نکته ای مهم در شرایط اقتصادی این روزها

سید حسین سیدی
هوشیاری در شرایط اقتصادی
در شرایط اقتصادی این روزها هم مسولان و هم مردم باید هوشیار باشند تا آب به آسیاب شیاطین جنی و انسی نریزند.

کسی منکر این نیست که در این روزها مشکلات اقتصادی وجود دارد و مشکلات متعددی را هم موجب شده است؛ اما در عین حال، نباید کسی فکر کند که آخر دنیاست و از زار  و زمین گله کند و توکل و اعتماد به خدا را به حاشیه براند. زیرا که شیاطین انس و جنی، بیشترین استفاده از این شرایط را به عمل می آورند. بنابراین هم مسولان و هم مردم هوشیار باشند که آب به آسیاب شیاطین نریزند.

 در این شرایط اقتصادی نامناسب، باید جامعه اسلامی مراقب القائات شیاطین انسی و جنی باشند و توکل و اعتماد خود را به خدا از دست ندهند. بر این اساس، مسئولی که معتقد باشد، باید  تمام سعی خود را برای حل مشکلات مردم و خنثی کردن القائات شیطانی انجام دهد، و مردم معتقد نیز  نباید محیط را برای موج سواری(انتشار شایعه) دشمنان قسم خورده اسلام و ایران مهیا کنند.

شیطان در میدان اقتصادی
انسان طبعا شرایط بد را دوست ندارد و به تعبیر قرآن در شرایط بد(از جمله اقتصادی) از زمین و زمان گله می کند. «وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَئهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبىّ‏ أَهَانَنِ؛ اما چون او را بيازمايد، پس روزى ‏اش را بر او تنگ گيرد، گويد: پروردگارم مرا خوار و زبون كرد.»[1] در این شرایط است  که شیطان وارد میدان شده و سخنان خود را به او القاء می  کند. به عبارت بهتر، شیطان در شرایط عادی جامعه، انسان ها را از عواقب کارهای خوب(پرداخت خمس و زکات و قرض الحسنه و...) و کلا دینداری می ترساند؛ وای به حال وقتی که شرایط اقتصادی جامعه نیز ناهموار باشد. قرآن می فرماید: «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ‏ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ؛ شيطان، شما را [به هنگام انفاق مال با ارزش‏] از تهيدستى و فقر مى ‏ترساند، و شما را به كار زشت [چون بخل و خوددارى از زكات و صدقات‏] امر مى ‏كند.»[2] و در دنباله آیه می فرماید: «وَ اللَّهُ يَعِدُكُمْ‏ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ، و خدا شما را از سوى خود وعده آمرزش و فزونى رزق مى دهد؛ و خدا بسيار عطا كننده و داناست.»[3] پیام این آیه این است که انسان معتقد نباید القائات شیطان مبنی بر وعده ی فقر او را، مخصوصا در شرایط اقتصادی نامتعادل قبول کند. زیرا که خداوند روزی رسان است و نباید با کمبود مشکلات اقتصادی به ذات متعالش خدای ناکرده بدبین شد و دانست که:

شیطان و پیروان او(شیاطین انسی) در این روزها القاء می کنند که:
اقتصاد کشور شیعه را ببینید و اقتصاد کشورهای غیر مسلمان را، و خلاصه همه مشکلات اقتصادی را به گردن دین و مذهب می گذارند و وعده فقر و گرفتاری می دهند.
ما برای چه انقلاب کردیم؟ قرار نشد که وضع مملکت این گونه باشد، و خلاصه با ترفندهای مختلف، معیشت مردم در قبل و بعد از انقلاب را با هم مقایسه می کنند و اینگونه القاء میکنند که قبل از انقلاب بهتر بود. در حالیکه هدف انقلاب ما اقتصاد نبود هر چند که باید کشور ما شاخصه های اقتصادی اسلامی را نیز داشته باشد(عدالت اقتصادی، رفاه متناسب و...)
و هزاران سخن مغالطه آمیز دیگر.

اما؛ در این شرایط اقتصادی نامناسب، باید جامعه اسلامی مراقب القائات شیاطین انسی و جنی باشند و توکل و اعتماد خود را به خدا از دست ندهند. بر این اساس، مسئولی که معتقد و متعهد باشد، باید تمام سعی خود را برای حل مشکلات مردم و خنثی کردن القائات شیطانی انجام دهد، و مردم معتقد نیز  نباید محیط را برای موج سواری(انتشار شایعه) دشمنان قسم خورده اسلام و ایران مهیا کنند.

پی نوشت:
1ــ فجر/16
2ـــ بفره/268
3ــ همان

Share