پیرو امام حسین علیه السلام! وظیفه ات را دریاب

موضوع: 
سید حسین سیدی
کمک-به-سیل-زدگان-
این روزها که مصادف با میلاد سالار شهیدان است و بحث کمک به سیل زدگان در جریان است، بر آن شدیم که سیره آن امام همام را در مورد کمک به نیازمندان، در نوشتار خود بیاوریم.

پیرو امام حسین علیه السلام! وظیفه ات را دریاب

این روزها که مصادف با میلاد امام حسین (علیه السلام) است و بحث کمک به سیل زدگان نیز در جریان است، بر آن شدیم که  در نوشتار خویش به سیره آن امام همام تحت عنوان پیرو امام حسین علیه السلام در مورد کمک به نیازمندان، اشاراتی داشته باشیم؛

اگر چه بیشتر ما، امام حسین(علیه السلام) را به کربلا و قیام او می شناسیم؛ اما آن امام همام، مانند اجداد طاهرینش، در کمک به نیازمندان اهتمام خاصی داشت؛ روزی مردی انصاری از امام حسین (علیه السلام) کمکی خواست؛ امام در ضمن این که از پشت در به او کمک کرد و راه و رسم آبرو داری را به او یادآور شد؛ به او فرمود:«لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب؛ جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.»[1] وقتی حدیث می گوید که انسان گرفتار  باید به شخص دیندار مراجعه کند، یعنی اینکه شخص دیندار، تعهد بیشتری به کمک به نیازمند دارد. تعهدی که این روزها، مردم دیندار و نوع دوست کشورمان نسبت به هموطنان سیل زده به جا می آورند.

الحمدالله مردم دیندار و نوع دوست کشورمان سنگ تمام گذاشتند و نبود کمک های خارجی را(به خاطر تحریم هلال احمر ایران) جبران کردند.

نکته: طبق حدیث فوق، ما نباید انتظار داشته باشیم که در این شرایط، آمریکا به کمک ایران بیاید(حتی اگر هلال احمر را تحریم نمی کرد)؛ چون نه با دین(حتی مسیحیت و یهود) و معنویت سر و کار دارد؛ و نه با انسانیت وعاطفه و خانواده(حقوق بشر و حقوق زن و...). اما در حال کلی نباید کشور مسلمان ما، خود را نیازمند رابطه با آمریکا و غرب ببیند که آنها نیز وقتی انفعال ما را ببینند، بر خباثت خود بیفزایند. متاسفانه ما یک جاهایی از موضع عزت وارد نشدیم و در موضع برجام، خود را دست کم گرفتیم تا جایی که آمریکا از برجام خارج شد و حالا نیز گستاخ تر شده و هلال احمر ما را تحریم می کند. البته اروپا نیز دست کمی از آمریکا ندارد و حتی در موضوع تحریم هلال احمر، سکوت اختیار کردند.

پیرو امام حسین علیه السلام! وظیفه ات را دریاب

پی نوشت:
1ــ تحف العقول ، ص 247

پدیدآورنده: 
Share