دو نکته در دیدار آیت الله نوری همدانی با سید مقاومت

سید حسین سیدی
آیت الله نوری همدانی و سید مقاومت

دین اسلام دین ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان خداست، تا جامعه و جهان برای برپا داشتن فضایل انسانی و اخلاقی و رواج احکام اسلامی، آماده شود. شکی نیست که دشمن شماره یک اسلام و مسلمانان در حال حاضر، رژیم سفاک صهیونیستی است، و ایران اسلامی در کنار ملتهای مقاوم در برابر این رژیم نامشروع ایستاده و خواهد ایستاد. در راستای همین رسالت اسلامی، آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید به لبنان رفتند. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به دیدار ایشان رفت و ضمن قدردانی از حمایت ایشان از جبهه مقاومت، گزارشی از وضعیت موجود جبهه مقاومت را به سمع ایشان رساند. «وی (آیت الله نوری همدانی) حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌حسن نصرالله را فردی عالم‌، مقاوم، هوشیار و سیاستمدار صادق نام برد و افزود: ما از شما و مقاومت حمایت می‌کنیم، چراکه از امیرمومنان(علیه السلام) آموختیم که در حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم مرز جغرافیایی ملاک نیست.»[1]
سفر مرجع تقلیدی از ایران اسلامی به کشوری مسلمان و مقاوم، در راستای همدلی بیشتر برای مبارزه با دشمن است. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، شكيبايى ورزيد و ديگران را نيز به شكيبايى واداريد و در برابر دشمن پايدارى كنيد، و مرزدارى نماييد، و از خدا پروا كنيد شايد رستگار گرديد.»[2] پیام این آیه، هم افزایی مسلمانان در برابر دشمنان است. خیلی از مشکلات کشورهای اسلامی در نتیجه بی توجهی به مفاد این آیه است.
وقتی که مرجع بزرگواری از ایران اسلامی به سرزمین مقاومی همچون لبنان می رود، بی تردید این حرکت در هم افزایی جبهه مقاومت تاثیر شایانی دارد.
اینک به دو نکته مهم از سخنان آیت الله نوری همدانی که در مطالب قبل به آن پرداخته شد، اشاره می کنیم:
1ــ تقدیر از عالمان مقاوم  و مرزدار؛ آیت الله نوری همدانی از سید حسن نصرالله تقدیر کرد. سید حسن نصرالله، عالمیست که به این حدیث امام صادق(علیه‏ السلام) جامعه عمل پوشانده است: «عُلَماءُ شیعَتِنا مُرابِطونَ فی الثَّغرِ الّذی یَلی إبلیسَ وعَفاریتَهُ، یَمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلى ضُعَفاءِ شیعَتِنا، وعَن أن یَتَسَلَّطَ علَیهِم إبلیسُ وشیعَتُهُ؛ علماى شیعه ما، نگهبانان مرزى هستند که در آن سویش ابلیس و دیوهاى او قرار دارند و جلو یورش آنها به شیعیانِ ناتوان ما و تسلّط یافتن ابلیس و پیروان او بر آنان را، مى‏ گیرند.»[3]
مطابق این حدیث فوق، عالمی مثل سید حسن نصرالله مرزداری است که هم جلو یورش شیاطین انسی(رژیم صهیونیستی و عمال او) را به سمت شیعیان و مسلمانان گرفته است و هم مرزدار اعتقادات اسلام ناب در منطقه است. واضح است که هر گاه اینگونه عالمی در بین مسلمین باشد، پیشرفت و سربلندی، متوجه کشورهای اسلامی خواهد شد.
2ــ مبارزه با ظالمان؛ در بیانات آیت الله نوری همدانی، تاکید بر ظلم ستیزی بود. حضرت علی(علیه السلام) در بستر شهادت به فرزندانش می فرماید: «اوصيكُما بِتَقْوَى اللّه‏... وَ كونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا؛ شما را سفارش مى ‏كنم به تقواى الهى... و دشمن ظالم و ياور مظلوم باشيد.»[4]  در حدیث، بر این نکته تصریح شده است که اگر دشمن ظالم هستید، به خاطر خدا و کسب تقوای الهی باشد. سید حسن نصرالله شخصیتی است که در راستای ظلم ستیزیِ الهام گرفته از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) با دشمن شماره یک مسلمانان هیچگونه مماشاتی نمی کند، و در این راه به فضل خدا به موفقیتهای بزرگی نیز دست یافته است.

 

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ـــ آیه 200 آل عمران
3ــ منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏15، ص 323
4ــ همان، ج‏20 ، ص 129.

Share