حوزه زمانی انقلابیست که نهج البلاغه جزء کتاب درسی باشد

آیت الله العظمی جوادی آملی:
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از حوزه، حضرت آیت الله جوادی آملی  امروز در دیدار  جمعی از طلاب و روحانیون مطالبه کننده حقوق مردم که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد گفتند: ذات اقدس اله به پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود« دشمنان هر روز نقشه می کشند و هرگز این  نقشه های آنان خاموش نشده و نمی شود»؛  وقتی به رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) چنین دستوری می دهد، به پیراونش هم دستوری بیدار باش در برابر دشمنان را می دهد و از آنها نیز می خواهد در مقابل دشمنان هوشیار باشید.
ایشان عنوان کردند: حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه نامه رسمی برای مردم مصر نوشت در آنجا به مالك فرمود مالك! داشتن رهبری مثل علی لازم است ولی كافی نیست، مادامی كه مردم در صحنه نباشند و ما را یاری نكنند ما موفق نمی‌شویم و شكست می‌خوریم چرا که دشمن ما را تهدید می کند.
این مفسر قرآن کریم اظهار داشتند: مردم ولی خدا را تنها گذاشتند و بعد هم اهل بیت (علیهم السلام) را کشتند، قوم عباسی و مروانی آمدند و حکومت را در دست گرفتند. الان قرنها از آن قضیه می گذرد و الان چه بلاهای که برسر جامعه اسلامی نیامده است.

این کسانی که پرچم ایران را آتش زدند باید بدانند که بالاخره هر مملکتی پرچمی دارد، کسانی که پرچمی که بر روی آن نام مبارک «الله» نقش بسته بود، آتش زدند، این ها مشکل گرانی و اقتصادی نداشتند، مشکل آنها "الله"بود یعنی مشکل دینی داشتند، با دین مشکل داشتند. وگرنه نام "الله" با آنها چه مشکلی داشت. مشکل این بود که با دین و اسلام مخالف اند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: وقتی در سنگر نیرو می ایستد و پاسداری می کند، گاهی  ممکن است لحظه ای خوابش ببرد و از پاسداری غلفت کند، این چنین کسی که لحظه ای غفلت می کند در واقع  چشمان او در حال مزمزه کردن است مانند کسی که روزه دارد و آب را مزمزه می کند، فرمودند این عیبی ندارد و این و نوع از غفلت قابل بخشش است.
ایشان عنوان کردند: اگر شخص  در یک سنگر کاملا خوابید و در غفلت دائمی رفت این آدم همه را به کشتن می دهد و چون مردن حتمی است، بنابراین نباید از این نوع غلفت دائمی گذشت.
این مرجع تقلید اظهار داشتند:  این کسانی که پرچم ایران را آتش زدند باید بدانند که بالاخره هر مملکتی پرچمی دارد، کسانی که پرچمی که بر روی آن نام مبارک «الله» نقش بسته بود، آتش زدند، این ها مشکل گرانی و اقتصادی نداشتند، مشکل آنها "الله"بود یعنی مشکل دینی داشتند، با دین مشکل داشتند. وگرنه نام "الله" با آنها چه مشکلی داشت. مشکل این بود که با دین و اسلام مخالف اند.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: بنابراین لحظه ای غفلت ایرادی ندارد، اما این غفلت نباید دائمی باشد چون قابل بخشش نیست و دشمن در کمین است. این غافل نبودن باید نسبت به کل نظام و انقلاب باشد تا مشکلی برای نظام و انقلاب پیش نیاید.
 این مرجع تقلید افزودند: در جنگ جمل حضرت علی(علیه السلام) پرچم را به یکی از اصحاب دادند بعد توصیه کردند«نباید از اتاق فکر دشمن لحظه ای غافل شد بعد فرمود: اندیشه و بصیرت داشته باشید و مواظب اتاق فکر دشمن باشید، در برخورد با سرباز دشمن ترس نداشته باشید، اما بدانید فکر از شام می آید نه جمل».
ایشان عنوان کردند: ما باید نسبت به دو جبهه دشمن و غیر دشمن بصیرت داشته باشیم، به تفکرات هر دو جبهه آگاهی داشته باشیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اهمیت نقل درست اخبار در رسانه ها گفتند: مسئله دیگر رسانه ها هستند؛ همه فضاها حقیقی اند و اساسا هر جایی که نقد و انتقاد آزاد است، آن فضا حقیقی است، بنابراین چیزی به نام مجازی نداریم، چرا ما این فضا را در اختیار نداشته باشیم و چرا گرفتار فضای غیر حقیقی دیگران شویم. چرا در رسانه خبر صحیح و شفا بخش را منتشر نکنیم.
 این مرجع تقلید در مورد حوزه انقلابی اشاره کردند و افزودند: حوزه زمانی انقلابیست که نهج البلاغه جزء کتاب درسی باشد و عمیقانه بخواند و بفهمد. آقایان! شما كه جریان حضرت ابراهیم را شنیده‌اید، فرزندان این پیغمبر یعنی اسحاق بود، یعقوب بود، یوسف بود، بنی‌اسرائیل آمدند اینها تا مدتی كه راه خلیل حق را طی می‌كردند مستقل بودند كسی كاری به اینها نداشت اما وقتی نوبت به نسل‌های بعدی رسید یك مقدار از آن قیامشان فاصله گرفتند اختلاف داخلی پیدا شد دشمن شرق و غرب حمله كرد، این دو دشمن شرق و غرب، این پیروان انبیای ابراهیمی را این وسط، پِرس كردند پیغمبرزاده‌ها را به اسارت بردند.
معظم‌له گفتند:  مردم، مردم، مردم! حضرت فرمود از جریانی كه برای پیغمبرزاده ها پیش آمد درس بگیرید اینها پیغمبرزاده‌ها بودند وقتی اینها با هم اختلاف كردند آن وحدت ملی و دینی را از دست دادند این بیگانه‌ها آمدند همه را کشتند و به اسارت  بردند.
ایشان خطاب به مسئولین کشور عنوان کردند: مسئولین مواظب باشید؛ اگر دشمن بیاید مسئول و غیر مسئول نمی شناسد، همان طور که پیغمبرزاده ها را به اسارت بردند؛ دشمن کاری می کند که تا قرنها از دین و اسلام خبر نباشد همانطور که وقتی وارد آندلس شدند مسجدها را کلیسا کردند و اثری از دین الهی باقی نگذاشته اند.
این مفسر قرآن کریم  اظهار داشتند: مشکل دشمن با گرانی و اقتصاد نیست، بلکه با دین و اسلام درگیر است. بنابراین باید دین را بفهمیم، باور کنیم و سعی کنیم فضای حقیقی را بدست بگیریم ، نباید این فضا در اختیار دیگران باشد و با آن جامعه را بلرزانند.

 

Share