زائر حرم رضوی! قدر این عیدهای با امنیت را بدان

موضوع: 
سید حسین سیدی
حرم رضوی، عید، امنیت
برای کسانی که در این ایام عید به زیارت امام رضا (علیه السلام) می روند، باید قدر این عیدهای با امنیت را بدانند. شاید برای آنان قابل لمس نباشد که عیدهایی بود که زائران امام رضا (علیه السلام) امنیت نداشتند. درست در همین روزها در سال 1291(10 فروردین 1291) بود

زائر حرم رضوی! قدر این عیدهای با امنیت را بدان

برای کسانی که در این ایام عید به زیارت امام رضا (علیه السلام) می روند، باید قدر این عیدهای با امنیت را بدانند. شاید برای آنان قابل لمس نباشد که عیدهایی بود که زائران امام رضا (علیه السلام) امنیت نداشتند. درست در همین روزها در سال 1291(10 فروردین 1291) بود که متجاوزین روس به حرم رضوی هجوم بردند و عده ای از زائرین را شهید کردند.[1] البته آن عید برای همه مردم ایران سخت بود؛ ولی برای زائرین حریم شمس الشموس سخت تر.

این را هم باید گفت عیدهای سخت دیگری برای ملت ایران بوده است (عید 42) ولی بدون شک عید و امنیت و حرم رضوی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و بدین جهت نیز موضوع این نوشتار قرار گرفت.

غرض اینکه؛ زائر حرم رضوی باید قدر این امنیت را بداند و برای مسببان این امنیت دعا کند و بداند که اگر حال خوش معنوی دارد، بخشی از آن مدیون جانفشانی مجاهدانی است که جلو داعش را گرفتند که داشت قدم های پلیدش را به سمت مشهد برمی داشت؛ که اگر می آمد معلوم نبود این عیدها، مشهد چه حالی داشت و حال و هوای زائران و مجاوران حرم چگونه بود؟

و اینک به دو نکته پیرامون موضوع نوشتار اشاره می کنیم:

نکته یک: شاید کسانی که مغرضند، وقتی صحبت از امنیت می شود، می گویند که دارند منت می گذارند؛ در حالی که بحث امـنیت از باب یادآوری نعمت های خداست که به این مرز و بوم اهدا شده است. «وَ اَما بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ؛ نعمتهاى پروردگارت را بازگو كن.»‏[2] و یکی از نعمت های خدا به فرموده رسول مکرم خدا، امنیت است که ارزش آن همواره ناشناخته است. «نعمتان مجهولتان‏ الأمن و العافية؛ دو نعمت است که قدرشان ناشناخته است: امنیت و صحت بدن.»[3]

نکته دوم: شاید برخی بگویند که با این سیل ها و تلفات در ایام عید، امنیت کجاست؟ و از این سخنان انحرافی. در جواب باید گفت که اولاً؛ سیل یک بلای طبیعیست و اصل آن قابل کنترل نیست؛ هر چند دامنه آن را تا حدودی می توان کنترل کرد. ثانیاً؛ همان کسانی که امنیتِ کشور را بر عهده دارند (ارتش و سپاه)، همین الان هم کمر همت بالا زده و برای امنیتِ جان و مال مردم تلاش می کنند. اینها را باید قدر دانست.

زائر حرم رضوی! قدر این عیدهای با امنیت را بدان

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ ضحی/11
3ـــ روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة) / ج‏2 / 472.

پدیدآورنده: 
Share