شادی دنیا به تنهایی، ندارد ارزشی

موضوع: 
سید حسین سیدی
به ما دنیایت نناز
یکی از نمادهای بارز شاد بودن در سبک زندگی غیر اسلامی، شاد بودن به ظواهر مادی و امکانات دنیوی است. این نوع شاد بودن، ممکن است حتی دروغین و بر اساس خیالات باشد. در حالی که اسلام عزیز، شاد بودن به ظواهر مادی را اعتباری می داند، و حق نیز همین است.

شادی دنیا به تنهایی، ندارد ارزشی

یکی از نمادهای بارز شاد بودن در سبک زندگی غیراسلامی، شاد بودن به ظواهر مادی و امکانات دنیوی است. این نوع شاد بودن از نوع شادی دنیا ، ممکن است حتی دروغین و بر اساس خیالات باشد. در حالی که اسلام عزیز، شاد بودن به ظواهر مادی را اعتباری می داند، و حق نیز همین است.

عموما افراد بی دین و یا کم اعتقاد، شادی و خوشحالی خود را به ظواهر دنیا می دانند. «وَ كانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقالَ لِصاحِبِهِ وَ هُوَ يُحاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مالاً وَ أَعَزُّ نَفَراً؛ و آن مرد را (غير از اينها نيز) اموال گوناگون بود، پس (از روى تكبر و غفلت از حق) به رفيقش در حالى كه با او گفتگو داشت گفت: من مالم از تو بيشتر و افرادم از تو نيرومندتر است‏.»[1]

از همین رو کسانی که در داخل کشور اسلامی هستند و سبک زندگی آنها اسلامی نیست، حسرت ظواهر دنیای غرب را می خورند و آنها را به خاطر پیشرفت های ظاهری، به نحوی خوشبخت و شاد می دانند. در حالی که چه بسا آنها خود را آنقدر خوشبخت ندانند.

نکته مهم: البته کسی منکر این نیست که برخورداری از مواهب دنیوی، شادی و خوشحالی نیز دارد؛ اما مسئله این ست که تا چه حد؟ برخورداری از مواهب دنیوی و دلخوش کردن به آن، زمانی ارزش دارد که در مسیر انسانیت و معنویت باشد. چنان که قوم قارون به او گفتند: «بهره‏ ات را از دنيا فراموش مكن؛ و همان‏گونه كه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن‏.»[2] به عبارت دیگر قوم  قارون به او گفتند که با مال و دارایی خود خوش باش؛ ولی قیامت را نیز از یاد نبر که وطن اصلی آنجاست». «اين زندگانى چند روزه دنيا (اگر نه در پرستش حق و سعادت آخرت صرف شود) افسوس و بازيچه ‏اى بيش نيست، و اگر مردم بدانند، زندگانی در حقيقت‏، در سرای آخرت است (كه حياتش جاويد و نعمتش بى رنج و زوال است).»[3]

نکته پایانی: برخی افراد یک ظاهر دروغین از شادی و خوشحالی برای خود ترسیم نموده اند؛ در حالی که حتی از مواهب دنیوی نیز بی بهره اند (کارتن خواب ها، مجرمان فراری و...).

شادی دنیا به تنهایی، ندارد ارزشی

پی نوشت:
1ــ کهف/34.
2ــ قصص /77.
3ــ عنکبوت/64.

پدیدآورنده: 
Share