اهمیت شهر مقدس قم

حاج شیخ جعفر ناصری
شهر مقدس قم

حضرت یوسف علیه السلام در زندان فرمود:
یَا صَاحِبَیِ السِّجْنِ أ أَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ؛[۱]
اى دو زندانى! آیا خدایان متعدّد بهتر است یا «اللَّه» آن خداوند یکتاى غالب بر همگان؟
 تکیه گاه های خیالی، ارباب متفرّق هستند. فقط باید یاد خدا را با مراقبه، توکّل، توجّه و توسّل، در دل احیا کرد.
محضر ایادی الهی، یعنی حضرات معصومین و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام محضر الهی است. اگر کسی با توجه، به حرم حضرت معصومه علیها السلام برود و از پراکندگی های خیالی دور باشد، می داند این محضر، محضر استجابت دعا و لطف خدا است. غیر از حضرت معصومه علیهاالسلام فرزندان امام جواد و امام هادی علیهما السلام نیز به این شهر می آمدند ومی گفتند: برویم در کنار عمه خود دفن شویم.
فضا، فضای بزرگی است. این شهر، شرافت زیادی دارد. فرزندان اهل بیت علیهم السلام این شهر را پربرکت کردند. امام کاظم علیه السلام فرمودند:
قُمُّ عُشُ آلِ مُحَمَّد؛[۲]
قم، آشیانه آل محمد صلی الله علیه وآله است.
برای قم در روایات، جایگاه عجیبی تعریف شده است؛ به خاطر مرکزیّت بی بی فاطمه معصومه علیهاالسلام و این همه سادات، علما و بزرگانی که در طول این هزاره گذشته در کنار آن حضرت دفن شده اند.
یکی دیگر از امکنه مقدسه شهر قم، مسجد امام حسن عسکری علیه السلام است که احمد ابن اسحاق، وکیل آن حضرت، این مسجد را ساخته است. مسجد مقدس جمکران نیز بسیار باعظمت است. هر کدام از این ها اگر در یک شهری بود، سزاوار بود انسان برای زیارت، کوچ کند و به آن شهر برود، بهره ببرد و ارتباط برقرار کند. این مکان های مقدس را نمی شود نادیده گرفت.
--------------------------
پی نوشت:
[۱] . سوره یوسف، آیه ۳۹.
[۲] . بحار الأنوار، ج ۵۷ ،ص۲۱۴.
--------------------------
منبع : بنیاد هاد

 

Share