سرابی به اسم پالرمو و سی اف تی

موضوع: 
سی اف تی
این روزها بحث پیوستن ایران به برخی کنوانسیون های بین المللی مثل پالرمو و سی اف تی، سر وصدای زیادی بین موافقان و مخالفان به پا کرده است.

سرابی به اسم پالرمو و سی اف تی

این روزها بحث پیوستن ایران به برخی کنوانسیون های بین المللی مثل پالرمو و سی اف تی، سر وصدای زیادی بین موافقان و مخالفان به پا کرده است. واقعیت این است که بعد از تجربه تلخ برجام، پیوستن ایران به این کنوانسیون ها، خود را به خواب غفلت زدن است.

اینک به دو دلیل از دلایل موافقان پیوستن ایران به کنوانسیون های فوق اشاره می کنیم. دلایلی که ناقصند:

دلیل اول: داشتن حق تحفظ ؛

عمده دلیل موافقان پالرمو و سی اف تی ، داشتن حق تحفظ برای ایران است(هر جا خلاف منافع ایران باشد به آن عمل نکند) در واقع سراب اصلی، و خوابیدن در سنگر خودی این است. این نکته در حدیثی تکان دهنده از حضرت علی(علیه السلام) نقل شده است: «من نام لم ینم عنه؛ اگر تو خوابیدی فکر نکن دشمن نیز خوابیده است.»[1] ای کاش در واقع حق تحفظی در کار بود. مگر در معاهده برجام نیز قرار نبود که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، تحریم ها برداشته شود؟ اما برداشته نشد هیچ؛ بیشتر هم شد، مگر آژانس انرژی اتمی، برای چندین بار، پایبندی ایران به تعهدات برجام را تایید نکرد؟ آیا اعتراف آژانس باعث شد که برجام به سرانجام برسد؟ به بیان دیگر، آژانس برای چند بار، حق تحفظ ایران را تایید کرد اما چه شد؟ بنابراین حق تحفظ در پالرمو و سی اف تی، سقوط به مراتب شدیدتری از برجام را در پی خواهد داشت.

دلیل دوم: موفقیت ایران تضمینی ندارد اما نپیوستن نیز خطرناک است؛

برخی از موافقان پالرمو و سی اف تی می دانند که با  تجربه تلخ برجام، تضمین چندانی برای موفقیت ایران نیست اما نپیوستن ایران را نیز خطرناک می دانند. این همان نقشه ای است که دشمنان کشیده اند تا ما در سنگر خودی، به ناچار دست از ابتکار و خلاقیت برداشته و خسته و نالان شده و دست آخر خوابمان ببرد(تسلیم خواسته های آنها شویم). اما باید یادمان باشد؛ قرار نیست که ما با هیاهوی آنها تسلیم شویم و خیال کنیم که در صورت پیوستن به پالرمو و سی اف تی و ای اف تی اف ، کشور خود را به گل و بلبل تبدیل می کنیم و در صورت نپیوستن، منزوی و محروم می شویم. ما چهل سال است که با این تهدیدات رشد کرده ایم. مگر در طول این چهل سال مدام نمی گفتند که اگر فلان کار را انجام ندهید، تحریم های فلج کننده در راه است؟ پس چرا ما فلج نشدیم و تازه قد برافراشتیم؟ اینک چه شده است؟

سرابی به اسم پالرمو و سی اف تی

پی نوشت:
1ــ خود را به خواب نزنیم.
1نهج البلاغة (للصبحي صالح)

پدیدآورنده: 
Share