امام خمینی (ره): جانبازان مایه‏ ی افتخار و سربلندی ملت ایران هستند

امام خمینی(ره),گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین
حضرت امام خمینی بارها با کلام الهی خود جانبازان و ایثارگران را مورد تفقّد قرار می دادند و آنها را مایه سرافرازی ملت ایران می خواندند.

سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس علیه ‏السلام، روز جانباز نام‏ گذاری شده است. عباس علیه ‏السلام بزرگ جانباز تاریخ انسانیت است که صحنه کربلا را تجلی گاه ایثار و جانبازی کرد. فداکاری‏های برادر رشید امام حسین علیه‏ السلام در تاریخ بشر مانندی ندارد. دست حیدرآسای عباس علیه ‏السلام شعر زیبای عشق و ایثار در راه ولایت را با خون سرخ بر زمین تفتیده کربلا نگاشت، و راه و رسم عاشقی و شیوه جانبازی را به جهانیان آموخت.

حضرت ابوالفضل العباس علیه‏ السلام، آموزگار بزرگ عشق و وفا، امیر ادب، الگوی بی ‏بدیل شجاعت و مردانگی، رهروی راه رهبر، مجموعه‏ حسن و گلدسته ‏ای در گلستان جان افزای دین است. آن بزرگوار، آن‏چنان دل‏ها را به تسخیر درآورده است که با گذشت چهارده قرن، هنوز همه ‏ی جانبازان آگاه جهان از شریعه ‏ی معرفت او، زلال وفا می ‏نوشند و درس ادب می‏ آموزند؛ و با یاد و نام اوست که امان نامه ‏های یزیدی را پاره می ‏کنند و از کاخ‏های زرّین و سفره‏ های رنگین، چشم می ‏پوشند.

انسان‏ها در همه‏ زمینه‏ های وجودی، به شناخت قمر بنی ‏هاشم نیاز دارند. نیاز به شناخت وجود کامل آن حضرت، ویژه‏ ی جانبازان نیست، بلکه نیاز همه‏ ی دلدادگان کوی دوست و آزاد مردان جهان است. عباس علیه‏ السلام بصیرتی نافذ و ایمانی استوار داشت. او در رکاب برادرش، امام حسین علیه ‏السلام جهاد کرد و به افتخار شهادت دست یافت. عباس علیه ‏السلام بزرگ‏ مردی است که از دیروزش برای فردایش توشه گرفت و در راه امامش جانبازی کرد.

نخستین جانباز اسلام، وجود مبارک پیام‏ آور مهر و دین، رسول امین، حضرت خاتم ‏الانبیاء، محمد مصطفی صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله است؛ هم او که دندان‏ های مبارکش را با پرتاب سنگ خشونت شکستند. در مرتبه‏ پس از آن، امیرمؤمنان، ولی خدا حضرت علی علیه‏ السلام قرار دارد؛ بزرگ‏مردی که سراسر پیکرش، زخم‏ دار دشمنان دین و دانش و عدالت بود. در مرتبه‏ دیگر، اسوه زنان جهان، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قرار دارد؛ همان بانوی بهشتی که در خط ولایت و رهبری همواره جانبازی کرد و از هیچ کوششی فروگذار نکرد. همان شفیعه‏ روز جزا که هنوز تاریخ بر مقام عصمت و عفت وی رشک می‏برد و شرمنده ‏ی جفا و بی ‏مهری‏ های ناسپاسان نسبت به ساحت مقدس اوست.

حضرت امام خمینی رضوان ‏الله تعالی علیه بارها با کلام الهی خود جانبازان و ایثارگران را مورد تفقّد قرار داده، آنها را مایه سرافرازی ملت ایران خوانده‏ اند. ایشان، با آن مقام والای الهی خود را در برابر جانبازان کوچک شمرده، می ‏فرمایند: «وقتی امثال شما قدرتمندان روحی را می ‏بینم با این روحیه بزرگ و با این عظمت روح، خجالت می‏ کشم که خودم را یک انسان متعهد بدانم. زبان و پیام ما عاجز از ترسیم مقام بلند پایه عزیزانی است که برای اعتلای کلمه حق و دفاع از اسلام و کشور اسلامی جانبازی نموده ‏اند». (1)

و در جای دیگر می ‏فرمایند: «به اسلام بزرگ برای داشتن این جانبازان در راهِ حق، که برای اسلام و میهن اسلامی خود از همه چیز خویش می‏ گذرند تبریک تقدیم می‏ کنم».(2)

امام خمینی (ره) در جای دیگر خطاب به جانبازان می فرمایند: " میزان در انسان معنویت است. کوشش کنید که خودتان را با محتوا کنید. معنویت ایجاد کنید و از این هیچ باکی نداشته باشید که انسان دست ندارد، پا ندارد، چشم ندارد. در روایت آمده است که بعضی از انبیا بودند که چشم نداشتند و پا هم نداشتند. سعادت به داشتن دست و پا نیست و به داشتن مال نیست. سعادت یک امری است که مربوط به روح است. مربوط به قلب انسان است. شما بچه ‏های عزیز من که روح‏تان سالم، قلب‏تان پاک است و ان‏شاءاللّه‏ بر مبنای ایمان و تواصی به برّ و حق رشد می کنید، شما سعادت‏مندید و من از خدای تبارک و تعالی، سعادت همگی را می ‏خواهم."(3)

حضرت امام خمینی (ره)، جانبازان را مایه ‏ی افتخار و سربلندی ملت ایران دانسته است. ایشان ارادت قلبی خویش را نسبت به این قشر فداکار و ایثارگر، این‏گونه ابراز می ‏دارند:
"سلام بر عزیزان ما که در راه عزّت اسلام و عظمت کشور اسلامی به پا خاستند و در راه دفاع از میهن، معلول و مجروح شدید و برای خودتان، مایه‏ ی افتخار و برای ملت بزرگ‏تان، هم مایه‏ ی تأسف و هم سربلندی شدید. درود بر شما جانبازان و مصدومان که اعضا و سلامت خود را در راه اعتلای قرآن کریم از دست داده ‏اید. ملت شریف و اسلام بزرگ هیچ‏گاه شما عزیزان را از یاد نمی‏ برد. درود بر خواهران و برادران مصدوم و معلول که شجاعانه در راه حق و پیروزی، قیام و فداکاری کردند و ملت را در جهان سرافراز کردند. این‏جانب، تقدیر و تشکر و دعای خالصانه ‏ام را به شما عزیزان اهدا می‏ کنم و از خداوند متعال، سلامت و سعادت و بهبودی شما فرزندان اسلام را خواهانم". (4)

جانبازان و ایثارگران پشتوانه بزرگ جامعه و انقلاب اسلامی ما هستند. آنان اگرچه بخشی از پایشان را از دست داده‏ اند، اما ایستاده‏ اند تا نام، یاد و فرهنگ شهیدان را زنده نگه دارند؛ و اگرچه ممکن است دستی در بدن نداشته باشند، ولی هم‏چنان علمداران این انقلابند. آنان شور و نشاط حسینی را در جامعه برپا داشته ‏اند، و هم‏چنان در صحنه باقی مانده ‏اند.. آنان مانده‏ اند تا مصیبت ‏های صدر اسلام تکرار نشود و ذهن مردم از عطر ولایت تهی نگردد. آری، آنان هم‏چنان مانده‏ اند تا رسالت بزرگ خویش را که زمینه‏ سازی برای ظهور حضرت ولی عصر، ارواحنا فداه، می‏ باشد به پایان رسانند.

1  صحیفه امام (ره) جلد 16 صفحه 16
2  صحیفه امام، ج‏18، ص: 147
3  صحیفه امام، ج‏8، ص: 462
  4 صحیفه امام، ج‏11، ص: 483

 

Share