پیاده روی اربعین در مسیر علمی شدن

سید حسین سیدی
همایش علمی اربعین

در این عصر ما که فریاد علمی بودن آن، گوش فلک را پر کرده است، باید نخبگان مسلمان سعی کنند که مذهب و بایسته های آن را به صورت علمی تبیین کنند تا در جامعه بیشتر نهادینه شود. پیاده روی عظیم اربعین، یکی از آنهاست، که الحمدالله نشست دوم آن نیز در کربلا برگزار شد. «این نشست علمی با حضور نهادهای علمی و فرهنگی هر دو کشور ایران و عراق برای رایزنی و تبادل علمی و برنامه‌ریزی همکاری‌های اجرایی و پژوهشی برگزار شده است. این همایش با برگزاری ۱۲ میزگرد تخصصی و ارائه ۴۴ مقاله با موضوعاتی همچون «اربعین و همگرایی»، «وحدت جهانی و تعاملات بین فرهنگی و اجتماعی»، «تحلیل جامعه‌ شناختی پدیده اربعین»، «اربعین و آینده‌ پژوهی چالش‌ها»، «آسیب‌ها، فرصت‌ها و کارکردها» و «اربعین و رسانه‌های جمعی (آسیب ها و کارکردها) و با حضور نخبگانی از کشورهای اروپایی و آمریکایی برگزار شد.»[1].      
اگر نخبگان ایرانی و عراقی، موفق به پژوهش علمی در باره مسائل فوق(درباره اربعین) شوند و زوایای پیدا و پنهان آن را درست تبیین کنند، همانگونه که نخبگان سایر کشورها را به میزگرد علمی اربعین کشانده اند، در جهانی ساختن بهتر پیاده روی اربعین، قدم بزرگی بر خوهند برداشت.
همراهی ایمان و علم در همایش علمی اربعین    
چنانکه قبلا نیز گفته شد برگزاری همایشهای علمی در گسترش فرهنگ پیاده روی اربعین و استفاده از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل آن، می تواند نقش ارزنده ای داشته باشد. زیرا که در این همایش ها، علم و ایمان، دوشادوش هم حضور دارند.
خداوند در قرآن در باره ترفیع رتبه مومنانِ دارای علم و دانش می فرماید: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ؛ خداوند كسانى را كه ايمان آورده ‏اند و كسانى را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمى مى‏ بخشد.»[2] تفسیر المیزان در ذیل این آیه می نویسد: «آيه شريفه دلالت مى‏ كند بر اينكه مؤمنين دو طايفه هستند، يكى آنهايى كه تنها مؤمنند، دوم آنهايى كه هم مؤمنند و هم عالم، و طایفه دوم بر طایفه اول برتری دارند» [3] البته برتری داشتن گروه مومنانِ داری علم، طبعا وظایف آنها را دو برابر می کند، و تبیین و فرهنگ سازی بحثهای مذهبی در جامعه(مثل پیاده روی اربعین)، بر دوش آنها بیشتر سنگینی می کند.
سخن آخر اینکه؛ باید نخبگان ایران و عراق، بحثهای علمی پیاده روی اربعین را برای زائران سالار شهیدان و آحاد جامعه اسلامیِ مشتاق، تبیین کنند تا فرهنگ سازی بیشتری بر روی این حرکت عظیم مردمی صورت بگیرد.

پی نوشت ها:
1ــــ کلیک کنید
 2ـــــ آیه یازده مجادله
3ــــ ترجمه تفسير الميزان، ج‏19، ص 327.

Share