روش درست کردن چای دو رنگ

روش درست کردن چای دو رنگ

چای دو رنگ هم از زماني که چای در ايران مرسوم شده است، در مراسم خواستگاری و مجالس مهم باب شد. در گذشته يکی از هنرهای زنان ايرانی درست کردن چای دو رنگ بود که کم کم به مرور زمان کمرنگ شد و امروزه در مواردی خاص و يا در خانواده هايی اصيل به چشم می خورد. روش درست کردن چای دو رنگ ساده است ولی کمی نياز به صبر و حوصله و دقت دارد.

مواد لازم برای تهیه چای دورنگ : برای 1 استکان

 چای دم کرده    نصف استکان
 آب جوش     نصف استکان
 قند     4-6 حبه

روش درست کردن چای دو رنگ :

چای دورنگ بیشتر در استکان های کمر باریک صرف می شد. استکان های کمر باريکتان را آماده کنید و يک چای خوش رنگ دم کنيد و آماده شويد برای درست کردن چای دو رنگ. ابتدا نصف استکان را آب جوش بريزيد و چند حبه قند داخل استکان بیندازيد و با قاشق چایخوری هم بزنيد تا قند حل شود.

غلظت قند بايد زياد باشد تا حدی که به اشباع برسد. يعنی وقتی که قند می اندازيد ديگر حل نشود و شيره مانند شود. سپس داخل يک کاسه چای خالص بريزيد و با استفاده از يک قاشق يا ملاقه کوچک به آرامی و کم کم روی اين شيره چای بريزيد. می بينيد که آب در پايين و چای در بالا قرار می گيرد. به همين سادگی.

اگر در اندازه زياد می خواهید درست کنید، داخل يک قابلمه آب و شيره بايد درست کنيد. يعنی به تعداد و متناسب با استکان ها آب داخل قابلمه بريزيد و قند يا شکر را به آن اضافه کنيد و بعد داخل تمام استکان ها را تا نيمه با اين شيره پر کنيد و به آهستگی چای را به استکان ها اضافه کنيد. برای سادگی و سرعت کار هم می توانيد از يک يا دو نفر آدم خونسرد استفاده کنيد.

اين روش بيشتر مجلسی و تفننی و رسمی است و مزه و طعم چای در آن چندان مطرح نيست مخصوصا این چای شيرين است نه تلخ. به همين دليل از آوردن اين چای برای کسانی که عادت به نوشيدن چای داغ دارند خودداری کنيد. و همچنین برای افرادی که چای شیرین دوست ندارند هرگز این چای را نیاورید.

* در تهیه چایی دورنگ به جای قند و شکر می توانید از نبات هم استفاده کنید.

پدیدآورنده: 
Share