گفتگو با داوود مهذبیه خواننده آلبوم پسین دلگشا

وی به گفته خودش بیش از 20 آلبوم را نیز در  حیطه مداحی ضبط کرده است
داوود مهذبیه
داوود مهذبیه : پسین دلگشا چون سبک و سیاق تازه ای داشت و بسیاری از تابوهای زمانه اش را شکسته بود گل کرد...

گفتگو با داوود مهذبیه خواننده آلبوم ماندگار پسین دلگشا

شناساندن موسیقی فولکلور به نسل جوان اصلی ترین دلیل انتشار آلبوم پسین دلگشا بود

داوود مهذبیه خواننده مطرح شیرازی که بیشتر با آلبوم موفق پسین دلگشا شناخته می شود می گوید: زمانی که این مجموعه منتشر گشت این بیم وجود داشت که جامعه آن زمان از این آلبوم استقبال نکند اما موفقیت این آلبوم به حدی بود که همه این تردیدها را از بین برد و مجموعه پسین دلگشا را تبدیل به یک اثر ماندگار ملی کرد چرا که اولاً با بهره گیری از سبک و سیاقی جدید منتشر میگشت ثانیاً بسیاری از تابوهای زمانه اش را شکسته بود.

 مهذبیه گفت: آن زمان با توجه به شرایط خاصی که بر  جامعه حاکم بود، دغدغه عدم استقبال از اثری ریتمیک وجود داشت  اما سبک جدید این اثر در جامعه آن روز  به شدت مورد استقبال گرفت و باعث مطرح شدن این مجموعه حتی در سطح کشور نیز شد.

او در مورد جمع آوری این مجموعه موفق گفت:  در سالهای اوایل دهه 1370 به درخواست شرکت طنین عرفان و اندیشه پیشنهاد جمع آوری مجموعه ای با مضمون موسیقی محلی شیرازی به استاد ایرج سلطانی گردید و ایشان نیز با لطفی که به بنده داشتند، مرا بهترین فرد در این زمینه تشخیص دادند و با همکاری ایشان آلبوم پسین دلگشا در استودیو بِل تهران در کنار استاد فریدون شهبازیان و نوازندگی نوازندگان شیرازی ضبط شد و در سال 1372 منتشر گشت.

شناساندن موسیقی فولکلور به نسل جوان اصلی ترین دلیل انتشار آلبوم پسین دلگشا بود، اثری که با تکیه بر ملودی های شیرازی و ردیف های آواز ایرانی همچون دستگاه شور، همایون، سه گاه و آواز دشتی، و بهره گیری از  اشعار بزرگانی چون: باباطاهر، فایز دشتی و استاد موید محسنی به بازار آمد..

داوود مهذبیه که صدایش به عنوان صدای ماندگار شناخته شده است در خصوص نحوه ورودش به دنیای موسیقی نیز می گوید: اولین بار در مراسم بزرگداشت پسر زنده یاد رضا معارف اثری را اجرا کردم که استقبال زیادی از آن به عمل آمد و این امر سرآغاز ورود من به دنیای هنری بود.

مهذبیه خاطرنشان ساخت: زمانی که مجموعه پسین دلگشا منتشر شد شناخت چندانی از موسیقی ایرانی نداشتم و موفقیت این آلبوم، مرا مصمم کرد که به دنبال یادگیری اصولی موسیقی بروم، لذا توسط زنده یاد سهیل ایوانی به استاد ملک مسعودی معرفی شدم و چندین سال نیز در محضر ایشان ردیف های آواز ایرانی را فرا گرفتم ضمن اینکه مدتی هم نزد استاد مجید روزی طلب تلمذ نموده ام..

مهذبیه می گوید: موسیقی محلی فارس از غنای زیادی برخوردار است و لازم است تحقیق و تفحص زیادی در آن صورت گیرد چرا که حرف های زیادی برای گفتن دارد و یگانه فردی که در حال حاضر سطح در استان فارس به خوبی به این امر واقف است دکتر مهران بردیده است و میتواند الگوی بسیاری از جوانان باشد.

بشنوید: آلبوم پسین دلگشا

گفتگو با داودود مهذبیه خواننده آلبوم ماندگار پسین دلگشا

آثار داوود مهذبیه

او آلبومی را نیز با مضمون موسیقی محلی کرمانی نیز ضبط کرده است.. و آلبوم های: بوی یاس، آفتو جِنگ شیراز، سیل اشک ( مرثیه خوان)  و مله یار .. از جمله دیگر آثار این هنرمند شیرازی پس از پسین دلگشا به حساب می آیند ضمن اینکه داوود مهذبیه هنرمندی است که اجرای کنسرت های مختلفی در ایران و حتی خارج از ایران در کارنامه کاری اش دیده می شود.

وی به گفته خودش بیش از 20 آلبوم را نیز در  حیطه مداحی ضبط کرده است و واپسین آنها نیز آلبوم آخرین دیدار است.

برخی از مداحی های ایشان:

عمه عمه بوی بابایم حسین اندر مشام آید (مهذبیه) +متن

خدا رو شکر محرمتو دوباره دیدم آقا جون - مهذبیه + متن

آثار داوود مهذبیه

گرایشات و فعالیتهای جدید داوود مهذبیه

او که هم اینک مداح اهل بیت (علیهم السلام) است ادامه داد: گرایشم به سمت مداحی انتخاب خودم بوده است و چندین سال است که بیشتر فعالیتم در این حوزه جریان دارد.

او خطاب به مداحان نیز می گوید: نداشتن دانش موسیقایی و عدم وجود خلاقیت مناسب، نقطه ضعف عمده ای  است که متاسفانه در بین بسیاری از مداحان وجود دارد به گونه ای که بسیاری از این دوستان از صدای خوبی برخوردار هستند اما آنگونه که شایسته است بروی صدای خود کار نکرده اند که به هیچ عنوان مطلوب نیست.

این هنرمند شیرازی گفت: یک مداح باید خلاقیت و سواد موسیقایی داشته باشد، و بارزترین فردی که میتوان در این زمینه از او الگو گرفت مرحوم سید جواد ذبیحی است که آشنایی کاملی با موسیقی  ایرانی داشت و شاگرد زنده یاد استاد تاج اصفهانی بود و این پیشینه باعث ماندگاری آثارش شده است.

مهذبیه خطاب به جوانان و علاقمندان به موسیقی نیز  می افزاید: اگر فردی میخواهد در وادی موسیقی به موفقیت دست یابد میبایست به صورت علمی موسیقی را فرا بگیرد و از تقلید دوری گزیند و به قول معروف خودش باشد چرا که رمز موفقیت یک هنرمند نیز در این امر خلاصه میگردد.

گفتگو با داودود مهذبیه خواننده آلبوم ماندگار پسین دلگشا

 تنظیم خبر: روح اله سعادتمند به نقل از وبسایت سراسری اهالی هنر

پدیدآورنده: 
Share