استعفای حریری نشانه حجم و سطح و شکل دخالت عربستان در امور لبنان است

دبیر کل حزب الله ؛
سیدحسن نصرالله

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل ازفارس، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله سخنرانی خود را پیرامون مسائل داخلی، منطقه ای و بین المللی آغاز کرد.
وی گفت: امشب درباره موضوع استعفای سعد حریری سخن می گویم. چند روز قبل یکی از مسئولان سعودی تهدید کرد و از ضرورت بیرون کردن حزب الله از دولت لبنان سخن گفت.
دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: هنگامی که نخست وزیر از عربستان بازگشت و کابینه جلسه داشت به همه گفت که عربستان حامی ثبات و امنیت و ادامه فعالیت دولت کنونی است. وی به دنبال سفر اول خرسند و خشنود بود و از کمکهای جدید و برگزاری انتخابات سخن گفت. تا به حال احدی نمی داند که در دیدار دوم به عربستان چه گذشت تا امور به استعفا منجر شد. مجددا نخست وزیر به عربستان رفت و از آنجا استعفای خود را اعلام کرد. چرا به حریری اجازه بازگشت به لبنان داده نشد تا از لبنان استعفا کند.
وی افزود: همه غافلگیر شدند حتی جریان المستقبل از این استعفا که حالتی از نگرانی در لبنان به ویژه که با شایعاتی همراه شد، غافلگیر شدند. ما خواستار این استعفا نبودیم. ما بر این اعتقاد هستیم که دولت توان ادامه فعالیت را داشت و اینکه انتخابات آینده برگزار شود و دستاوردهای محقق شود فضا در واقع فضایی معقول بود. ما به شکل استعفا و آنچه حاکمیت لبنان و کرامت لبنان و حریری را به هم ربط می دهد. استعفا نشانه حجم و سطح و شکل دخالت عربستان در امور لبنان است. مطلوب در درجه نخست فهم علت استعفا بود تا این لحظه نه ما که کل لبنان علت واقعی این استعفا را ندانسته اند. درک علت استعفا در واقع کلید تعامل با این رخداد است. آیا اجبار نخست وزیر به استعفا علت داخلی و لبنانی دارد قطعا خیر. باید علت استعفای حریری را در عربستان جستجو کنیم نه در لبنان آیا در آنجا کشمکش بر سر تخت و تاج است؟

 

 

Share