روش درست کزدن یخمه ترش + خواص یخمه ترش

روش درست کزدن یخمه ترش + خواص یخمه ترش

دوپینگ با غذایی انرژی زا، بدون مصرف قرص های نیروزا، بدن خود را عضلانی کنید

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذای محلی را در افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن مؤثر دانست.

یخمه ترش یکی از غذا‌های محلی استان اصفهان بوده که حاوی انواع ویتامین های A ، C ، D ، E ، K گروه ویتامین های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۹، B۱۲ ، اسید چرب امگا ۳، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، کلسیم، پروتئین، آهن، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، قند، سلنیوم، کولین، فسفر و اسید فولیک است.

برای بررسی خواص یخمه ترش و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

مهم ترین خواص یخمه ترش

درباره مهم ترین خواص یخمه ترش اظهار کرد: این غذا به علت داشتن پروتئین فراوان، نقشی مؤثر در افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن دارد؛ یخمه ترش به علت وجود آهن، اسید فولیک و ویتامین B۱۲، تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد بنابراین کم خونی را رفع می کند.

وی درباره خواص دیگر یخمه ترش بیان کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین های A ، B ، C ، D ، E و سایر املاح معدنی، تأثیری چشمگیر در طراوات، شادابی و جوانسازی پوست و مو دارد؛ یخمه ترش از پیری زودرس پوست جلوگیری و به رویش مجدد مو‌ها کمک می کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: یخمه ترش به علت داشتن فیبر، نقشی مؤثر در بهبود عملکرد روده ها، هضم بهتر غذا و رفع یبوست دارد؛ این غذا به علت وجود کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D، استخوان‌ها و دندان ها را محکم و از بروز پوکی استخوان و آرتروز در افراد جلوگیری می کند.

وی تأکید کرد: یخمه ترش بینایی و سیستم قلبی و عروقی را تقویت می کند؛ این غذا تأثیری چشمگیر در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر دارد.

وی تصریح کرد: یخمه ترش به علت داشتن اسید چرب امگا ۳ و ویتامین B۱۲، با تقویت سیستم عصبی و مغز، اضطراب و استرس را برطرف و شادی و نشاط را در افراد ایجاد می کند؛ این غذا برای مبتلایان به اختلالات عصبی و کودکان اوتیستیک بسیار مفید است.

وی یادآوری کرد: یخمه ترش نقشی مؤثر در تقویت عمومی بدن دارد بنابراین مصرف این غذا به افراد لاغر و ضعیف پیشنهاد می شود.

مواد لازم برای تهیه یخمه ترش ( چهار تا پنج نفر) :

آلو      ۲۵ عدد
برگه زردآلو      ۱۸۰ گرم
 به رسیده متوسط    ۲ عدد 
گوشت گوسفندی     ۲۰۰ گرم 
برنج    یک استکان
شیره خرما    به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و پودر زردچوبه    به مقدار لازم
آب    به مقدار لازم
 

طرز تهیه یخمه ترش :

ابتدا گوشت گوسفندی را با مقداری آب و پودر زردچوبه نیم پز کنید. آلو، برگه زردآلو و به خرد شده را به گوشت نیم پز شده اضافه کنید.

برنج را به خوبی بشویید سپس آن را به سایر مواد بیفزایید. نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه و صبر کنید تا مواد به خوبی بپزد و جا بیفتد.

پس از پخته شدن غذا، آن را با گوشتکوب بکوبید تا هسته های آلو جدا شوند. هسته های آلو را از مواد خارج کنید و دوباره مواد را با گوشتکوب بکوبید.

غذا را داخل ظرف بکشید و به اندازه دلخواه شیره خرما را به آن اضافه کنید. یخمه ترش را همراه با نان سنگک تازه میل کنید.

پدیدآورنده: 
Share