سه نقش مثبت از اعتقادات دینی در زندگی زوجین

سید حسین سیدی
زوجین وفادار

طبق نظر اسلام، برای هم کفو بودن زوج و زوجه، اولین چیزی که باید مد نظر قرار بگیرد، پایبندی به اعتقادات مذهبی است. البته موضوعات دیگر نیز در هم کفو بودن نقش دارند(شرایط اقتصادی، شرایط تحصیلی و ...) اما داشتن اعتقادات مذهبی صحیح، در رتبه اول قرار دارد.
اگر چه ممکن است برخی از روی ناپختگی و یا دلیلهای دیگر، در پی کمرنگ نشان دادن اعتقادات مذهبی باشند؛ اما  کمترین تردیدی نیست که اعتقادات مذهبی، نقشی اساسی در زندگی خانوادگی ایفا می کند و از همان سالهای اولیه زندگی، خود را نشان می دهد.
ما در این مقاله به سه اثر مثبت اعتقادات مذهبی بر روی زندگی زوجین اشاره می کنیم.
اثر مثبت اول، وفاداری زوجین نسبت به هم، غالبا زوجینی که اعتقادات مذهبی صحیحی دارند، به هم وفاداری بیشتری دارند. زیرا که اعتقادات دینی، تعهد انسان ها را به هم بیشتر می سازد. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) می فرماید: «مَا اسْتَفَادَ امْرُؤٌ مُسْلِمٌ فَائِدَةً بَعْدَ الْإِسْلَامِ أَفْضَلَ مِنْ زَوْجَةٍ مُسْلِمَةٍ تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ إِلَيْهَا وَ تُطِيعُهُ إِذَا أَمَرَهَا وَ تَحْفَظُهُ إِذَا غَابَ عَنْهَا فِي نَفْسِهَا وَ مَالِه؛ پس از اسلام، هیچ نعمتی برای مرد، بهتر از زن مسلمانی نیست که هر گاه به او بنگرد، مسرورش کند و هر گاه به او فرمان دهد، اطاعتش نماید و در غیاب او حافظ ناموس و مالش باشد.»[1] پیام این حدیث این است که اگر زن انسان، پایبندی به اعتقادات مذهبی داشته باشد، وفاداری خود را در غیاب شوهر حفظ کرده و به دیگری فکر نمی کند. البته همین نکته نیز باید از طرف شوهر با ایمان نسبت به همسر خود مراعات شود.
توجه: در حدیث فوق، وفاداری نسبت به مال و پول همسر نیز مورد توجه قرار گرفته است. امری که فقدان آن می تواند لطمات سنگینی  به کانون گرم خانواده بزند.
امر مثبت دوم، مدیریت اختلافات؛ خواه ناخواه در زندگی مشترک، اختلاف سلیقه و مشکلاتی از این دست، مخصوصا در اوایل زندگی که هنوز زوجین شناخت کافی از هم ندارند، رخ می دهد؛ در این موارد، هر چه زوجین، پایبندی بیشتری به ارزشای اسلامی از خود نشان دهند، بهتر می توانند اختلافات را مدیریت کنند. همسر پایبند به آموزه های دینی می داند که دین او توصیه به فرو بردن خشم در مقابل مردم کرده است. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ كَفَّ اللّهُ عَنْهُ عَذابَ یوْمِ الْقِیمَةِ، هر كه خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند عذاب روز قیامت را از او باز می دارد. [2]
این حدیث توصیه به خویشتنداری در اختلافات کرده است و چه خویشتداری بالاتر از کنترل خشم در برابر همسر. متاسفانه رعایت نکردن همین موضوع سبب آسیبهای بسیاری در خانواده ها می شود. خانواده هایی که چه بسا در سالهای اولیه زندگی خود باشند.
امر مثبت سوم، بها ندادن به طلاق؛ یکی از اثرات مهم دیگر پایبندی به اعتقادات دینی، بها ندادن زوجین به طلاق است. به عبارت دیگر، خانواده معتقد به آموزه های دینی، به پیروی از پیشوایان دینی، طلاق را امری ناپسند می دانند. همانگونه که امام باقر(علیه السلام) می فرماید: «و ما مِنْ شی ءٍ أبغضُ إلی اللّهِ منْ بیتٍ یخرَبُ فِی الإسلامِ بالفُرقةِ، یعنی الطلاقَ؛ و هیچ چیزی در پیشگاه خداوند، منفورتر از طلاق نیست.»[3]
یکی از عواملی که متاسفانه باعث شیوع طلاق شده، عدم پایبندی زوجین به اعتقادات صحیح دینی است(ارتباطات غیر اخلاقی، کینه ورزی نسبت به هم و اختلافات بچه گانه و ...)، که البته ممکن است به بهانه عدم تفاهم و این قبیل سخنان، انجام گیرد؛ اما حقیقت چیز دیگریست.
سخن آخر
برای هم کفو بودن زوجین، پایبندی به اعتقادات دینی خیلی مهم است. وفاداری زوجین نسبت به هم، مدیریت اختلافات، و بها ندادن به طلاق، سه اثر مهم و مثبت پایبندی زوجین به اعتقادات صحیح دینی است.

پی نوشتها:
1ـــ کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 327.
2ــ مکارم الاخلاق، ص350.
3ــ الفصول المهمة في أصول الأئمة (تكملة الوسائل) / ج‏2 / 321.

Share