مطلبی برای بیدارباشِ خفتگانِ غرب زده

سید حسین سیدی
بحران هویت

بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک پیکرند
این روزها که مسلمانان میانمار قتل عام می شوند و از طرف دیگر، گروههای تروریستی علیرغم شکستهای خقت بارشان، همچنان مشغول کشتار و ویرانی در برخی از کشورهای اسلامی هستند، برخی غرب زدگان، بیشتر از هر زمان دیگری، گرفتاری و ضعف مسلمانان را به تصویر می کشند؛ اما وقوع طوفانهای مرگبار چند روز اخیر در آمریکا را، یا اصلا نادیده می گیرند و یا آن را ضعیف و عادی و طبیعی جلوه می دهند. «کارشناسان هواشناسی تگزاس اعلام کردند که درجه طوفان هاروی 4 است؛ تنها یک درجه کمتر از حداکثر توانمندی که یک طوفان دریایی می تواند داشته باشد. قطع برق ناشی از وقوع طوفان شدید هاروی نیز عامل مرگ برخی افراد شده است که البته این در دسته مرگ های غیرمستقیم قرار می گیرد
. طوفان هاروی همچنین موجب آواره شدن نیم میلیون خانوار در جنوب شرقی تگزاس شده است.»[1]
 افراد غرب زده موجه نیستند که طبیعت و بلایای آن هم تحت اراده خداست و تا خدا اراده نکند، حتی برگی از درخت نمی افتد. «وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها؛ و آنچه را در خشكى و درياست مى‏ داند؛ و هيچ برگى (از درختى) نمى‏ افتد، مگر اينكه از آن آگاه است‏.»[2] طبق این آیه، وقتی خدا همه چیز دریا و خشکی را  می داند، یعنی از زمان جزر و مد دریا و طوفان دریا و  نیز  عوامل طوفان و خرابیهای آن در ساحل و... خبر دارد.
کسی از وقوع سیل در آمریکا به بهانه اینکه غیر مسلمانند، ذوق زده نمی شود؛ اما باید برای بیداری خفتگان غرب زده به این حوادث نیز اشاراتی کرد. قبل از وقوع سونامی چند سال پیش در ژاپن، اینگونه القا می شد که ببینید در ژاپن نه بلایی است و نه طوفانی و نه ... و خلاصه برخلاف کشورهای اسلامی، همه چیز امن و امان است، و نعوذبالله خدا کاری با ملت غیرمسلمان ژاپن ندارد. اما... «وَ لا تَحْسَبَنَ‏ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فيهِ الْأَبْصارُ؛ گمان مبر كه خدا، از آنچه ظالمان انجام مى ‏دهند، غافل است! (نه، بلكه كيفر) آنها را براى روزى تأخير انداخته است كه چشمها در آن (به خاطر ترس و وحشت) از حركت بازمى‏ ايستد.»[3]  وقتی سونامی آمد و آن همه خرابی به بار آورد، ژاپن تا حدود زیادی از بورس خارج شد و خواب زدگان غربزده را تا حدودی بیدار کرد.(کشور ژاپن گر چه در آسیاست؛ اما همپیمان آمریکای سرمدار غرب است).
اما در مورد کشورهای اسلامی...
در مورد مشکلات کشورهای اسلامی باید گفت که؛ از ماست که بر ماست، حتی در قضیه میانمار از کشورهای اسلامی(حساب مردم جداست) آنچنان که باید و شاید، تحرکی دیده نمی شود وگرنه کشور میانمار، کشور چندان مطرحی در دنیا نیست که بتواند برای یک میلیارد مسلمان، شاخ و شانه بکشد. خلاصه درد کشورهای اسلامی در پیام این آیه نهفته است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ‏ آمَنُوا إِنْ تُطيعُوا الَّذينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ؛ اى اهل ايمان! اگر از كافران فرمان بريد، شما را به [عقايد و روش‏هاى كافرانه‏] گذشتگانتان بازمى‏ گردانند، در نتيجه زيانكار خواهيد شد.»[4]  وقتی که برخی از کشورهای اسلامی همنوا با آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند(کشورهای مسلمان منطقه) و برخی دیگر، مماشات کرده و فقط به فکر منافع خود هستند، مثل مالزی و دیگر کشورهای مسلمانی که همسایه میانمار هستند؛ انتظار روزهای خیلی مطلوبی را برای مسلمانان نباید داشت.
اما در مورد کشورهای غربی...
دوباره باید متذکر شد که کسی از بروز حوادث در اروپا وآمریکا خوشحال نمی شود؛ اما از آنجا که برخی غرب زدگان، بلا و گرفتاری را مختص مسلمانان داسته و اروپا و آمریکا را عاری از کمترین بلا و گرفتاری می دانند، و با همین نکته سعی در القای عدم حقانیت مسلمانان و شبهات دیگر هستند؛ باید برای بیدارباش آنها، از حوادث آنجا مثال آورد، و این آیه را هم به آن اضافه کرد. «وَ لَا يحَسَبنَ‏ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَيرْ لّأِنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ لِيزَدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ؛ و كسانى كه كفر ورزيدند گمان نكنند كه آنچه به آنها مهلت مى ‏دهيم به خير آنهاست، جز اين نيست كه مهلتشان مى‏ دهيم تا (متذكر شوند لكن نتيجه اين مى ‏شود كه) بر گناه (خويش) بيفزايند، و براى آنها عذابى خواركننده است.»[5] پیام این آیه برای خفتگان غربزده این است که اگر کشورهای اروپایی و آمریکایی،  ظاهرا در امنیت و رفاه و عدم گرفتاری هستند(که اینگونه هم نیست) دلیل بر خوب بودن آنها و بهتر بودن آنها از مسلمانان نیست؛ بلکه خداوند به آنها مهلت داده است.

پی نوشتها:
[1]. کلیک کنید.
[2]. آیه 59 انعام.
[3]. آیه 42 ابراهیم.
[4]. آیه 149 آل عمران.
[5]. آیه 178 آل عمران.

Share