آلرژی غذایی در کودکان علل، علائم و درمان آن

بیماری ها و بهداشت کودک؛
آلرژی غذایی در کودکان
آلرژی یا حساسیت غذایی کودک یک پاسخ ساده و منطقی در واکنش بدن نسبت به بعضی از مواد غذایی در شرایط عادی است که سیستم ایمنی بدن شما به یک جسم خارجی از خود نشان می دهد.

سابقه آلرژی غذایی در کودکان و نوجوانان

در 40 سال گذشته، در سراسر جهان افزایش چشمگیری در تعداد بیماری های آلرژیک یا حساسیت مانند اگزما و تب مشاهده شده است و امروزه بیشتر آلرژی یا حساسیت غذایی در کودکان دیده می شود. در طول دوران کودکی، بدن بچه ها ممکن است واکنش های خاص و پرخاشگرانه ای در پاسخ به مواد غذایی گوناگونی بدهد، که با نشان دادن برخی علائم در پوست و داخل بدن آن ها، این عکس العمل را ظاهر خواهد شد. این واکنش تحت عنوان حساسیت غذایی در کودکان شناخته شده است.

برخلاف باور عموم، آلرژی غذایی کاملا متفاوت از عدم تحمل غذایی و هضم آن ها می باشد. ممکن است بروز اسهال و یا هضم نشدن غذا در معده، به دلیل خوردن بیش از حد آجیل ها و غذاهای پرچرب باشد، اما می تواند یکی از علل بروز آلرژی غذایی در کودک شما باشد، که در این صورت حتی یکی از مواد غذایی به تنهایی می تواند کودک شما را مبتلا به آلرژی غذایی نماید. در کوتاه مدت، اگر با آلرژی غذایی به وجود آمده در فرزند خود بسیار جدی برخورد نکرده و آن را درمان نکنید، می تواند عوارض زیادی در کودک شما به وجود آورده و سلامتی او را تحت الشعاع قرار دهد.

برای اطلاع از مسمومیتهای غذایی مقاله مسمومیت غذایی کودکان و خطر لبنیات برای آن را بخوانید

علل ایجاد آلرژی غذایی در کودکان

آلرژی یا حساسیت غذایی کودک یک پاسخ ساده و منطقی در واکنش بدن نسبت به بعضی از مواد غذایی در شرایط عادی است که سیستم ایمنی بدن شما به یک جسم خارجی از خود نشان می دهد. به ویژه اگر یک ماده غذایی را مضر بداند، این واکنش برای پاسخ دادن به آن شروع شده و باعث تولید آنتی بادی برای مبارزه با مواد خارجی و مضر می شود. با این حال، در کسانی که مبتلا به آلرژی غذایی شده اند، در واقع سیستم ایمنی بدنشان نسبت به یک اشتباه در مورد غذا و عوامل مضر به بدن، واکنش ناگهانی نشان می دهد. در صورت بروز آلرژی غذایی کودک شما، ابتدا حالت بی حوصلگی و بی حالی به او دست می دهد و سپس بثورات و علائم دیگر در بدن کودکتان نمایان خواهند شد.

آلرژی غذایی اغلب با بعضی از بیماری ها به اشتباه گرفته می شوند و این ممکن است نتیجه بدتری بدهد. تاریخچه مفصلی از رژیم غذایی مصرفی بیمار در طول دوران زندگی، معمولا می تواند برای تشخیص حساسیت غذایی او کافی باشد.

شایع ترین آلرژی غذایی در کودکان

مشخص شده است که کودکان به احتمال زیاد، بیشتر در سال های اول و دوم زندگی خود علائم و نشانه های مرتبط با آلرژی غذایی را از خود نشان خواهند داد.

رایج ترین آلرژی غذایی در کودکان

1. غذاهای دریایی، به خصوص میگو
2. تخم مرغ
3. سویا
4. گندم
5. شیر، به خصوص شیر گاو
6. بادام زمینی، دیگر آجیل ها و دانه های روغنی

علل ایجاد آلرژی غذایی در کودکان

علائم و نشانه های حساسیت و آلرژی غذایی در کودکان

با وجود نشانه های مختلف برای آلرژی های غذایی گوناگون، برخی از نشانه های مرتبط با یک حساسیت غذایی در بیشتر بیماران، مشترک هستند. در طول یک واکنش آلرژیک، سیستم ایمنی بدن فرد باعث تولید مواد شیمیایی خاص از جمله هیستامین می شود، که چشم، بینی، پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش کودک شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث آبریزش از چشم و بینی او می شود.

علائم شایع حساسیت و آلرژی غذایی در کودکان

1. تهوع
2. استفراغ
3. دل درد
4. اسهال
5. خس خس سینه
6. گرفتگی صدا
7. گرفتگی و درد شدید در گلو
8. سرفه
9. آبریزش بینی
10. واکنش پوست با خارش شدید
11. کهیر
12. خشک شدن و سوزش زبان و لب ها
علائم شدید ممکن است در برخی موارد نیاز فوری به ویزیت پزشک داشته باشند. افت ناگهانی فشار خون که منجر به شوک در کودکان می شود یا سرگیجه، گیجی، تنگی قفسه سینه، تورم گلو که باعث بسته شدن راه-های هوایی، تنفس پر سر و صدا، از دست دادن هوشیاری و افتادن نمونه های خاصی از این بیماری هستند.
همچنین، آلرژی به شیر و سویا در کودکان ممکن است علائمی شبیه به کولیک داشته باشد و اعث دیده شدن خون در مدفوع فرزند شما شود.

علائم شایع حساسیت غذایی در کودکان

گزینه های درمانی برای آلرژی غذایی در کودکان

تشخیص به موقع و درمان مناسب در مورد حساسیت غذایی در کودکان ضروری است. همچنین، این بیماری باید در همه افراد، به ویژه در کودکان به درستی تشخیص داده شود.
شرایطی مانند مسمومیت هیستامین، کمبود لاکتاز، مسمومیت غذایی و عدم تحمل و هضم مکمل های غذایی هم دارای علائم و نشانه هایی شبیه به آلرژی غذایی در کودکان هستند. اغلب اوقات، بسیاری از اشتباهات پزشکی و یا دیگر علائم و نشانه های خاص بعضی از بیماری ها که بسیار شبیه به آلرژی غذایی در کودکان هستند، باعث می شود تشخیص مناسب و به موقع این بیماری در فرزند شما کار دشواری شود.

واکسن آلرژی غذایی در کودکان

درست مثل فلج اطفال و دیگر بیماری های کشنده، حساسیت غذایی در کودکان نیز دارای واکسن است. در حال حاضر دانشمندان در حال تحقیق در مورد راه های بازدارنده بیماری آلرژی هستند، که یافتن این روش ها می تواند به جلوگیری از آلرژی غذایی در کودکان کمک کند. این نوع درمان مخصوص سلول های بنیادی جدید است، و آن شامل تزریق مواد محرک (مانند عصاره بادام زمینی برای یک فرد که تحت تاثیر آلرژی به بادام زمینی می باشد) در مقادیر بسیار ناچیز به بدن فرد است. چون بدن کودک بیمار به آن ماده حساس است، بنابراین از خود علائم مختلف آلرژی را نشان خواهد داد. استفاده از سلول های بنیادی گزینه ای است که می تواند در آینده خیلی نزدیک منجر به کشف های زیادی در مورد بیماری های کودکان شود.

زمانی که علائم آلرژی غذای در کودک خود میبینید ، چه باید کنید؟

زمانی که علائم آلرژی غذای در کودک خود می بینید، چه باید کنید؟

در حالی که در بسیاری از زمان ها، تشخیص آلرژی غذایی در کودک خود کار بسیار آسانی است. اگر کودک شما علائم آلرژی غذایی را بلافاصله پس از خوردن مواد حساسیت زا مثل بادام زمینی و غذاهای دریای از خود نشان می دهد، دلایل آن آشکار است!

1. اگر بدن کودک شما علائمی را نشان می دهد، بلافاصله با عجله به دکتر مراجعه کنید. این کار برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط بدن کودکتان کمک خواهد کرد.
2. پس از تشخیص کامل این بیماری، شما نیاز به معاینه یک متخصص آلرژی غذایی ادر کودکتان برای درمان و از بین بردن بیماری خواهید داشت. متخصص احتمالا از شما در مورد واکنش ها و تجارب گذشته شما در مورد آلرژی فرزندتان سوالاتی را بپرسید و یک راه درمانی خاص برای کودکتان تعیین کند.
3. در صورتی که کودکتان هیچ داروی خاصی را مصرف نمی کند، در این شرایط آلرژی او را می توان به آلرژی غذایی نسبت داد، و در بسیاری از اوقات، این واکنش ها و بی حالی کودک در طول زمان آلرژی، به طور خود به خود و کامل از بین خواهد رفت. اما زمانی که فرزند شما به یک فرد بزرگسال تبدیل می شود، برخی از این علائم ممکن است برای تمام عمر در بدن او باقی بمانند.

راه های پیشگیری از حساسیت غذایی در کودکان

یکی از بهترین راه ها برای مقابله با آلرژی های غذایی در کودک خود این است که برای جلوگیری از این عارضه از مواد غذایی که بدن به آن ها حساسیت نشان می دهد، در وعده های غذایی او استفاده نکنیم. اغلب مردم بر این باورند که آلرژی های غذایی ارثی هستند، به همین دلیل است که اگر کسی از خانواده ای به دلیل آلرژی به مواد غذایی خاص تحت درمان است، بچه او هم به احتمال زیاد به آلرژی دچار خواهد شد.

راه های پیشگیری از حساسیت غذایی در کودکان

برای پیشگیری از بروز حساسیت غذایی در کودک خود می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. مواد آلرژی زا برای کودک خود را بشناسید و همیشه هوشیار و آگاه باشید. این آموزش ها به شما کمک می کند تا بیش از حد مراقب بچه خود باشید.
2. قبل از خرید هر ماده غذایی، به برچسب آن یا هر چیزی را که بسته بندی شده و یا درکارخانه فرآوری شده، کاملا توجه کنید و چیز های حساسیت زا را با توجه به دانسته های خود نخرید.
3. شما به عنوان یک مادر، با مشورت دکتر خود و سازمان دهی غذاهای سالم برای افراد مبتلا به آلرژی غذایی می توانید از شدت گرفتن این بیماری و عود آن جلوگیری نمایید.
4. دکتر شما ممکن است آنتی هیستامین و داروهای دیگری که موجب کاهش علائم این بیماری و درمان آلرژی غذایی در کودک شما می شوند، را تجویز کند. گاهی اوقات نیز ممکن است اسپری برای کمک به بهبود مشکلات تنفسی و باز کردن راه های هوایی را به شما پیشنهاد کند.
5. در نهایت، اگر کودک شما بسیار کوچک است و شما هنوز هم او را با شیر مادر تغذیه می کنید، شما (مادران) خودتان نیاز به اجتناب از مصرف غذا های آلرژی زا دارید. برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به آلرژی و انتقال آن به بچه خود می توانید واکنش های آلرژیک را بشناسید و آن ها را درمان کنید.

در واقع نگهداری از یک کودک مبتلا به آلرژی در خانه راحت و آسان نیست. اما با آماده سازی محیط و مراقبت های مناسب، شما به عنوان یک مادر، قطعا می توانید وضعیت موجود را به بهترین وجه ممکن مدیریت نمایید.

Share