز تهیه حلیم نیشابوری:

برای پخت حلیم نیشابور، در ابتدا گوشت را با کمی نمک بگذارید تا کاملاً بپزد. در حین پخت گوشت کف گوشت را مرتب بگیرید. بلغور گندم را پاک کرده و بشویید و در قابلمه ای جداگانه آن را با حدود ۱۰ تا ۱۲ پیمانه آب قرار بدهید و بگذارید تا بلغور کاملاً پخته شود.

بلغور در حال جوش سنگین است و مدام ته نشین می شود به همین دلیل بهتر است چند دقیقه یکبار بهم بزنید که به ته قابلمه نچسبد بعد از اینکه کاملاً از پخت بلغور مطمئن شدید و کاملا نرم شده بود در یک سبد بزرگ که دندانه های آن زیاد هم ریز نباشد بلغور را صاف کنید و با پشت کفگیر و کمی آبجوش کمک کنید تا بلغورها کاملاً صاف شده و کمی دانه بلغور باقی بماند مجدداً مقداری دیگر آبجوش روی بلغور بریزید که دیگر لعابی در آن باقی نماند البته آبجوش را خیلی کم استفاده کنید.

بعد قابلمه را مجدد روی شعله بگذارید و گوشت پخته شده را با کمک دو عدد چنگال ریش ریش کرده و داخل بلغور صاف شده بریزید. زیر شعله را متوسط کنید و نمک حلیم را به آن اضافه کرده و مدام تا جا افتادن حلیم با قاشق چوبی به هم بزنید. بعد از آماده شدن سریع داخل ظرف های مورد نظر بکشید و با سلیقه ی خود با روغن محلی و شکر و دارچین تزیین کنید.

پخت حلیم گندم:

مواد لازم برای پخت حلیم :

گندم     400 گرم 
 گوشت با استخوان    400 گرم 
 پیاز    2 عدد 
نمک     به مقدار لازم 
 زردچوبه    خیلی کم 
 روغن    به مقدار لازم 
 

طرز درست کردن حلیم:

برای پخت حلیم ابتدا گوشت و پیاز نگینی شده و گندم را با هم داخل قابلمه ای بزرگتر قرار بدهید و روی آن آب بریزید و زیر آن را روشن کنید اجازه بدهید به آرامی بپزد زمانی که گوشت پخت مقدار خیلی کم زردچوبه و نمک و فلفل به آن اضافه کنید. گوشت را از آن بیرون بیاورید و استخوان آن ها را جدا کنید و کمی خرد کنید و دوباره داخل حلیم بریزید اگر هنوز کامل نپخته بود و سفت شد مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. حلیم نباید سفت باشد زیرا بعد از پخت و میکس کردن سفت تر می شود.

در آخر کل مواد حلیم را داخل مخلوط کن میکس کنید. و هنگام سرو اگر دوست داشتید با روغن کرمانشاهی و دارچین و کنجد تزیین کنید.

نکاتی برای طرزتهیه حلیم :

در بیشتر مناطق برای تهیه حلیم از گندم پوست کنده استفاده می کنند اما اگر گندم پوست کنده در دسترس ندارید می توانید گندم با پوست استفاده کنید و بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از یک آبکش رد کنید تا پوست های آن کاملا گرفته شود.

اگر عجله دارید می توانید حلیم گندم را داخل زودپز بپزید. با این تفاوت که همه مواد را با هم داخل زودپز بریزید و زمانی که جوش آمد مقداری روغن روی آن بریزید و زیر آن را روشن کنید مدت پخت بستگی به زودپزتان دارد یک الی دو ساعت می پزد و در آخر داخل مخلوط کن آن را میکس کنید.

می توانید گوشت را با پیاز جدا بپزید و در آخر به گندم ها اضافه کنید و بعد میکس کنید.

برای پخت حلیم گندم از گوشت های دیگر مانند گوشت مرغ، بوقلمون و ... هم می توان استفاده کرد.

برای درست کردن حلیم بهتر است از گوشت با دنبه استفاده کنید.

برای طرز تهیه حلیم نذری، از گوشت گوسفندی با دنبه استفاده می شود. و به همین روش ولی با مقدار بیشتر و زمان پخت بیشتر تا کاملا بپزد و خوب له شود.

پس از آماده شدن حلیم و در زمان مصرف روی آن را با دارچین، روغن حیوانی یا کره داغ و شکر تزئین کنید، البته بعضی ها حلیم را با نمک و ابلیمو و یا شیره نیز مصرف می کنند که می توان بنابر سلیقه و عادت غذایی هر شخص حلیم را تزئین نمود.

پدیدآورنده: 
Share