اهمیّت قلب سلیم

حاج شیخ جعفر ناصری
از بن بست تا شاهراه

شیطان، بیشترین عبادت را کرده بود؛ عباداتی که دیگر کسی نمی‌ تواند انجام دهد. او سجده‌ های شش هزار ساله انجام داده (1) و فوق‌ العادگی زیادی هم پیدا کرده بود.
این قضیه (تمرّد شیطان بعد از آن همه عبادات) همه قواعد را می‌ شکند و می‌ فهماند که روی هیچ چیزی نمی‌ شود حساب کرد غیر از فضل خدا، عصمت الهی و چنگ زدن به دامان خدا و اولیای خدا. [ملاک،] به کثرت عبادات نیست؛ درون انسان یک چیز دیگر است که باید آن را دید و خداوند هم آن را می‌ بیند. همه مسأله به نگاه ما و تجزیه و تحلیل ما نسبت به شخصیت افراد نیست. ما چه می‌ دانیم که قلب افراد چه ابتلایی دارد و در چه فکری است؟
حاج ابوالقاسم شهرضایی مرد بزرگ و فوق‌ العاده‌ای بود. یک شب ماه رمضان با یک نفر از دوستان از اصفهان حرکت کردیم تا به زیارت ایشان برویم. در مسیر به شخصی که همراهم بود گفتم: جریان برصیصای عابد چگونه بوده که این‌ قدر عبادت بکند، مستجاب الدعوه بشود و بعد، این‌ طور خراب دربیاید؟ گفت: نمی‌ دانم؛ حالا می‌ رویم از حاج ابوالقاسم می‌ پرسیم. آنجا که رسیدیم ما یادمان رفت؛ ولی خود حاج ابوالقاسم گفت: افرادی مثل برصیصای عابد که این‌ قدر عبادت کردند و پایان کارشان این‌ گونه شد، به خاطر این بوده که از ابتدا در درونشان مشکل بوده و آن‌ ها حاضر نبودند آن مشکل را کنار بگذارند و با این همه حال، عبادت می‌ کردند. خداوند هم بالأخره به خاطر زحمتی که می‌ کشند جزایشان را می‌ دهد.
دل، باید از بیماری بیرون بیاید. قرآن می‌ فرماید:
یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ‏ وَ لا بَنُون‏ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ؛(2)
روزى که مال و فرزندان سود ندهد، جز آن که با قلب سلیم به محضر پروردگار حاضر مى ‏شود.
قلب سلیم و شاکله سالم، باعث سعادت می‌ شود؛ و الا اگر قلب بیمار بود، یک جایی آثار خود را نشان می‌ دهد.
—————————————————————————————————————————
(1).  نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ معروف به قاصعه.
(2).سوره شعراء، آیه ۸۸ و ۸۹.

 

Share