عفونت باکتریایی ریه

مترجم: رزیتا ملکی زاده
عفونت ریه

عفونتهای باکتریایی می توانند چندین مشکل را در سلامت بوجود آورده و خصوصاً ریه ها را تحت تأثیر قرار دهند. در این مقاله برخی از چنین عفونتهایی را مورد بحث قرار خواهیم داد.
عفونتهای ناشی از باکتری را عفونتهای باکتریایی می نامند. عفونتهای ریوی اغلب از این نوع می باشند. چندین بیماری ریوی از جمله، سل، پنومونی باکتریایی، برونشیت مزمن و آسم می توانند توسط باکتریها ایجاد شوند. یکی از پرسشهای متداول در خصوص عفونتهای باکتریایی این است که «آیا این عفونتها مسری می باشند؟» پاسخ این است که، این امر به نوع عفونتی بستگی دارد که به آن مبتلا شده اید. عفونت باکتریایی ریه می تواند در صورت عدم درمان زود و به موقع موجب بروز چندین مشکل در سلامت شود. عفونت مزمن ریوی قطعاً یکی از خطرناکترین بیماریها است، به این دلیل که به تدریج ظرفیت حیاتی ریه ها را برای جذب اکسیژن کاهش می دهد.

علل

چندین روش ممکن برای ورود باکتری به بدن ما وجود دارد که نخستین آنها از طریق هوا و به عبارتی هوای استنشاقی ما است. گاهی اوقات عفونتهای باکتریایی به دلیل وجود آلاینده ها یا آلودگی مواد غذایی و نوشیدنی بوجود می آیند. مناطق مرطوب برای رشد باکتریها محیطی مناسب به حساب می آیند. بسته به توان ایمنی فرد در مقابل حمله باکتری، بدن او به عفونت باکتریایی واکنش نشان می دهد. استنشاق آلاینده ها، گازهای سمی، گرد و غبار و سایر مواد مضر، توان ریه و سیستم ایمنی بدن ما را تضعیف ساخته و در نتیجه ما را در معرض حملات پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) قرار می دهد.

علائم

عفونتهای باکتریایی ریه معمولاً از طریق علائمی همچون سرفه، درد قفسه سینه، گلو درد، تب و غیره خود را نشان می دهند.

بیماریهای ناشی از باکتری های مضر

در ادامه چند بیماری عمده ریوی که ناشی از باکتری می باشند را مورد بحث قرار می دهیم. شناخت آنها بسیار اهمیت دارد و تمام تلاش خود را در دوری گزیدن از آنها بکار بندید.

سل (TB)

مرض سل به علت وجود گونه های باکتریایی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (Mycobacterium tuberculosis)، ایجاد شده که یک عفونت ریوی مزمن خطرناک به حساب می آید. این بیماری بر عملکرد و قابلیت حمل اکسیژن ریه های ما تأثیر می گذارد. فرد مبتلا به مرض سل علائمی مانند سرفه مداوم، خلط تغییر رنگ داده شده و یا وجود رگه هایی از خون در خلط، درد نامنظم قفسه سینه، همچنین احساس ناراحتی در حین تنفس را از خود نشان می دهد. این عفونت زمان زیادی را برای ظاهر شدن صرف کرده و معمولاً در ابتدا با آنفولانزا یا سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود. سل یک بیماری مسری است و هنگامی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه نماید، سرایت می کند. فرد مبتلا به بیماری سل بایستی از وسایل شخصی جدا مانند ظروف، دستمال، لباس و غیره استفاده نماید.

پنومونی باکتریایی

اصطلاح پزشکی التهاب ریه را پنومونی گویند که به خصوص آلوئول ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت می تواند به دلایل مختلفی اتفاق افتد که یکی از آنها عفونت باکتریایی در ریه ها می باشد. پنومونی باکتریایی ناشی از باکتری استرپتوکوک پنومونیه می باشد. علائم اولیه آن سرفه و تب همراه با لرز، خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه می باشند. در سالمندان پنومونی همچنین می تواند موجب بروز اختلال حواس یا گیجی شود.

برونشیت حاد

اگرچه برونشیت حاد عموماً ناشی از ویروس است، اما باکتری هایی مانند مایکوپلاسما پنومونیه (Mycoplasma pneumoniae)، کلامیدوفیلا پنومونیه (Chlamydophila pneumoniae)، و بوردتلا پرتوزیس (Bordetella pertussis) در حدود 10% موارد دخیل می باشند. این بیماری یک وضعیت التهابی است که مرتبط با برونش می باشد. علائم آن سرفه که اغلب خلط دار است را شامل می شود.

اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه

عفونتهای ریوی به خصوص آندسته عفونتهایی که از نوع باکتریایی می باشند را بایستی مورد توجه پزشکی قرار داد. این امر ضروری است به این دلیل که عفونتهای ریوی در مراحل بعدی سریعتر پیشرفت کرده و اغلب درمان آنها مشکل تر می باشد. از اینرو مداخله پزشکی اولیه در این مورد ضروری است. داروهای آنتی بیوتیک برای افرادی که مبتلا به عفونتهای ریوی می باشند تجویز می شود. با این حال، پیش از مصرف آنتی بیوتیک با یک متخصص امر پزشکی مشورت نمایید به این دلیل که بعضی افراد ممکن است به برخی آنتی بیوتیکها آلرژی داشته باشند و پزشک بهتر از هر کس دیگر می داند که کدام نوع آنتی بیوتیک بایستی در یک وضعیت ویژه مورد استفاده قرار گیرد. علائمی مانند سرفه های مداوم همراه با خس خس سینه، یا وجود خلط با رنگ نامتعارف نبایستی با سرماخوردگی و یا تب اشتباه گرفته شده و نادیده بگیرید.
حفظ بهداشت شخصی جهت جلوگیری از گسترش عفونت باکتریایی در ریه ها ضروری است. فرد مبتلا به عفونت باکتریایی همچنین بایستی اطمینان حاصل کند که وعده های غذایی اش مطابق با رژیم غذایی تجویز شده باشد. یک رژیم غذایی ضعیف می توانند اثرات درمان را خنثی و یا حتی معکوس سازد. از آنجا که عفونت باکتریایی در ریه ها عمدتاً ناشی از استنشاق هوای آلوده می باشد، توصیه می گردد که در حین مسافرت از ماسک بینی استفاده نمایید. درمان عفونت باکتریایی در ریه ها نیازمند یک رویکرد جامع و در نظر گرفتن تمام جوانب بیماری است.
----------------------
منبع: راسخون

Share