دغدغه های رهبری درباره فضای مجازی

سید حسین سیدی
فضای-مجازی-از-منظر-رهبر-معظم-انقلاب
یکی از دغدغه های رهبری در این سال ها فضای مجازی است. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با خبرگان، دوباره بحث فضای مجازی را مطرح نمودند و به نحو تلویحی از سهل انگاری در این فضا ابراز نارضایتی کردند.

دغدغه های رهبری درباره فضای مجازی

یکی از دغدغه های رهبری در این سال ها فضای مجازی است. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با خبرگان، دوباره بحث فضای مجازی را مطرح نمودند و  به نحو تلویحی از سهل انگاری در این فضا ابراز نارضایتی کردند. حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه یکی دیگر از دوگانه ها، مواجهه با «حزم و تدبیر» و «مواجهه از روی سهل اندیشی و سهل انگاری» است، گفتند: به عنوان مثال در موضوع فضای مجازی می توان دو نوع برخورد داشت؛ یک برخورد همراه با تدبیر و دقت؛ و برخورد دیگر همراه با سهل اندیشی و ندیدن پیچیدگی های موضوع و سهل انگاری و بی تفاوتی نسبت به آن.»[1]

متاسفانه در کشور ما با دید سهل انگاری از طرف برخی مسئولان با فضای مجازی برخورد می شود و حتی تجربه های ضد امنیتی، و جاسوسی که از طرف پیام رسان تلگرام بر ما تحمیل شده است (در اغتشاشات دی ماه گذشته)، نتوانسته مسئولان  را قانع کند که باید از پیام رسان های مطمئن داخلی حمایت کرد. البته ممکن است حمایتی هم به عمل آورند ولی تاثیرگذار نبوده است و جدیت و پایداری در آن مشاهده نمی شود. این رویکرد، خلاف فرمایشی است که از مولی الموحدین امام علی(علیه السلام) درباره پایداری و جدیت در کارها نقل شده است: «الْعَمَلَ الْعَمَلَ ثُمَّ النِّهَايَةَ النِّهَايَةَ وَ الِاسْتِقَامَةَ الِاسْتِقَامَةَ؛ کار کنید کار کنید(تاکید) و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید.»[2] این حدیث عملگرایی در هر کاری را به ما تذکر می دهد؛ چه اخروی و چه دنیوی؛ و فضای مجازی از جمله کارهای مهمی است که هم بر دنیا و هم بر آخرت جامعه ای مثل جامعه ما تاثیرگذار است.

 به نظر می رسد اگر قضایای دی ماه گذشته؛ که در آن تلگرام نقش مخربی داشت و به اغتشاشگران آموزش سلاح و خرابکاری می داد، نبود؛ الان حتی این حمایت نیم بند از پیام رسان های داخلی نیز وجود نداشت.

آیا باید خدای ناکرده حادثه ای رخ دهد تا به خود بیاییم؟!

دغدغه های رهبری درباره فضای مجازی

پی نوشت:
1ـــ کلیک کنید
2ـــ نهج البلاغة (للصبحي صالح)‏، ص252.

پدیدآورنده: 
Share