اثبات عصمت ائمه اطهار علیهم السلام - استاد محمدی

دریافت ویدئو
در این کلیپ کوتاه ، استاد رضا محمدی توضیحاتی مستدل و متقن در خصوص عصمت ائمه اطهار علیهم السلام ارائه می دهند.

اثبات عصمت ائمه اطهار علیهم السلام - استاد محمدی

در این کلیپ کوتاه 7 دقیقه ای ، حجت الاسلام رضا محمدی استاد حوزه و دانشگاه ، توضیحاتی مستدل و متقن در خصوص عصمت ائمه اطهار علیهم السلام ارائه می دهند.

اثبات عصمت ائمه اطهار علیهم السلام - استاد محمدی

اثبات عصمت ائمه اطهار علیهم السلام

در خصوص عصمت امامان آيات فراوانی وجود دارد ؛ از جمله :

إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (احزاب / 33)

خداوند ميخواهد آلودگی را فقط از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند .

يكي از آياتي كه در عظمت وبرتري خاندان پيامبر نازل ومحدوده اهل بيت عليهم السلام وخاندان رسول خدا را مشخص ميكند همين آيه از قرآن كريم است كه اندكي به شرح وتوضيح آن مي پردازيم. در اين آيه قرائن فراواني وجود دارد كه عصمت ائمه از آن استفاده مي شود كه به چند قرينه به صورت خلاصه اشاره مي كنيم :

اراده تكوينی است ، نه تشريعی

يكي از قرائنی كه اين آيه را اختصاص به پنج تن آل عبا می دهد ، نوع اراده اي است كه در اين آيه مراد است . بدون شك مراد از اراده در اين آيه ارادهء تكويني است نه ارادهء تشريعي ؛ زيرا خداوند آيه را با كلمهء «انما» كه يكي از قوي ترين ادات حصر است آغاز نموده است، واذهاب رجس را منحصر به پنج تن آل عبا كرده است . اگر مراد ارادهء تشريعي باشد ، حصر آن به اهل بيت لغو خواهد بود ؛ چرا كه ارادهء تشريعي شامل تمامي افراد بشر مي شود و اختصاص به اهل بيت ندارد ؛ چنانچه خداوند كريم در آيه وضو مي فرمايد :

مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (مائده / 6)

خداوند نمیخواهد بر شما تنگ بگيرد ، ليكن مي خواهد شما را پاك ، و نعمتش را بر شما تمام گرداند ، باشد كه سپاس[ او ] بداريد .

واضح است كه مراد از اراده در اين آيه تشريعي و در باره همه مؤمنين است و اختصاص به افراد معين وخاصي ندارد ؛ بنابراين ، قطعاً اراده در آيه تطهير تكويني است . وقتي اراده تكوينی شد ، عصمت اهل البيت ثابت و بقيه افراد بشر ؛ از جمله همسران رسول خدا ، بنی هاشم و ... از دايره ی آن خارج خواهند شد.

Share