خانه جلب احترام در خانواده

اخلاق در خانواده

من با رفتار خانواده ام مشكل دارم و اونا به همدیگه و به من احترام نمیذارن و متقابلا من هم همین طور! و اونجور كه باید همدیگر رو دوست نداریم، برای جلب احترامشون چه كنم؟
دانشجوی گرامی،احساستان را نسبت به موضوعی که در فضای ارتباطی خود و خانواده­ تان وجود دارد درک می نماییم، امیدورایم هر چه زودتر این مسائل از زندگی تان رخت بربندد تا در کنار خانواد خود زندگی شاد و بانشاطی داشته باشید. شاید مسایلی كه باعث گردیده به احساس ناخوشایندی در ارتباط با اعضای خانواده خود برسید كمی پیچیده به نظر رسد، اما باور نمایید كه به هیچ وجه حل آن پیچیده نیست. امیدواریم از آنجا که دختر تحصیل کرده ای هستید (با استفاده از نکاتی که در ادامه بدان اشاره خواهد شد) از عهده حل مسائلی که در زندگیتان وجود دارد، برآیید.
در پاسخ به سؤالتان(جلب احترام در محیط خانواده) به صورت کلّی گفتنی است: همانطور که از عبارات شما برمی ­آید، احترام(احساس ارزشمندی و اعتبار )اکتسابی است و این خود شما هستید که باید آن را به دست آورید. در واقع این شما هستید که باید خود را در موقعیت ­هایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید از راه­های مختلف، به دست آورید. برخی از مهمترین عوامل در این زمینه عبارتند از:
1- احترام گذاشتن به دیگران
2- احترام گذاشتن به خود
3- احترام گذاشتن به بزرگترها
4- داشتن اعتماد به نفس
5- نترسیدن از تصمیم­ گیری
6- خوب لباس پوشیدن و ظاهر نیکو داشتن
7- نیکو و مؤدبانه سخن گفتن
در مورد مسأله شما به نظر می­رسد قدم اوّل این است که سعی نمایید ارتباط مناسبی را با سایر اعضای خانواده خود برقرار سازید تا در سایه آن خود را در موقعیّتی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید به دست آورید. در این زمینه توجه داشته باشید که:
1- فقط شما نیستید که با چنین مسأله­ ای در فضای ارتباطی خود و خانواده­ تان مواجهید.
2- همانطور که شما نیز واقفید، بدون از میان برداشتن علل تنیدگی و فقط با ابراز احساسات و ...، مشکل برطرف نمی­گردد، بلکه باید از طریق شناخت منبع تنیدگی راه حل مدبّرانه­ای برای رفع آن بیابید.
3- یک اصل کلی در ارتباطات این است : انسان هایی كه ارتباطات سالم و درستی با دیگر اعضای خانواده دارند، استرس كمتری را تجربه می‌ كنند و شادتر بوده و راحت­ تر می توانند به خواسته­ های خود برسند. در مواردی که فضای ارتباطی (مخصوصاً در محیط خانواده) با دیگران با مشکل مواجه می شود، هریک از اعضاء باید فارغ از سعی و تلاش طرف مقابل برای برقراری ارتباط پیشقدم گردد و الّا در فضایی که افراد نسبت به یکدیگر حس خوبی ندارند و یا حتی اینکه حس خوبی دارند ولی این حس خود را به طرف مقابل انتقال نمی دهند ،به صراحت می توان گفت که موقعیتی شبیه به وضعیت فعلی در خانواده شما اجتناب ناپذیر است.
4- در مورد جوی كه در خانواده تان حاكم است، چرا سعی نمی كنید خود، ‌گام اول را بردارید كه این مسأله موجبات رضایت خداوند تبارك و تعالی است و مطمئناً‌ توفیقاتی را برای شما در زمینه­ های مختلف عبادی، تحصیلی و ... زمینه ساز خواهد بود .
5- به نظر می رسد قدم اول در برون رفت از چنین وضعیتی که بدان دچار شده اید، فارغ از همه اختلافات و تنش ها با اعضای خانواده خود، این است که سعی کنید در ارتباط خود با آنها مثبت اندیش باشید. توضیح اینکه ارتباط میان فردی مؤثر زمانی برقرار می­شود که از مثبت­ گرایی نسبی بهره ­مند باشید. واقعیت این است که هر اندیشه مثبت یا منفی که در ذهن انسان جاری می­شود بر سرنوشت او اثر می گذارد؛ لذا توصیه ما این است که روی نکات مثبت خانواده و هر یک از اعضای آن تکیه داشته و با برجسته سازی این نکات، به نوعی باعث تشویق افراد خانواده خود برای استمرار و تعمیق رفتارها و باورهای پسندیده در محیط خانواده گردید.
6- یك رابطه سالم، گفتگوی سالم می‌ طلبد؛ ‌لذا سعی كنید با تک­ تک افراد خانواده خود بر سر مسائل گوناگون با ملایمت و نرمی سر گفتگو را باز نمایید .توجه داشته باشید كه هیچ كس دقیقاً همان چیزی نیست كه خواهان آن هستید. گاه ممكن است آنها با اعمالشان شما را نا­امید ‌كنند. یك رابطه سالم به این معناست كه دیگران را به همان صورتی كه هستند بپذیرید و قصد تغییر آنها را نداشته باشید.
7- شنونده خوبی برای نظرات افراد خانواده درموضوعات مختلف باشید و با گوش جان صحبت‌ های آنها را بشنوید.
8- یك رابطه سالم با اعضای خانواده بر مبنای احترام متقابل پایه­ ریزی شده است؛ لذا سعی کنید از سایر اعضای خانواده خود ایراد نگرفته و سرزنششان نكنید.
9- به احساسات منفی و غیرقابل كنترل خود در برابر اعضای خانواده اجازه بروز ندهید.
10- یادتان باشد كه هر چه بیشتر خوبی‌های دیگران را ببینید، روابط بهتری با آنها برقرار خواهید نمود.
11- مناسبات خانوادگی خود را بر 3 اصل عدالت، احسان و محبّت استوار نمایید.
12- از 3 صفت کینه، نفرت و خشم به دور باشید.
13- در همه حال قدر خوبی­های دیگر اعضای خانواده را بدانید.

نکته پایانی
یادتان باشد که گرچه اختلاف نظر در همه موارد و حتی در میان اعضای خانواده امری طبیعی است ولی به راحتی می­توان با مدیریت صحیح کشمکش­ ها و نزاع­های خود با دیگران به سازگاری مطلوبی با آنها دست یافت. مهم آن است که اگر هم فردی از اعضای خانواده وجود دارد که به اصول روابط محترمانه در محیط خانواده پایبند نیست شما سعی نکنید که با دامن زدن به برخی جریانات و رفتارها و در واقع با ضربه زدن به فضای ارتباطی مناسب در خانواده، نتیجه را مساوی نمایید.
-----------------------------------------
منبع: پرسمان دانشجویی اخلاق وعرفان

Share