علم تعبیر خواب

حاج شیخ جعفر ناصری
حاج شیخ جعفر ناصری

خواب مؤمن از کانال هایی عبور می کند و شکل خاص خود را می گیرد. ممکن است چند مؤمن در خواب، یک معنا را به شکل های مختلف ببینند و این اشکالی ندارد؛ بلکه آن چه مهم است، معنای آن خواب است.
گاهی بخشی از خواب، رحمانی است؛ اما در بخش دیگری از همان خواب، شیطان نفوذ می کند؛ مثلا بر اثر اینکه پایه های اعتقادی شخص تقویت نشده یا در فضایی غیردینی و غیرشیعی قرار گرفته و تحت تأثیر افراد قرار گرفته،  نفس او خودش شروع می کند به ساختنِ [امور غیر الهی] و حتی خوابش را هم می بیند؛ لذا تعبیر خواب، یک علم است؛ همان طوری که خداوند در قرآن می فرماید:
وَ لِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْویلِ الْأَحادیث؛[۱]
و به او از تعبیر خواب ها بیاموزیم.
علت این که خداوند در قرآن از خواب ها به «احادیث» تعبیر می کند به خاطر این است که معانی ای که از بالا به نفس آدمی القا می شود، قالب آن معانی جدید است؛ یعنی اگر شما می خواهید مثلا معنای «دو به اضافه دو می شود چهار» را فرض کنید، یک معنای باطنی و حقیقی است که به نفس من ارائه می شود. الآن این حقیقت را قوه خیال به گونه ای قالب بندی می کند و همین معنا را در ساعت دیگر به گونه ای دیگر، قالب بندی می کند. هر دو صحیح است و یک معنا را می رساند؛ لذا حدیث و جدید است. معانی ای که از عالم بالا ارائه می شود، حتی مؤمن در خواب می بیند، حدیث و جدید است؛ بنابراین آن معانی تأویل می خواهد. حضرت یوسف علیه السلام عالم به تأویل و تفسیر بودند. این که آن شخص در زندان می گوید:
إِنِّی أَرانی أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسی خُبْزا؛[۲]
من در خواب دیدم که بر بالاى سر خود طبق نانى مى برم.
حضرت یوسف آن خواب را به اعدام کردن آن شخص تعبیر می کند. اگر کسی به تأویل احادیث یا علم تعبیر خواب آشنا باشد، از این آیه «إِنِّی أَرانی  أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسی  خُبْزا»، تمام زوایای شخصیتی خواب بیننده را می تواند بفهمد. این که شغل او چه بوده است؟ چرا گندم در خواب ندیده است؟ و خیلی مسائل دیگر را می شود فهمید؛ چون این مقدار که بیان کرده، حاصل فکر و محیطی بوده که در آن زندگی می کرده است؛ به همین خاطر خواب بیننده زمانی که خواب خود را تعریف می کند، در حقیقت، تمام شخصیت خود را بیان می کند.
-----------------------
پی نوشت:
[۱] . سوره یوسف، آیه ۲۱.
[۲]. سوره یوسف، آیه ۳۶.
-----------------------
منبع : بنیاد هاد

 

مطالب مرتبط: 
Share