سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت اول)

سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت اول)

سئو چیست؟

بیشتر تعداد بازدیدکنندگان (تقریبا بالای 80%) یک وبسایت از طریق موتورهای جستجو وارد سایت می شوند. وقتی جستجویی صورت می گیرد موتورهای جستجو یک لیست از وبسایت های مختلف (معمولأ وبسایت های پربازدید در بالای لیست در صفحه اول) را به ما نمایش می دهند و اگر سایت ما در رتبه بالای این لیست قرار بگیریم به این معنی است که تعداد بازدید کنندگانِ سایتِ ما افزایش پیدا کرده است.

موتورهای جستجو برای رتبه دهی به سایت ها فاکتورهایی را در نظر میگیرند که براساس فرمولی محاسبه می شوند و امتیاز می دهند و براساس همان امتیاز وبسایت هارا رتبه دهی و در داخل لیست نتایج جستجو قرار می دهند. از نمونه فاکتورهایی که موتورهای جستجو در نظر می گیرند می توان به تعداد مخاطبین آن وبسایت یا مرتبط بودن آن مطلب با عبارت جستجو شده اشاره کرد.

تعداد فاکتورهایی که موتورهای جستجو در نظر می گیرند بسیار زیاد است و الگوریتم استفاده شده برای آن خیلی پیچیده است که معمولا موتورهای جستجو اطلاعاتی درباره این الگوریتم نمی دهند. مسئله مهم اینجاست که اگر وب سایت را بر اساس فاکتورهای موتورهای جستجو استاندارد کنیم وبسایت در رتبه بهتری قرار میگیرد. به رعایت فاکتورها و استاندارد در وبسایت بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یا سئو (SEO) گفته می‌شود .

سئو چیست

آیا سئو تقلب است؟

مشخص است که نه! موتورهای جستجو سعی می کنند استانداردها را در وبسایت ما بررسی و تا به این طریق رتبه بهتری به سایت ما بدهند. سئو کردن نه تنها تقلب نیست بلکه دقیقا همان کاری است که ما باید انجام بدهیم.

خود سئو تقلب نیست اما تقلب در سئو وجود دارد یعنی یک فرد یکی از فاکتورهای سئو را در نظر بگیرد و شروع کند به استفاده بیش از حد از آن در وبسایت خود یا وبسایتش را طوری بچیند و آن را طوری مدیریت کند که موتورهای جستجو وبسایت او را بررسی کنند نه اینکه کاربر نهایی بخواهد از سایت او استفاده کند. این موارد تقلب در سئو است و موتورهای جستجو سعی میکنند این وبسایت ها را از لیست جستجو خارج کنند.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که ما چند موتور جستجو داریم و هرکدام از آن ها الگوریتم خاص خود را دارند. این سوال پیش می آید که ما باید بر اساس کدام الگوریتم و بر اساس استانداردهای کدام موتور جستجو کار کنیم؟

تعداد مخاطب های موتور جستجو مسئله است. تقریبا در بیشتر کشورهای دنیا موتور جستجوی گوگل با فاصله خیلی زیادی موتور جستجوی اول است و بیشتر مردم در گوگل سرچ می‌کنند. درصدها ممکن است متفاوت باشند در بعضی از کشور ها حدود 60% جستجوها در گوگل انجام می شود اما در بعضی دیگر از کشورها این عدد بالاتر می رود و به 90% هم می رسد.

به عنوان مثال در ایران می توانیم بگوییم که نزدیک 90% جستجوها در موتور جستجوی گوگل انجام می شود. موتور جستجوی بعدی که برای ما مهم است و در رتبه دوم قرار دارد bing می باشد. موتور جستجوی ماکروسافت که به جزء کیفیت خیلی خوب الگوریتم خیلی خوبی هم دارد و می تواند از نظر امکانات با گوگل رقابت کند. چون bing موتور جستجوی ماکروسافت است در ویندوز به عنوان پیش فرض مرورگر از bing استفاده می شود و به همین دلیل مخاطب خودش را دارد. البته بیشتر آن ها در آمریکا هستند و در کشورهای دیگر مخاطبین کمتری دارد.

 

بازنشر از  زنگ دانش

Share