به مناسبت تقارن روز پدر و عید ...

سید حسین سیدی
روز پدر
امسال روز تولد امام المتقین حضرت علی(علیه السلام) و روز پدرر مصادف شده است با روز آخر اسفند ماه؛ و شروع سال جدید.

تقارن روز پدر و عید

امسال روز تولد امام المتقین حضرت علی علیه السلام و روز پدر مصادف شده بود با روز آخر اسفند ماه؛ و شروع سال جدید. روز پدر روزی است برای قدردانی از پدران؛ و تامل در اینکه: «بَرُّوا آبَاءَكُمْ يَبَرَّكُمْ أَبْنَاؤُكُمْ؛ به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند.»[1] خیلی از افراد و خانواده ها پیام این آیه را در زندگی خود درک نموده اند.

در این نوشتار برآنیم که به مناسبت در پیش بودن نوروز، بحث نیکی به پدر را به نوروز ربط دهیم.

خیلی از افرادی که پدرانشان به رحمت ایزدی یا به خیل شهداء پیوسته اند، در این روز پدر ویژه (29 اسفند)، حال و هوای متفاوت تری دارند و آرزو می کنند که ای کاش پدرانشان در این عید در کنارشان بود. اما این یک آرزوست. اگر چه آنها حضور جسمانی ندارند ولی به دعای خیر فرزندان نیاز دارند. بسیاری از این گونه فرزندان، با فرستادن فاتحه و خیرات برای پدرشان، به او نیکی می کنند و امیدوارند که روزی فرزندانشان با آنها نیز اینگونه برخوردی داشته باشند.

نکته دیگری که بین روز پدر و عید امسال، رابطه برقرار می کند، مسئله اقتصاد (حلال) است که اسلام آن را بر دوش مرد (پدر) گذاشته است. در ایام عید، مخصوصا عید امسال که اجناس گران شده است، باید فرزندان حواسشان به جیب پدر باشد. نمی شود که فرزندان فقط به تبریک زبانی به پدر خود اکتفا کنند ولی در عمل با سخت گیری به پدر خود؛ و چشم و هم چشمی برای خرید اجناس گران و خارج از توان پدر، روز پدر و عید را برای او تلخ نکنند.این رفتار، یک نوع نیکی در حق پدر است که فرزندان با اهتمام به این نیکی، هم در حق پدر خود نیکی می کنند(سخت گیری نمی کنند) و هم امیدوارند که إن شاءالله فرزندان آنها، همین گونه رفتاری با آنها داشته باشند (که اغلب نیز چنین است زیرا که فرزندان از رفتار اقتصادی پدر الگو می گیرند).

به امید عید بی دغدغه و بی تنشی برای همه فرزندان و پدران ایران اسلامی و همه شیعیان امیر المومنین (علیه السلام) در اقصی نقاط جهان.

إن شاءالله.

بیشتر بخوانید: میلاد امام علی علیه السلام - ویژه نامه روز پدر، روز مرد

تقارن روز پدر و عید

پی نوشت:
1ــ الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام ، ص355.

پدیدآورنده: 
Share