گفتگوی لوریس چکناواریان و ساهاکیان - شب موسیقی

دریافت ویدئو
گفتگوی لوریس چکناواریان و وارطان ساهاکیان در برنامه «شب موسیقی» با اجرای رضا مهدوی که در خصوص تم های محلی در آهنگسازی گفت وگو می کنند.

گفتگوی لوریس چکناواریان و ساهاکیان در برنامه شب موسیقی تلویزیون

گفتگوی لوریس چکناواریان و وارطان ساهاکیان در برنامه «شب موسیقی» با اجرای رضا مهدوی که در خصوص تم های محلی در آهنگسازی گفت وگو می کنند.

در این برنامه سه قطعه به نام های «تولد مسیح»، «سوئیت آرارات» و «عاشقانه» از لوریس چکناواریان و دو قطعه از وارطان ساهاکیان پخش شد.

«شب موسیقی» یکی از برنامه های «شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شب ها ساعت ۲۳ بطور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می شود.

دانلود بخش اول برنامه
دانلود بخش دوم برنامه

گفتگوی لوریس چکناواریان و ساهاکیان در برنامه شب موسیقی

لوریس چکناواریان آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ارمنی تبار اهل ایران است. وی یکی از چهره های شناخته شده فرهنگی ایران و ارمنستان است. اوبه عنوان آهنگساز تا به حال 6 اپرا، 5 سمفونی، کارهای در زمینه موسیقی کر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقی های متن فیلم ساخته است. او بیش از 100 اثر با لیبل هایی مانند آرسی ای، فیلیپس، امی و ای اس وی منتشر کرده است.

وارطان ساهاکیان موسیقی دان و آهنگساز ایرانی ارمنی تبار است. ساهاکیان از جمله هنرمندان شناخته شده موسیقی است که از 14 سالگی نوازندگی پیانو را آغاز کرد. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشکده هنرهای زیبا مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) را نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

گفتگوی لوریس چکناواریان و ساهاکیان در برنامه شب موسیقی

یاداشت سردبیر ضیاءالصالحین: مطالب بسیار ظریف و جالبی در این برنامه از لوریس چکناواریان مطرح شد؛ از جمله مباحثی که برخی از پیشکسوتان موسیقی کشور باید از آن الگو بگیرند این بود که تمام وجود انسان صرف یک عشق (خدا) می شود و منیت ها و غرور و شهرت طلبی ها همه حواشی و چیزهای پوچی هستند. و نیز در هنر که همان ودیعه الهی است باید نگاه هنرمندانه حفظ شود و تعصبات خشک و بی اساس کنار گذاشته شوند. 

هنرمند واقعی کسی است که از خود چیزی ندارد و همه وجود او را یک نور مطلق و نگاه مطلق می گیرد و آن چیزی و کسی نیست جز قادر مطلق و خداوند منان. شاید در الفاظ گاهی صراحت بیان وجود نداشته باشد ولی سمت و سوی نگاهها مهم است که به کدامین افق می نگری...

Share