چه کسانی با حجت خدا و امام زمانشان هستند؟

چه کسانی با حجت خدا و امام  زمان شان هستند؟
کسانی که اهل استقامت نشدند و امام خودش و انسان کامل را همراهی نکردند اینها پیروان  هوا و هوس و شهوات هستند چه بخواهند و چه نخواهند

بسم الله الرحمن الرحیم
بحث ما در مورد این است که چه کسانی با حجت خدا و امام معصوم علیه السلام بودند و هستند و خواهند بود؟
برای اینکه جوابی برای این سوال مان پیدا کنیم اول به قرآن کریم مراجعه می کنیم.
خداوند متعال در سوره هود در آیه 122می فرماید: فَاسْتَقِمْ  کما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَک وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ.( پس همان گونه  که مأمور شده اى (بر عقايد و اعمال و ابلاغ دينت) پايدار و استوار باش و همچنين  کسانى  که با تو (به سوى خدا) رو آورده اند، و طغيان نکنيد،  که همانا او به آنچه به جا مى آوريد بيناست .)
علامه طباطبایی(ره) در کتاب شریف المیزان فرموده: معنای آيه " فَاسْتَقِمْ  کما أُمِرْتَ" اين مى شود: بر دين ثابت باش و حق آن را طبق دستورى  که گرفته اى ايفاء  کن. و آن دستور همان است  که آيه " وَ أَنْ أَقِمْ وَجْهَک لِلدِّينِ حَنِيفاً وَ لا تَکونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکينَ"[1] (و اين که روى دل به سوى دين حنيف  کن و از مشر کين مباش.)
 و آيه " فَأَقِمْ وَجْهَک لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِک الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لکنَّ أَکثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ"[2](پس روى دل به سوى دين توحيد  کن ( که مطابق) فطرتى است  که خداوند مردم را بر آن فطرت آفريده، و خلقت خدا تبديل پذير نيست، اين است دين پايدار ولیکن بيشتر مردم نمى دانند.)  مشتمل بر آن مى باشند.[3]
یعنی کسانی با حجت خدا هستند که اهل استقامت هستند در مقابل هر گونه ناملایمات و سختی ها و دشمنان قرآن و اهل بیت علیهم السلام بایستد و خم بر ابرو نیآورند. ای مومنین و ای انسان های مشتاق حقّ و حقیقت  اگر می خواهید با انسان کامل باشید و با حجت خدا باشید در هر زمانی و هر مکانی باید اهل استقامت باشید و هیچگونه از راه حق انحراف پیدا نکنید. معنای«لا تَطْغَوْا»  همین است و شاید معنای دقیق تر از این هم داشته باشد و آن این باشد که  واسْتَقِمْ  کما أُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُم [4] یعنی نه تبعیت از هواهای نفسانی خود و تبعیت از هواهای انسان های دیگر  که طبق فرموده قرآن کریم بعضی ها خدای شان هوای نفس شان است
أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَکونُ عَلَيْهِ وَکيلاً.[5]
ترجمه: آيا ديدى  کسى را  که خداى خود را هواى خود گرفته (خداى مورد قبول عقل و فطرت و ملت ها را عملا تنزل داده تا منطبق بر هواى نفس  کرده)؟ آيا تو  کارساز او (در هدايت يا حفظ از عذاب آخرت) خواهى شد؟
أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْديهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکرُونَ[6].
ترجمه: پس آيا ديدى  کسى را  که معبود خود را هواى نفسش قرار داده و خدا او را روى علم خود (به  کفر باطن و خبث سريره اش) و آگاهى وى، به حال خود رها  کرده و بر گوش و قلب او مهر (شقاوت) نهاده و بر ديده (دل) او پرده  کشيده؟! پس چه  کسى است  که او را بعد از خدا هدايت  کند؟ آيا متذ کر نمى شويد؟!
کسانی که اهل استقامت نشدند و امام خودش و انسان کامل را همراهی نکردند اینها پیروان  هوا و هوس و شهوات هستند چه بخواهند و چه نخواهند.
پس طبق آیات بالا که اشاره کردیم اینها اهل هوا و هوس خواهند بود به نوعی از «حزب باد» خواهند بود. ما در قرآن عزیز دوتا حزب داریم یا حزب الله است یا حزب الشیطان پس در نتیجه این حزب باد از حزب الشیطان خواهند بود.
لذا اولین آثار و نتایج اهل استقامت نبودن این  است که فرد اهل و حزب شیطان می شود...

ادامه دارد....

 

پی نوشت:
[1] .سوره فرقان ، آیه 43
[2] . سوره روم ، آیه 30
[3] . ترجمه المیزان ، ج11 ، ص63
[4] . سوره شوری ،آیه 15
[5] .سوره فرقان ، آیه 43
[6] . سوره جاثیه ، 23
 

Share