حقیقت عید

انجمن‌ها: 

حقیقت عید

حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «كُلُ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيد.»[روضةالواعظين وبصيرةالمتعظين(ط - القديمة)،ج ۲،ص۳۵۴]
هر روزی که در آن گناه نشود، عید است.
مطابق این حدیث، اگر از گناه بدور باشیم و کار خوب انجام دهیم؛ عید حقیقی را درک کرده ایم.
عید حقیقی آن است که مسلمانی و انسانیت آدم را بالا ببرد. درعین حال که انسان شادست و بانشاط، به نشاط معنوی هم بیاندیشد. خوش به حال کسانیکه در این ایام، شادی خود را با دیگران تقسیم کرده، وبا کمک کردن به نیازمندان، خنده را نیز بر لب آنها می نشانند.

حقیقت عید

عيد زمانى است كه خداوند متعال براى جايزه دادن و بهره‏ مند كردن بندگان از نعمتها، آن را در ميان روزها انتخاب مى ‏كند، تا براى گرفتن خلعتها و عطايا جمع شوند و به همگان اعلام كرده است كه به درگاه او روى آورده و با اعتراف به بندگى و آمرزش خواستن از گناهان و عرضه نيازها و آرزوهايشان براى او تواضع نمايند. خداوند نيز در تمام اين موارد به آنان وعده اجابت و اعطايى بالاتر از آرزوهايشان بلكه بالاتر از آنچه در دل بشرى خطور كرده، داده است. دوست دارد در چنين روزى به او خوش گمان بوده و جانب اميدوارى به قبول خداوند و آمرزش و عطاى او را بر جانب ترس از رد و عذابش ترجيح بدهند. 

و نااميد ورشكسته در اين روز از معنى عيد غافل و سرگرم آرايش خود براى مردم و كف زدن و شانه كردن مو بوده و از امر مهم درخواست عطوفت و رحمت پروردگار غافل است. و بجاى انس در مجالس پاكان و خواص پروردگار جهانيان، پيامبران و رسولان و شهدا و صديقين، با چهارپايانى مانند خود خو گرفته و درجات بهترين جاهاى بهشت را رها و به طبقات جهنم چسبيده است. و بالاتر، پناه خداى متعال و جبّار آسمان‏ها و زمين را به چسبيدن به زمين و عالم طبيعت فروخته است. چه ورشكستگى آشكار و بزرگى. 

خلاصه خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقه عبادت خود قرار داده و بندگانش را در روز عيد فرا خوانده تا براى گرفتن جوايز و هدايا جمع شوند. 

حقیقت عید

مطالب مرتبط و پیشنهادی :

ویژه نامه ضیافت الله (ماه مبارک رمضان)

ویژه نامه احكام روزه و روزه داری

مجموعه استیكر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)

دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه نشانی از آسمان ویژه ماه مبارک رمضان

ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه (ویژه ماه مبارک رمضان)

Share