فصل ششم: احکام غسل

فصل ششم: احکام غسل

غسل جنابت

سؤال 146- کسانی که بر اثر عمل جرّاحی پروستات، در بیشتر اوقات، همراه ادرارشان منی خارج می‌شود، آیا با خروج یقینی، غسل بر آنها واجب می‌گردد، هر چند دفعات آن فراوان باشد؟ یا ادلّۀ وجوب غسل فقط شامل خروج متعارَف می‌شود؟
جواب: با توجّه به این که خروج منی در چنین فرضی، داخل ادرار به صورت مستهلک خواهد بود، سبب غسل نمی‌شود؛ ولی اگر به صورت مستقلّ و یا شبه مستقل خارج شود، غسل واجب می‌شود. ولی چنانچه تکرار غسل موجب عسر و حرج شدید گردد، تیمّم بدل از غسل می‌کند.

 

غسل استحاضه

سؤال 147- جدیداً پزشکان کاری می‌کنند که به وسیلۀ تقویتهای هورمونی، خون‌ریزی قاعدگی ادامه می‌یابد. در این صورت آیا خونی که بعد از پنجاه سالگی دیده می‌شود، و تمام شرایط خون حیض را دارد، استحاضه است یا حیض محسوب می‌شود؟
جواب: در صورتی که تمام شرایط قاعدگی در آن جمع باشد، حیض محسوب می‌شود.
سؤال 148- با توجّه به درمان جدید یائسگی، و با عنایت به این که یائسگی یک بیماری تلقّی می‌شود، و پزشک با زن یائسه به عنوان بیمار برخورد می‌کند، و داروهایی که به این بیماران داده می‌شود همان حیض و خونریزی قبل از یائسگی را ایجاد می‌کند، و از آنجا که بعد از یائسگی تمام خونهایی که دیده می‌شود استحاضه محسوب می‌شود، تکلیف فردی که از سن 48 سالگی (سنّ طبیعی یائسگی) و گاهاً در سنّ 20 سالگی یا کمتر یا بیشتر یائسه می‌شود، و تحت این درمانها قرار می‌گیرد چیست؟ از آنجا که یائسگی بیماری تلقّی می‌شود، و این فرد خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند تکلیفش چیست؟ با توجّه به این که اگر استحاضه قرار دهیم، غسل‌های پی‌درپی گاهاً باعث زحمت زیاد می‌شود، آیا در صورت ضرر نداشتن آب می‌تواند تیمّم کند؟ از آنجا که 70 درصد زنان به این گونه احکام عمل نمی‌کنند، تکلیف این افراد چیست؟
جواب: راه حلّ اسلام در این زمینه آسان است. یائسگی مانند پیری نوعی سیر طبیعی عمر است، و نباید آن را بیماری دانست. هر چند تقویت کردن برای پیشگیری از عوارض آن خوب است. همان گونه که در سالخوردگان نیز مطلب چنین است. بنابراین، تمام کسانی که به سنّ پنجاه سال قمری می‌رسند، خونهایی که می‌بینند استحاضه است، مگر این که دارای تمام شرایط عادت ماهیانه باشد. و در مواردی که غسل کردن برای آنها ضرر یا مشقّت زیاد دارد، می‌توانند به جای آن تیمّم کنند، و نماز خود را بخوانند.

 

غسل بدون خارج کردن لباس از بدن

سؤال 149- آیا در استخر عمومی در حالی که لباس بر تن است، می‌توان غسل ارتماسی کرد؟
جواب: غسل ارتماسی با لباس مشکل است؛ ولی غسل ترتیبی با تکان دادن لباس، به طوری که آب به زیر آن برود، و مقداری از بدن را از آب بیرون آورد، و سپس به زیر آب برگرداند، مانعی ندارد.

Share