خانواده ای ایمن با مدیریت ماهواره و فضای مجازی

سید حسین سیدی
ماهواره و تخریب خانواده

یکی از عوامل مخرب و به شدت آسیب زننده خانواده ها، موضوع ورود ماهواره و فیلمهای نامناسب شان خانواده و فضای مجازی کنترل نشده، در محیط خانواده است. متاسفانه برخی از خانواده ها، با انواع و اقسام توجیهات گوناگون، خود را در معرض آسیبهای حاصل از دیدن ماهواره و فیلم های مبتذل قرار می دهند و از همان ابتدای زندگی، بستری برای آسیب و تنش، برای خود درست می کنند. بدون شک مقابله با این آسیب خطرناک، هم جدیت خانواده ها و هم جدیت مسولان فرهنگی را می طلبد.

شکی نیست که توجیهات مختلف خانواده ها برای بها دادن به ماهواره و کلیپهای غیراخلاقی در فضای مجازی، چیزی جز نقشه ها و القائات شیطانی نیست. قرآن کریم در باره تلاش مشرکان برای به حاشیه راندن احکام خداوند می فرماید: «إِنَّمَا النَّسي‏ءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عاماً وَ يُحَرِّمُونَهُ عاماً لِيُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ‏ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ؛ نسى‏ء [جا به جا كردن و تأخير ماه‏هاى حرام‏]، افزايشى در كفر (مشركان) است؛ كه با آن، كافران گمراه مى ‏شوند؛ يك سال، آن را حلال، و سال ديگر آن را حرام مى كنند، تا به مقدار ماه‏هايى كه خداوند تحريم كرده بشود (و عدد چهار ماه، به پندارشان تكميل گردد)؛ و به اين ترتيب، آنچه را خدا حرام كرده، حلال بشمرند. اعمال زشتشان در نظرشان زيبا جلوه داده شده است.»[1] در آیات دیگری می خوانیم که شیطان، اعمال انسان را در نظر او زیبا جلوه می دهد.[2] این آیات، این پیام را به ما می دهد که با توجیهات گوناگون و نارسا، نمی توان حکم خدا را تغییر داد؛ هر چند انسان بواسطه القائات شیطان فکر کند که کار او بی عیب و نقص است.
توجیه کردن ماهواره و فیلمهای مغایر با شان و نزاکت خانواده، با تمسک قرار دادن جملاتی مثل «دل آدم پاک باشد» و از اینگونه توجیهات، نتوانسته است خانواده ها را(مخصوصا در ابتدای زندگی مشترک) از آسیب ها و تنش ها در امان نگاه دارد؛ زیرا که این سخنان، از آن القائات و نقشه های شیطان است، و شیطان هم معلوم است که همّ و غمی بجز گمراه کردن انسان ندارد.
اما چه باید کرد...
تردیدی نیست که تا خانواده ها نخواهند این آسیب را از خود دور کنند، نباید منتظر پایین آمدن تبعات ناشی از آن همچون طلاق و خیانت و غیره  بود. به عبارت صریحتر و تلختر باید گفت که تا وقتی که برخی از خانواده ها(که در سالیان اولیه زندگی قرار دارند) به بهانه آموزش مسائل زناشویی، دیدن ماهواره و فیلمهای نامشروع را کنار نگذارند، مسائلی همچون خیانت و طلاق و دلسردی زوجین نسبت به هم، دور از انتظار نیست.
بنابراین برای مقابله با این آسیب خطرناک، باید خانواده ها، با تکیه بر فرهنگ اسلامی و ایرانی و بها دادن به ارزشهای اسلامی و خانوادگی، هوشیاری لازم را در این زمینه داشته باشند. نقش مسولان فرهنگی را نیز نباید در این مقابله نادیده گرفت. باید مسولان فرهنگی با کنترل فضای مجازی(تلاش برای راه اندزی شبکه ملی اطلاعات) و آگاه سازی خانواده ها برای در امان نگاه داشتن خود از آسیب خانمان برانداز ماهواره و فضای مجازی، وظیفه خود را انجام دهند.

پی نوشت:
1ــــــ توبه/37
2ــ عنکبوت/38

Share