9. درباره لوازم مسجد

9. درباره لوازم مسجد

10. بیرون بردن لوازم مسجد

٧٤- س: چند عدد بخاری چوب سوز را قبلا وقف مسجد نموده اند و فعلا با تعویض بخاری، دیگراحتیاجی به آنها در این مسجد نیست و مسجدی در یک روستا احتیاج مبرم به بخاری دارد، با امام جماعت مسجد شهر در این مورد مشورت شد که ایشان اجازه استفاده از آنها را بدهند امام جماعت فرمودند: نامه ای به حضور امام بنویسید اگر حضرت امام اجازه دادند مانعی ندارد، لذا از حضور حضرت امام تقاضا می شود نظر مبارک را در جواز یا عدم جواز بیان فرمایید.

ج- اگر مسجدی که بخاری برای آن وقف شده احتیاج ندارد، می توانند با نظرمتصدی شرعی، در مسجد دیگر از آن استفاده کنند.[استفتائات، ج ٢، ص ٣٨٦، س ١٢٥]

 

٧٥- س: آیا جایز است لوازم مسجد، از قبیل کولر، بلندگو و فرش جهت استفاده شخصی فاتحه و عروسی و یا استفاده پیش نماز مسجد از مسجد خارج شود؟

ج- تابع کیفیت وقف است اگر برای استفاده در مسجد وقف شده، بیرون بردن از مسجد جایز نیست.[استفتائات، ج ٢، ص ٣٤٤، س ٢٥]

 

٧٦- س: آیا بردن فرش مسجد قدیم در مسجد جدید متصل جایز است؟

ج- اگر جزء مسجد قدیم محسوب است جایز است.[استفتائات، ج ٢، ص ٣٤٥، س ٢٧]

 

٧٧- س: عده ای از افراد خیر پولی برای خریدن اجناسی که مورد احتیاج مسجد است می دهند و آن اجناس به نام مسجد خریداری می شود، آیا می توان ازآنها در خارج از مسجد برای کارهای خیر استفاده نمود؟

ج- اگر برای خصوص مسجد مزبور داده اند در خصوص آن مسجد از آن استفاده شود.[استفتائات، ج ٢، ص ٣٤٥، س ٢٨]

 

٧٨- س: در مسجد گلیم هایی است که درحاشیه اش نوشته شده وقف مسجد است و اجازه خارج کردن از مسجد نیست، فعلا فرش های قیمتی برای آن مسجد آورده و فرش نموده و گلیم ها را برداشته و حجرات همان مسجد را که در حیاط مسجد است فرش نموده اند و طلاب علوم دینیه در آنها ساکن هستند. آیا اشکالی دارد یا خیر؟

ج- در فرض سؤال گلیم مسجد را زیر فرش خود مسجد، پهن کنند و به جای دیگر نبرند.[مجمع المسائل، ج ١، ص ١٤٦، س ٧٤]

آیت الله گلپایگانی قدس سره

 

11. فروش لوازم مسجد

٧٩- خرید و فروش چیزهایی که وقف مسجد شده باطل است، ولی اگر به طوری خراب شود که نتوانند استفاده ای را که مال برای آن وقف شده از آن ببرند، مثلا فرش مسجد پاره شود که نتوانند روی آن نمازبخوانند، فروش آن اشکال ندارد و در صورتی که ممکن باشد باید پول آن را در همان مسجد به مصرفی برسانند که به مقصود وقف کننده نزدیک ترباشد.[توضیح المسائل، م ٢٠٩٤]

 

٨٠- س: تبدیل قرآن و کتب وقف شده در مساجد به احسن، چه صورت دارد؟

ج- تا موقعی که قابل استفاده است فروش و تبدیل آن جایز نیست.[استفتائات، ج ٢، ص ٣٧٠، س ٨٨]

 

٨١- س: چیزهایی که به مسجد به عنوان نذر داده می شود، مانند پنکه، چراغ، استکان و نعلبکی چنانچه زاید بر احتیاج باشد، آیا متولی می تواند زیاده را بفروشد و به سایر هزینه های لازم مسجد برساند؟

ج- در صورتی که مورد نیاز سایر مساجد نباشد مانعی ندارد.[جامع المسائل، ج ١، ص ٩٢، س ٢٩٣]

آیت الله فاضل لنکرانی دامت برکاته

 

٨٢- س: سماور ذغالی را فردی وقف مسجدکرده و اکنون مورد استفاده قرار نمی گیرد، آیا می شود آن را فروخت و به جای آن فرش تهیه کرد؟

ج- اگر مسجد دیگری نیاز به چنین سماوری داشته باشد به آنجا داده شود و اگر چنین نیست آن را تبدیل به سماور گازی و مثل آن کنند و در صورت عدم نیاز پول آن را صرف در آبدارخانه مسجد کنند.[جامع المسائل، ج ١، ص ٩٢، س ٢٩٦]

آیت الله فاضل لنکرانی دامت برکاته

 

٨٣- س: اجناسی مانند قند و چای را که درمساجد و غیره زیاد می آید و در اثر گذشت ایام احتمال فاسد شدن آنها وجود دارد، آیا می توان فروخت و پول آن را خرج همان مسجد کرد، یا باید به مسجد دیگر برد؟

ج- اگر بشود از عین آن در مساجد و یا در وقت دیگر استفاده کنند این امر تقدم دارد.[جامع المسائل، ج ١، ص ٩٣، س ٣٠٢]

آیت الله فاضل لنکرانی دامت برکاته

 

12. لوازم مسجد تخریب شده

٨٤- س: مسجدی قدیمی که غیر قابل استفاده بود تخریب و نوسازی شده مقداری از سنگهای شبستان باقی مانده، آیا استفاده از آن سنگها جهت توالت و دستشویی جایز است یا خیر؟ زیرا سنگهای اضافی از اصل ساختمان و شبستان مسجد می باشد؟

ج- در فرض سؤال اگر مسجد دیگری در محل یا غیر آن باشد که نیاز به سنگ داشته باشند، صرف آن شود و چنانچه مسجد دیگری نباشد، سنگها را بفروشید و پول آن را صرف خود مسجد کنید و صرف آن درتوالت و دستشویی صحیح نیست.[مجمع المسائل، ج ١، ص ١٤٦، س ٧٣]

آیت الله گلپایگانی قدس سره

 

 13. آوردن قرآن و مهر از مسجد

٨٥- س: آیا مهر مسجد را به مسجد دیگرمی توان برد یا نه؟ مثلا اگر کسی مهر مسجد را ببرد و مدتی با آن نماز بخواند چه در منزل و چه در مسجد دیگر آیا نماز او چه صورت دارد؟

ج- جایز نیست و باید به جای اول برگرداند، مگر آنکه یقین کند که مخصوص آن مسجد نیست.[استفتائات، ج ٢، ص ٣٤٥، س ٢٦]

آیت الله اراکی قدس سره

 

٨٦- س: قرآن هایی که در مسجد الحرام است، بر بعضی نوشته شده که وقف است، ولی بر بعضی دیگر نوشته نشده است، شایع است آنها که کلمه وقف و یا عبارت دیگر که مفهوم وقف بودن باشد ندارد، جایز است بردارند و چنین کاری احیانا شده است، بفرمایید جایز است یا نه؟

ج- برداشتن آنها بدون اینکه از متصدی ذیربط بگیرند، جایز نیست و باید برگردانده شود.[مناسک محشی، ص ٣٩٦، استفتائات مسائل متفرقه، س ١٣٤٦]

 

14. استفاده از بلندگوی مسجد

٨٧- س: در مسجد. . . یک دستگاه بلندگو است که در موقع اذان و مجالس سوگواری از آن استفاده می شود، بعضی اوقات، کودکی یا پولی از اشخاص، مفقود می شود از ما خواهش می کنند که به وسیله بلندگو، به اهالی شهر ابلاغ کنیم، حکمش چیست؟

ج- اگر بلندگو را به خارج نبرند و پول برق آن را بدهند، اشکال ندارد.[مجمع المسائل، ج ١، ص ١٤٥، س ٧٠. ا]

آیت الله گلپایگانی قدس سره

 

 15. استفاده از برق مسجد

٨٨- س: اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آیا می توان برای ضبط شخصی از برق آن استفاده کرد؟

ج- جایز نیست، مگر آنکه پول برق مصرف شده را بدهند.[جامع المسائل، ج ١، ص ٩٦، س ٣١٦]

آیت الله فاضل لنکرانی دامت برکاته

 

16. میوه های درخت مسجد

٨٩- س: اینجانب خادم مسجدی هستم که مدت سی و دو سال در این مسجد برای رضای خدا خدمت می کنم و از کسی مزد و حقوق نگرفته و نمی گیرم، در حیاط این مسجد مقداری درخت قلمه و درخت میوه غرس نمودم و بار آوردم، آیا جایز است از میوه و چوب آن، خانواده اینجانب استفاده کنند یا جایز نیست؟

ج- اگر درختان را از مال خودتان غرس کرده اید و وقف ننموده اید، میوه آن از خود شماست و می توانید استفاده کنید.[استفتائات، ج ٢، ص ٣٣٤، م ١]

Share