بروزرسانی جدید الگوریتم گوگل در مردادماه سال 1397

الگوریتم جدید گوگل برای سئو
پس گوگل در بروزرسانی جدید خودش هیچ کدام از پارامترهای سابق خودش را به سرعت حذف نخواهد کرد بلکه ترجیحاً آنها را بهبود بخشیده و یا ارزش آنها را افزایش یا کاهش خواهد داد.

بازهم گوگل در 10 مردادماه 1397 در الگوریتم های خود تغییراتی را لحاظ کرد که باعث برهم خوردن روند کلی سئو و رتبه بسیاری از سایتهای فعال و غیرفعال در فضای اینترنت شد.
با توجه به تنوع، قدرت و زیادی الگوریتم های گوگل آیا می دانستید که: گوگل 500 الی 600 بار در طول سال الگوریتم های خودش را آپدیت می کند!؟
یکی از کارشناسان گوگل اذعان کرده است:
احتمال اینکه در بروزرسانی جدید الگوریتم گوگل برخی سایت ها از ورودی های گوگل ریزشی داشته باشند یعنی افت رتبه پیدا کنند، زیاد است اما این افت و ریزش موقتی خواهد بود و کاربران زیاد نگران نباشند.

قبل از اینکه به آپدیت جدید گوگل بپردازیم به اینکه اصلاً «الگوریتم گوگل چیست؟» می پردازیم:

الگوریتم های گوگل، قواعدی هستند که گوگل نتایج جستجو را براساس آنها نمایش می دهد. هر ساله این الگوریتم ها 500 تا 600 مرتبه (حدوداً هر ماه 50 بار) بروزرسانی می شوند. برخی از آنها تغییرات عمده ای را در نتایج سایتها و سئو می گذارند، به همین خاطر اسامی خاصی به آنها اختصاص یافته است.

در تاریخ 1 آگوست سال 2018 میلادی، گوگل الگوریتم های اصلی خودش را در خصوص رتبه بندی سایت ها بازهم بروزرسانی کرد. این الگوریتم همانگونه که در توییتر و انجمن های سئوکاران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، تغییرات اساسی را روی نتایج خواهد گذاشت. به خاطر اینکه روی هسته گوگل تاثیر می گذارد، می توان آنرا نیز جزء مهمترین الگوریتم های گوگل تلقی کرد. تا امروز گزارشات وب مستران حاکی از این بوده که سایت های کمی تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفته اند، اما تاثیر آنها در سایت هایی که اعمال شده، زیاد بوده است. این شاید به خاطر فراگیری محتوای وب – و یا a/b تست های گوگل نیز باشد.

طبق مباحث مطرح شده، جابجایی نتایج جستجو توسط این الگوریتم ادامه خواهد داشت و تا یکی دو هفته این الگوریتم سایتهای مختلف را در بر خواهد گرفت.

اما تاکنون، بررسی ها نشان داده اند که  جستجوی محلی (ترتیب سایتهای معرفی شده در گوگل مپ)، و جستجوی ارگانینک (جستجوی طبیعی) هر دو تحت تاثیر واقع شده اند.

با مطالعه منابع خارجی سایتهای searchenginejournal - moz - searchengineland و مباحث Danny Sullivan (یکی از کارشناسان گوگل که اکانت رسمی گوگل برای اطلاع از نحوه کار گوگل را ایجاد کرده است searchliaison@)  این نتایج از اثرگذاری این الگوریتم بدست آمده است.

  • بیشترین تاثیرات گزارش شده روی دسته سایت های (YMYL  (Your Money or Your Life بوده است.
  • سایت هایی با موضوع تغذیه، خدمات پزشکی، رژیم غذایی نیز به شدت تحت اثر این الگوریتم قرار گرفته اند.

با توجه به توییتهایی که در توییتر کارشناسان گوگل در جواب سئوالات کاربران داده اند، راه حل نداشتن افت رتبه را کما فی السابق «تولید محتوای خوب» بیان کرده اند. ولی آنچه انجمن ها و سایتهای معتبر، سایت هایی که ارتقاء رتبه داشتند، را بدین صورت دسته بندی کرده اند که در آنها سه فاکتور Expertise , Authoritativeness , Trust  به معنای تخصص، اعتبار و اعتماد مطرح شده است.

هشدار امنیتی گوگل کروم

سرانجام در 24 ژولای سال 2018 (2 مردادماه 1397) در بروزرسانی جدید گوگل کروم (نسخه 68) تمام سایتهایی که از پروتکل امن SSL  استفاده نمی کنند، بعنوان (non-HTTPS sites ) صفحات ناامن برای کاربر معرفی می شوند. لازم به ذکر است این هشدار پروتکل https فقط برای کسانیکه از آخرین ورژن گوگل کروم استفاده می کنند، اتفاق می افتاد.

منظور از https چیست؟

https مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure به معنای پروتکل امن انتقال ابر متن است. کاربرد پروتکل https رمزگذاری اطلاعات ارسالی و دریافت بین کاربران و گیرنده پیام می باشد. پروتکل امن انتقال ابرمتن با رمزنگاری که بسته های ارسالی را می کند، شنود اطلاعات را توسط نفوذگران سخت تر می کند. به همین خاطر از پروتکل امن ssl در صفحات سایت هایی که اطلاعات باارزش از کاربر دریافت می کنند، به کار برده می شود. (مثل سایتهای فروشگاهی و سایت بانکها) – فقط فراموش نکنید که رمزنگاری ssl مانع از هک شدن سایت نمی شود و ارتباطی به آن ندارد.

ایندکس کردن نسخه موبایل - در بروزرسانی 26 مارس 2018

پس از ماه ها بررسی بالاخره گوگل اعلام کرد، که نسخه موبایلی صفحات اینترنتی را در اولویت خود قرار داده است. در هفته نخست فروردین ماه سال 1397 شرکت گوگل بطور رسمی اعلام کرد که تدریجاً در حال ذخیره سازی ایندکس های نسخه موبایلی سایتها بعنوان نسخه اصلی هستند. تاثیر این کار هنوز معلوم نیست تا چقدر باعث جابجایی نتایج خواهد شد، ولی اگر سایت شما واکنش گرا (ریسپانسیو) نیست، در خطر هستید.

در لینک زیر، واکنش گرا بودن صفحات سایت خود را بررسی کنید:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

پس گوگل در بروزرسانی جدید خودش هیچ کدام از پارامترهای سابق خودش را به سرعت حذف نخواهد کرد بلکه ترجیحاً آنها را بهبود بخشیده و یا ارزش آنها را افزایش یا کاهش خواهد داد.

حال تغییرات الگوریتم گوگل در آپدیت جدید کدامند؟

میزان ارزش کلمات کلیدی در تگ H1 افزایش یافته است.
ارزش استفاده از SSL افزایش یافته است.
ارزش میزان Page rank کاهش یافته است.
میزان حساسیت اهمیت مطالب و کیفیت محتوا در سایت افزایش یافته است.

Share