ما دخالت آشکار عربستان در امور داخلی لبنان را محکوم می کنیم

سید حسن نصرالله:
دبیر کل حزب الله لبنان

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از مهر، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت اربعین امام حسین (علیه السلام) و روز شهید حزب الله در سخنانی گفت: روز اربعین را به رسول الله(صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و امت اسلامی تسلیت عرض می کنم.
نصرالله بیان کرد: مراسم میلیونی سالروز اربعین واقعه بی نظیری است که میلیونها نفر در آن مشارکت می کنند و زائران از هر مکانی به سوی کربلا می آیند. دولت عراق امنیت زائران را برقرار می کند و همه عراقی ها به مردم از طریق موکب های موجود در مسیر پیاده روی اربعین کمک می کنند.

شهیدان در مسیر امام حسین (علیه السلام) حرکت می کنند
دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه تعداد زائرانی که از سراسر دنیا در مراسم اربعین به کربلا وارد شدند بالغ بر ۲۰ میلیون نفر است، بیان کرد: میلیونها زائر به سوی امام حسین (علیه السلام) می آیند زیرا ایشان شهید و فرزند شهیدی است که خودش را برای دین فدا کرد. شهیدان در مسیر امام حسین (علیه السلام) حرکت می کنند زیرا آنها از دنیا چیزی طلب نمی کنند.
وی افزود: ما به برکت جانفشانی شهیدان و همه کسانی که جان خود را فدا کردند اراضی و اسیران خود را آزاد کردیم و همه طرح های اسرائیل را با شکست روبرو کردیم و در آگوست ۲۰۱۷ اراضی و اسیران خود را آزاد کردیم. به برکت شهیدان و زخمی شدگان توانستیم در سال ۲۰۰۰ و آگوست ۲۰۱۷ اراضی و اسیران خود را آزاد کنیم. ما قدرت بازدارندگی در کشور در برابر تهدیدات اسرائیل ایجاد کردیم و از امنیت و ثبات حمایت کردیم و در شکستن بزرگترین توطئه ضد ملت های منطقه با ابزار داعش نقش داشتیم.

تنها چند هفته تا پایان داعش باقی مانده است
نصرالله گفت: امروز در مراحل آخر غلبه بر داعش به سر می بریم و در برابر ما تنها هفته هایی باقی مانده تا داعشی ها را در سوریه و عراق از بین ببریم.  داعش نفس های آخر خود را می کشد و با دستاوردهای میدانی که در البوکمال و قبل از آن در کل سوریه به دست آمده و نیروهای عراقی و سوری در مرزها به یکدیگر رسیده اند داعش در مراحل پایانی خود به سر می برد.
وی با اشاره به اینکه؛ ما امروز به برکت شهیدان در لبنان امنیت و ثبات داریم و در عزت و کرامت به سر می بریم، ادامه داد: جانفشانی شهیدان متعلق به همه است نه حزب یا مذهب و روستای خاص بلکه برای همه لبنانی هاست تا از لبنان و منطقه که از سوی اسرائیلی که فلسطین را اشغال کرده است تهدید می شود، حفاظت شود.

 تلاش سعودی ها برای سرنگونی حریری فقط از دولت نیست بلکه از رهبری جریانش و تلاش برای تحمیل رهبری جدید بدون آگاهی و اطلاع جریان المستقبل و اجبار وی به آن و نیز دیکته کردن نخست وزیر بر لبنان بود. عربستان به دنبال نخست وزیر جدیدی است که برنامه های آن را پیاده کند و لبنانی ها را علیه یکدیگر قرار دهد

بحران سازی سعودی در لبنان
دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: از روز شنبه گذشته لبنان وارد بحران سیاسی شد و در مرحله مهمی قرار گرفت. قبل از آن اوضاع بسیار خوب بود و رئیس جمهور انتخاب شد و کابینه تشکیل شد. در راستای قانون انتخابات حرکت شد و مقدمات انتخابات و موضوع بودجه مورد توجه قرار داشت و از ثبات و امنیت بی مانندی برخوردار بود. فرودگاه بیروت و گذرگاه های مرزی از وضعیت خوبی برخوردار بودند و این گواه امنیت بود و عرصه مثبتی با همکاری و اراده همه گروههای سیاسی وجود داشت.
وی افزود: در این شرایط خوب لبنان و همکاری و ارتباط گروههای سیاسی به ناگاه ضربه واحدی وارد شد و عربستان سعد حریری نخست وزیر را فرا خواند، آن هم بدون معاونین و مشاورینش و وی را مجبور به استعفا و قرائت بیانیه کرد و لبنان را در وضع جدید قرار داد.

حریر ی در بازداشت آل سعود است
نصرالله با تاکید بر اینکه؛ نخست وزیر لبنان در عربستان در بازداشت به سر برده و از بازگشت به لبنان منع شده است، گفت: دخالت آشکاری از جانب سعودی ها برای وادار کردن نخست وزیر به استفعا وجود دارد و همه لبنانی ها این موضوع را از نشانه ها و شواهد موجود دریافته اند.
دبیرکل حزب الله با اعلام اینکه؛ پس از ارائه استعفا نخست وزیر لبنان در حبس خانگی قرار گرفت و اجازه بازگشت به لبنان به وی داده نشد، گفت: تلاش سعودی ها برای سرنگونی حریری فقط از دولت نیست بلکه از رهبری جریانش و تلاش برای تحمیل رهبری جدید بدون آگاهی و اطلاع جریان المستقبل و اجبار وی به آن و نیز دیکته کردن نخست وزیر بر لبنان بود. عربستان به دنبال نخست وزیر جدیدی است که برنامه های آن را پیاده کند و لبنانی ها را علیه یکدیگر قرار دهد.
وی افزود: عربستان اقدام به تحریک کشورهای جهان علیه لبنان و اعمال تحریم ها ضد آن کرده و کشورهای حوزه خلیج فارس را به خروج اتباع خود تشویق می کند. ما بر اساس اطلاعات می گوییم که سعودی ها از اسرائیل درخواست کرده اند لبنان را هدف قرار دهد و حتی دهها میلیارد دلار برای تحقق این امر داده اند. سعودی ها در سال ۲۰۰۶ از اسرائیل خواستند که لبنان را هدف قرار دهد و از جنگ اسرائیل ضد لبنان حمایت کردند. با این اقداماتی که عربستان انجام داده است آیا خواهان خیر لبنان است؟ از لبنانی ها می خواهم که درباره وقایع اطراف خود تامل کنند.

ما این دخالت آشکار عربستان در امور داخلی لبنان را محکوم می کنیم، ادامه داد: این رفتار زننده با سعد حریری را محکوم می کنیم. اهانت به نخست وزیر لبنان اهانت به همه لبنانی هاست. استعفای اعلام شده را غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی و نامشروع می دانیم زیرا تحت اکراه و زور حاصل شده است. دولت کنونی قانونی و مشروع است. امنیت و ثبات اقتصادی و پولی ارزشمند است اما در مقابل عربستان، به دنبال برهم زدن آن است تا خانه های شما را خراب کند آن هم با دستان خودتان. آیا این کار را انجام می دهید؟

دخالت عربستان در امور داخلی لبنان محکوم است
نصرالله با بیان اینکه؛ ما این دخالت آشکار عربستان در امور داخلی لبنان را محکوم می کنیم، ادامه داد: این رفتار زننده با سعد حریری را محکوم می کنیم. اهانت به نخست وزیر لبنان اهانت به همه لبنانی هاست. استعفای اعلام شده را غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی و نامشروع می دانیم زیرا تحت اکراه و زور حاصل شده است. دولت کنونی قانونی و مشروع است. امنیت و ثبات اقتصادی و پولی ارزشمند است اما در مقابل عربستان، به دنبال برهم زدن آن است تا خانه های شما را خراب کند آن هم با دستان خودتان. آیا این کار را انجام می دهید؟
وی تاکید کرد: نخست وزیر لبنان در عربستان تحت بازداشت است و باید آزاد شود و لبنانی ها باید در راستای بازگرداندن وی اقدام کنند. این استعفا را نادرست، غیرقانونی و با زور می دانیم و آن را نمی پذیریم، زیرا دولت کنونی قانونی و مطابق با قانون اساسی است. درست است که الان دولت نمی تواند تشکیل جلسه دهد اما مستعفی نیست و سخن گفتن از رایزنی های جدید قابل قبول نیست و این تمایل دشمنان و توطئه گران است. حریری بیاید آنگاه می پذیریم.
دبیر کل حزب الله لبنان به دخالت های سعودی و نقش مخرب آنها در جنگ سوریه به ویژه نبردهای دمشق و دیگر مناطق سوریه نیز پرداخت.

با اتحاد همه گروهها بر توطئه های سعودی ـ صهیونیستی غلبه می کنیم
وی بیان کرد: اداره حکیمانه و مسئولانه میشل عون با رایزنی نبیه بری باید محل اجماع باشد. در برابر تهدیدات آشکار و اهانت و کینه توزی باید مسئولیت پذیر باشیم و از یکدیگر حمایت و مراقبت به عمل آوریم. اداره بحران از سوی میشل عون توانسته است که توطئه را از بین ببرد و ثبات را حفظ کند. کسانی هم که توطئه کردند باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند زیرا به اشتباه افتاده اند. وحدت میان لبنانی ها اساسی است و باید رایزنی دائم میان آنها باشد و نگران نباشید که این وحدت کشور ما را حفظ می کند. باید اختلافات را کنار بگذاریم و در کنار هم باشیم.
دبیر کل حزب الله لبنان گفـت: شبکه العربیه از طرح ترور حریری سخن گفته است در حالی که دستگاههای امنیتی آنرا تکذیب کردند اما العربیه این اخبار را ادامه می دهد. کسانی که از ترورهای سیاسی سخن می گویند باید آگاه باشند. فرضیه هایی درباره جنگ اسرائیل وجود ندارد زیرا دشمن می داند که چنین جنگی هزینه گزافی دارد، اما فشارهای سعودی ها وجود دارد. اسرائیل ممکن است که از طریق برخی کشورها فشار وارد کند یا به دنبال فتنه در لبنان باشد.

اسراییل به دنبال جنگ طائفه ای در لبنان است
نصرالله ادامه داد: اسرائیلی ها به جبهة النصره برای یورش به شهرک الحضر کمک کردند آیا این برای فتنه و جنگ طایفه ای در منطقه نیست؟ صهیونیستها از جنگ حذر و بیم دارد. به صهیونیستها درباره کوچکترین اشتباه یا خطا در ارزیابی اوضاع هشدار می دهم ما امروز از هر زمانی دیگری قوی تر هستیم. صهیونیستها به خوبی می دانند که هر آنچه در سخنرانی های قبل درباره جنگ گفتم بر اساس واقعیت است نه جنگ روانی.
وی افزود: سعودی ها به شدت از ما خشمگین هستند و ما دلیل عصبانیت آنها و چنین واکنش حقیرانه ای را می دانیم.
دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: به سوریه توجه کنید که آرزوهای عریض و طویل داشتند اما شکست خوردند و امروز در البوکمال داعش به پایان خود رسیده است و نیز در عراق طرح آنها با شکست روبرو شد و در یمن نیز دستاورد یا پیروزی نداشته اند بلکه محاصره دریایی، زمینی و هوایی و ارتکاب جنایات تنها آورده آنها بوده است.
نصرالله خاطر نشان کرد: سازمان ملل عربستان را در فهرست سیاه کودکشی قرار داده است نه حزب الله را، اما عربستان حزب الله را متهم می کند و دستگاه اطلاعاتی عربستان ایران را عامل ورود موشک بالستیک به یمن می داند و اینکه آن را به حزب الله داده تا به عربستان شلیک کند، این در حالی است که یمنی ها خود این موشکها و پهپادها را می سازند.
وی گفت: اگر حزب الله عامل شکست سعودی ها در یمن است یعنی اینکه حزب الله بسیار عظیم است.
سید حسن نصرالله بیان کرد: در بحرین مانع از برگزاری تظاهرات شدید و شیخ عیسی قاسم را در حبس خانگی قرار دادید و جوانان بحرینی را کشتید و جوانان و رهبران را به زندان افکندید.

ایران در لبنان صاحب نفوذ است اما دخالت نمی کند
نصرالله افزود: لبنان تابع ایران نیست و ایران در عین حالی که دارای نفوذ در لبنان است اما دخالتی در امور این کشور نمی کند، اما عربستان در لبنان نفوذ دارد و در امور داخلی آن دخالت می کند. یک سند و دلیل برای اثبات دخالت ایران در امور داخلی لبنان بیاورید. عربستان نمی تواند ضد ایران کاری انجام دهد بلکه قصد انتقام از لبنان دارد.
دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه؛ همه طرح های عربستان در لبنان با شکست روبرو خواهد شد همانطور که همه پرونده هایش با شکست روبرو شد، گفت: غلبه بر حزب الله در لبنان را هدف قرار ندهید زیرا عربستان اگر هر کاری کند و با همه امکانات بیاید و اسرائیل را تشویق به جنگ کند و آنچه طوفان قاطعیت نامیده می شود به راه اندازد نمی تواند بر حزب الله غلبه کند.
وی ادامه داد: الجبیر از نجات ملت لبنان دم می زند، اما آیا آنچه انجام می دهید در راستای نجات ملت لبنان است یا می خواهید همانگونه که ملت یمن را  با هزاران شهید و زخمی و وبا و ویرانی نجات دادید ملت لبنان را هم نجات دهید؟ آیا ملت لبنان را با قتل و ویرانی و خونریزی می خواهید نجات دهید؟ آیا ملت لبنان را با بی ثبات کردن و گرفتن امنیت و ثبات آن و بازداشت نخست وزیرش می خواهید نجات دهید؟ آیا ملت لبنان را با ترساندن و ارعاب ساکنانش و تشویق اسرائیل به راه انداختن جنگ ضد آن می خواهید نجات دهید؟
سیدحسن نصرالله  گفت: می خواهند لبنان را هدف قرار دهند زیرا مستقل است و زیر بار دستورات شاهزاده نمی رود. می خواهند حزب الله را مجازات کنند. من می توانم به آنها طرح بدهم تا عقول اندکشان را به کار اندازند اما ملت لبنان را مجازات نکنند. ما با وحدت و انسجام این شرایط را پشت سر می گذاریم. لبنان کشوری آزاد و مستقل و کریم است و زیر بار دیکته و اراده خارجی نمی رود.

 

 

Share