فریز کردن رب گوجه و ترفند آن

فریز کردن رب گوجه و ترفند آن

فریز کردن رب گوجه مخصوصا رب های خانگی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در طولانی مدت از آن استفاده کنید. از آنجا که رب های خانگی مواد نگهدارنده ندارند نسبت به رب های صنعتی بیشتر در معرض فساد و کپ زدن هستند. به علاوه معمولا هر خانه ای رب را برای مصرف حداقل یک سال تهیه می کند بنابراین برای نگهداری آن باید چاره ای اندیشید تا مدت طولانی دوام بیاورد.

فریز کردن رب گوجه و ترفند آن

فریزر بهترین مکان برای نگهداری رب گوجه

فریز کردن رب گوجه خانگی بهترین راه برای نگهداری آن است. هنگامی که رب در شرایط انجماد قرار می گیرد دیگر هیچ گونه قارچ کپک زایی در آن رشد نمی کند. فریز کردن رب گوجه کمک می کند تا مدت طولانی یک رب سالم و خوشمزه داشته باشید، بدون آنکه مزه رب دستخوش تغییرات شده باشد. البته باید به هنگام فریز کردن رب گوجه به نکات ریز و ساده ای توجه داشته باشید که در ادامه ذکر خواهد شد.

در گذشته که فریزرهای امروزی وجود نداشتند، هنگامی که کدبانو های منزل رب درست می کردند مازاد آن را در کوزه های بزرگی ریخته و درب آن را کامل مهر و موم می کردند تا هوا به داخل آن نفوذ نکند. سپس این کوزه ها را در زیر زمین چال می کردند. به نظر شما علت این کار چه بود؟ بله درست حدس زدید در لایه های پایین زمین خنک تر است و همین خنکی باعث می شد رب دوام بیشتری بیاورد.

در زمستان نیز که هوا سرد می شد چاله زمینی نقش فریزر را برای رب های داخل کوزه بازی می کرد. بنابراین قدیمی تر ها نیز به راز فریز کردن رب گوجه پی برده اند فقط با توجه به امکاناتی که داشتند آن را انجام می دادند. سرد نگهداشتن رب های خانگی تنها راه نگهداری آنهاست. رب های خانگی حتی اگر طولانی مدت در طبقات پایین یخچال قرار بگیرند باز هم کپک می زنند. از این رو به نظر می رسد فریز کردن رب گوجه تنها راه جلوگیری از خرابی رب هاست.

اگر ظرف های نگهداری مخصوص رب دارید به قدر نیاز خود داخل آن ریخته و در طبقات بالای یخچال قرار دهید. مازاد رب را نیز فریز کنید. اگر چنان چه یک ظرف مناسب و بدون هواکش ندارید توصیه می شود که حتی رب دم دستی خود را نیز در فریزر قرار دهید. نگران یخ زدن رب نباشید. زیرا نکته جالب آن است که فریز کردن رب گوجه منجر به یخ زدن کامل آن نمی شود.

در واقع نقطه انجماد کامل رب از دمای فریزر کمتر است. لذا حتی در صورت فریز کردن رب گوجه نیز باز کامل یخ نبسته و سفت نمی شود. این یعنی اینکه می توانید رب دم دستی را در ظرف کوچکی ریخته و در فریزر قرار دهید. سپس هربار به قدر نیاز از رب برداشته و مجددا در فریزر قرار دهید. مطمئن باشد رب گوجه فریز شده آنقدری نرم هست که بتوانید به راحتی از آن بردارید. مگر آنکه آب رب زیاد بوده و این آب اضافی یخ بزند.

 

برای فریز کردن رب خانگی از چند ظرف استفاده کنید

یکی از نکاتی که هنگام فریز کردن رب گوجه باید بدان توجه داشته باشید استفاده از چند ظرف است. یعنی بهتر است تمام رب ها را داخل یک ظرف بزرگ نریزید. وقتی تمام رب را داخل یک ظرف بریزید برای استفاده دچار مشکل خواهید شد. زیرا هربار مجبورید ظرف حاوی تمام رب ها را از فریزر خارج کنید و مقدار مورد نیاز خود را از آن خارج کنید. این کار ممکن است باعث شود رب بیش از حد در مجاورت هوا قرار گرفته و کپک بزند. همچنین اگر سهوا برای بیرون آوردن رب از یک قاشق چرب یا آلوده استفاده کنید تمام رب های شما خراب شده و حاصل زحماتتان از بین می رود. بنابراین برای فریزر کردن رب آن را در چند ظرف کوچک تقسیم کنید.

 

ظرف های شیشه ای بهترین ظرف برای فریز کردن رب گوجه

بهتر است برای فریز کردن رب از ظرفهای ششه ای مقاوم استفاده کنید. خصوصیت مثبت شیشه در آن است که با ماده داخلی اش واکنش نشان نمی دهد. بنابراین رب ها در ظروف شیشه ای تا مدت های طولانی سالم باقی مانده و کپک نمی زنند. البته وقتی از ظرف شیشه ای برای فریز کردن رب گوجه استفاده می کنید نباید آن را کیپ تا کیپ پر کنید. زیرا ممکن است در اثر فشار ناشی از انجماد، شیشه بترکد. همچنین از ظرف های شیشه ای با درب پلاستیکی یا درب های فلزی ضد زنگ استفاده کنید. زیرا درب های فلزی ممکن است در اثر رطوبت زنگ بزنند.

 

استفاده از بطری های آب معدنی

یکی از وسایلی که می توانید برای فریز کردن رب گوجه مورد استفاده قرار دهید بطری های آب معدنی است. اندازه کوچک یا بزرگ آن بستگی به نظر شما دارد. اما اگر از بطری های کوچک استفاده کنید بهتر است. زیرا می توانید هربار یکی از بطری ها را از فریزر خارج کرده و در یخچال قرار دهید. بعد از تمام شدن رب داخل آن نیز می توانید بطری خالی را دور بیندازید.

از آنجا که این بطری ها درب های محکمی دارند و هوا به هیچ عنوان در آنها نفوذ نمی کند برای فریز کردن رب گزینه های مناسبی به شمار می روند، اما خب مضرات دیگری همچون تولید زباله های غیر قابل بازیافت دارد. به همین علت توصیه می شود فقط زمانی از بطری استفاده کنید که چاره دیگری ندارید.

 

استفاده از کیسه های فریزر برای فریز کردن رب گوجه

اگر ظرف شیشه ای به اندازه کافی در اختیار ندارید و یا نمی خواهید از بطری آب معدنی برای فریز کردن رب استفاده کنید کیسه فریزر بهترین پیشنهاد برای شماست. برای این منظور رب را به صورت بسته بندی های کوچک داخل نایلون فریزر ریخته و در فریزر قرار دهید. در این حالت بهتر است یک ظرف مناسب مخصوص رب داشته باشید و هر بار یکی از بسته های رب را داخل آن ریخته و مصرف کنید.

هنگام استفاده از کیسه فریزر حتما مراقب باشید که کیسه ها سالم باشند. زیرا اگر یکی از آنها سوراخ باشد آب رب خارج شده و کل فریزر شما را کثیف می کند. زیرا همانطور که گفته شد رب در فریزر به انجماد کامل نمی رسد.

پدیدآورنده: 

مطالب مرتبط

Share