تعریف فضای مجازی - بخش سوم

تعداد کلمات 836 / زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
فضای مجازی
مواجهه ی امروزی با فضای مجازی که به گفته کارشناسان و صاحب نظران به عرصه ی حقیقی زندگی بشر تبدیل شده است، چالش ­هایی را در جامعه ایجاد کرده است که حاصل توسعه سریع اینترنت و شبکه­ های اجتماعی و پایین بودن دانش رسانه ­ای جامعه است.

تعریف فضای مجازی - بخش سوم

اینترنت ابزار ورود به فضای مجازی است. در واقع ایـنترنت، بعنوان یکی از کارآمـدترین رسانه ‌های جهانی برای برقراری ارتباط و تـعامل بین المللی، نقش تعیین کننده ­ای در انتقال فرهنگ و اطلاعات دارد. با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در مورد تعریف فضای مجازی بیشتر بدانید.

رجوع به بخش اول

رجوع به بخش دوم

تعریف فضای مجازی - بخش سوم

مقدمه

مواجه امروزی با فضای مجازی که به گفته کارشناسان و صاحب نظران به عرصه حقیقی زندگی بشر تبدیل شده است، چالش ­هایی را در جامعه ایجاد کرده است که حاصل توسعه سریع اینترنت و شبکه­ های اجتماعی و پایین بودن دانش رسانه ­ای جامعه است. در بخش اول این مقاله، با فضـای مجازی و در بخش دوم با ویژگیهای فضـای مجازی آشنا شدیم. در این بخش به معرفی برخی از کلید واژه­ ها و اصطلاحات فضای مجازی می پردازیم.

تعریف فضای مجازی - بخش سوم

آشنایی با اصطلاحات فضای مجازی عبارتند از:

رایانامه (ای­میل):

رایانامه ها از پرکاربردترین سرویس­های فضای مجازی است. رایانامه در واقع صندوق پست الکترونیکی است که جایگزین صندوق پست فیزیکی شده است. شرکت­های گوناگون، سازمان­ها، نهادها، شخصیت­­های حقوقی و افراد عادی ترجیح می دهند به جای ارسال نامه از طریق پست یا نمابر (فکس)،از رایانامه استفاده کنند. یاهو (Yahoo) اولین رایانامه محبوب ایرانیان و پس از آن سرویس جی­میل (Gmail) با نوآوری و تنوع در خدمات گوی سبقت را از یاهو ربود. بین سرویس­های ارایه ­دهنده ایمیل، هات­میل (Hotmail) نیز در رده سوم قرار می گیرد.

بازی رایانه­ ای (گیم):

دومین شبکه ارتباطی در فضای اینترنت، بازی­های رایانه ای است. کاربران این شبکه گسترده جهانی را بازی­ بازانی تشکیل می­ دهند که در دنیای بازی به آنان بازی­خور یا گیمر می­ گویند. بازی­های رایانه­ ای براساس روند و نحوه انجام بازی به ژانر (zhanr)  یا سبکهای مختلفی تقسیم بندی می شوند : سبک اکشن (هیجانی)، سبک تیراندازی، سبک ماجراجویی، سبک استراتژی، سبک شبیه­ سازی، سبک ورزشی و سبک معمایی.

انجمن ­ها و تالارهای گفت وگو (فروم):

انجمن جایی است که کاربران در آن درباره موضوع خاصی بصورت عمومی و یا تخصصی به تبادل اطلاعات می ­پردازند. کاربران در انجمن مانند شبکه های اجتماعی، ارتباط برخط میا­ن­ فردی صوتی و تصویری ندارند، بلکه تنها می توانند درباره موضوع خاصی در اتاقی عمومی به بحث و تبادل نظر بپردازند و برای کاربران دیگر پیام خصوصی بفرستند و یا دریافت کنند. وجه تمایز این تالارها از دیگر شبکه­ ها، این است که معمولا تالارها جایی است برای یادگیری آنچه فرد نمی داند.

تعریف فضای مجازی - بخش سوم

شبکه اجتماعی

شبکه های اجتماعی مجموعه ا­ی عموما از افراد یا سازمان­ها هستند که به وسیله  یک یا چند نوع خاص از وابستگی مانند ایده ها و تبادلات مالی، دوستی­ها، خویشاوندی ها، لینک­های وب و ... به هم متصل شده ­اند.

در حال حاضر 6 نوع شبکه اجتماعی در جهان وجود دارد که عبارتند از:

1. شبکه­­ های اجتماعی متن محور:

در این نوع از شبکه ­ها کاربران بیشتر از متن برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کنند؛ « گوگل ­پلاس» و« فیس بوک» از مشهورترین شبکه­ های اجتماع متن ­محور هستند.

2. شبکه­ های اجتماعی فیلم­ محور:

در این شبکه­ ها، زبان برقرای ارتباط و سخن گفتن، فیلم است. یوتیوب و سایت داخلی آپارات از معروف­ ترین شبکه ­های اجتماعی فیلم ­محور هستند.

3. شبکه ­های اجتماعی تصویر ­محور:

در این شبکه ­ها، کاربران با ارسال تصاویر با دیگران ارتباط برقرار می کنند. و بیش از هرچیز از این ابزار برای انتقال اهداف خود استفاده می کنند. «اینستاگرام» و « فلیکر» از این دسته شبکه ­ها هستند.

4. شبکه­ های اجتماعی موضوع محور:

آنچه بیش از هر چیز به ارتباط در این شبکه جهت می ­دهد، موضوع شبکه است؛ یعنی مهم نیست که کاربران از چه ابزاری برای برقراری ارتباط استفاده می کنند، بلکه موضوع مورد بحث اهمیت دارد. این نوع از شبکه ­های اجتماعی بیشترین تنوع را دارند؛ برای مثال موضوعاتی مانند کاریابی، تجارت، همکلاسی های قدیمی، نگهداری از حیوانات خانگی و ... هریک حداقل شبکه ­ای اجتماعی را به خود اختصاص داده ­اند. شبکه ­های «لینکدین»، «کلاسمیت» و «داگاستر» از این نوع شبکه ­ها هستند.

5. شبکه­ های مخاطب ­محور:

مخاطب مهم­ترین دلیل به وجود آمدن این نوع شبکه است. شبکه اجتماعی «نی نی فیس» با محوریت کودک و «امپرس» با محوریت زنان از جمله این شبکه ­ها محسوب می ­شوند.

6. شبکه­ های اجتماعی خدمات­ محور:

در این نوع از شبکه­ ها خدماتی مانند تماس صوتی و تصویری، سرگرمی، فروشگاه آنلاین، پیام ­رسانی و خدمات عمومی از قبیل کرایه تاکسی، تعیین وقت دکتر، پرداخت قبض برق و ... ارایه می ­شود. از بین این نرم افزارها، آن دسته که امکان تماس صوتی و تصویری ارایه می ­دهند در حقیقت همراه شما ،زیرا امکانات اپراتور تلفن همراه را اعم از تماس صوتی و تصویری، ارسال پیام و ارسال محتویات چندرسانه ­ای، نمایش افرادی که در اطرافتان از این برنامه استفاده می­ کنند و تشکیل گروه­ های گوناگون را در اختیار دارند. این نوع از شبکه­ ها، در خارج از کشور، «برنامه ارتباطی» نامیده می شوند.

تعریف فضای مجازی - بخش سوم

منبع : محمد حسین سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجـازی، انتشارات مرکز ملی فضای مجازی.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب فضـای مجازی

تهدیدات و آسیب های فضـای مجازی برای کودکان

پدیدآورنده: 
Share