شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها امتیاز می خواهد

سید حسین سیدی
حضرت معصومه
یکی از امتیازاتی که قم دارد، وجود بانویی به نام جضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیه) است که در 23 ربیع الاول(فردا روزی) سال201 هجری وارد قم شد.

شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها امتیاز می خواهد

شفاعت حضرت معصومه علیها السلام بدون حساب و کتاب نیست. امام صادق علیه السلام که به حدیث شفاعت اشاره می کنند، در حدیث دیگری، وظایف شیعیان را (برای درک شفاعت) بیان می کنند...

شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها

یکی از  امتیازاتی که قم دارد، وجود بانویی به نام جضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که در 23 ربیع الاول سال 201 هجری وارد قم شد. بانویی که شفاعت ایشان شامل حال شیعیان خواهد شد. البته باید بدانیم شیعیان نیز باید امتیاز لازم را برای این شفاعت به دست بیآورند.

امام ششم شیعیان، حضرت امام صادق علیه السلام درباره مقام شفاعت کریمه اهلبیت می فرمایند: «تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتِیَ الْجَنَّةَ بِاَجْمَعِهِمْ؛ با شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها تمام شیعیان ما وارد بهشت خواهند شد.»[1] چنانکه قبلا گفتیم شفاعت حضرت معصومه علیها السلام بدون حساب و کتاب نیست. امام صادق علیه السلام که به حدیث شفاعت اشاره می کنند، در حدیث دیگری، وظایف شیعیان را (برای درک شفاعت) بیان می کنند: «وَ اللَّهِ مَا شِيعَةُ عَلِيٍّ(علیه السلام) إِلَّا مَنْ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوَابَهُ وَ خَافَ عِقَابَهُ؛ به خدا سوگند، شيعه على عليه السّلام نيست، مگر كسى كه شكم و عورتش را از حرام نگه بدارد و اعمالش را براى [جلب رضايت‏] پروردگارش انجام دهد و به ثواب و پاداش او اميدوار باشد و از كيفرش بهراسد».[2] این حدیث، حجت را بر شیعیان تمام کرده است و شیعه علی علیه السلام را کسی می داند که اعمال دینی (نماز و روزه و...) را بجا بیاورد و از محرمات الهی (کسب حرام و نگاه حرام و...) دوری کند تا شفاعت اهلبیت علیهم السلام و حضرت معصومه علیها السلام را شامل حال خود کند. بنابراین اگر شیعه ای به اعمال دینی توجه نداشته باشد و خدای ناکرده به دل و چشم پاکی خود توجه نداشته باشد، نباید انتظار داشته باشد که در فردای قیامت، به شفاعت اهلبیت علیهم السلام و شفاعت حضرت معصومه علیها السلام برسد.

إن شاءالله که ما به وظایف دینی خود توجه کنیم و از گناهانی که در این دوره زیاد است، خود را محفوظ داریم تا در فردای قیامت به شفاعت بی بی فاطمه معصومه سلام الله علیها برسیم.

پی نوشت :
1ــ بحارالانوار 57 ص228
2ــ صفات الشيعة، ابن بابويه، محمد بن على، ترجمه توحيدى، ص33.

Share