روشهای بالابردن آستانه تحمل والدین نسبت به فرزندان - حجت الاسلام تراشیون

دریافت ویدئو
در این کلیپ کوتاه 9 دقیقه ای با روشهای بالابردن آستانه تحمل والدین نسبت به فرزندان در کلام حجت الاسلام تراشیون آشنا شوید.

روشهای بالابردن آستانه تحمل والدین نسبت به فرزندان - حجت الاسلام تراشیون

در این کلیپ کوتاه 9 دقیقه ای با روشهای بالابردن آستانه تحمل والدین نسبت به فرزندان در کلام حجت الاسلام تراشیون آشنا شوید.

روشهای بالابردن آستانه تحمل والدین

روشهای بالابردن آستانه تحمل والدین نسبت به فرزندان

از مهم ترین عوامل افزایش آستانه تحمل و تقویت صبوری، ایمان به پروردگار هستی و حاکمیت او بر ذرات عالم است و اینکه او اول و آخر و ظاهر و باطن است و آنچه از پیش آمدهای تلخ و شیرین به بنده می رسد، بی واسطه یا با واسطه همه از او و به اقتضای حکمت او در راستای مصلحت بنده می باشد؛ چنان که در قرآن خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: (وَ اصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْینِنَا)؛(1) و بر حکمی که پروردگارت مقرر داشته، شکیبا باش؛ چرا که تو زیر نظر مایی.

انسان با چنین باوری، همواره دست توانای خدا را پشت همه جریان های زندگی می بیند و در برابر رخدادهای ناگوار نه تنها اختیار خود را از دست نمی دهد و میدان را ترک نمی گوید، بلکه غم را به شادی، تنهایی را به اتفاق و اجتماع یکدل، و شکست را به پیروزی تبدیل می نماید. به همین جهت است که امام علی علیه السلام شکیبایی را میوه ایمان می داند: اَلصَّبرُ ثَمَرَهُ الاِیمَانِ (2)

از دیگر راهکارهای افزایش آستانه تحمل، استعانت از عبادت، خاصه نماز است. بدین جهت، مؤمنان همواره از عبادات در جهت تحمل مشکلات و استقامت در راه حق بهره جویی نموده و به محتوای این آیه، جامه عمل می پوشانند که فرمود: (وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعینَ)؛(3) و از صبر و نماز کمک بگیرید و این کار جز برای خاشعان گران است. البته صبر در این آیه بر طبق احادیث، به روزه تفسیر شده (4) که خود نوعی ریاضت شرعیه برای افزایش شکیبایی و بردباری است؛ چنان که از امام صادق علیه السلام روایت شده: إِذَا نَزَلَتْ بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ أَوِ الشِّدَّةُ فَلْیصُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ (وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ)؛(5) هنگامی که بلایی آسمانی یا سختی ای بر انسان نازل می شود، باید روزه بگیرد؛ زیرا که خدای عزیز و جلیل می فرماید: "و از صبر (روزه) و نماز کمک بجویید!"

پی نوشت :
(1) طور / 48
(2) غرر الحکم و درر الکلم، محمد تمیمی آمدی، ص 280، ح 6217.
(3) بقره / 45؛ نیز ر. ک: همان / 153.
(4) الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چ اول، 1353 ش، ج 4، ص63، ح 7.
(5) من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، انتشارات جامعه مدرسین، قم، چ اول، 1413 ق، ج 2، ص76، ح 1777

 

Share