منشا و درمان خروپف چیست؟

خروپف
یک متخصص گوش حلق و بینی گفت: خروپف به تنهایی خطرناک نیست و در صورت قطع تنفس فرد با اختلالات قلبی و ریوی همراه می‌شود.

منشا و درمان خروپف چیست؟

علی اصغر شیرازی متخصص گوش حلق و بینی درباره ابتلا به خروپف و راه های درمان آن اظهار کرد: ابتلا به اختلال خروپف به تنهایی خطری خاص به همراه ندارد، اما اگر این عارضه با علائمی مثل قطع تنفس که آن را آپنه تنفسی می نامیم همراه باشد، می تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: اگر قطع تنفسی در هنگام خواب به تعداد دفعات بالا تکرار شود، ممکن است در نهایت به اختلالات قلبی و عروقی، فشار خون بالا، افزایش خطر سکته های مغزی و قلبی و مشکلات ریه منجر شود.

این متخصص گوش حلق و بینی تصریح کرد: عللی متعدد به بروز خروپوف های شبانه منجر خواهد شد، اما اغلب آن ها به انسداد مجاری فوقانی مثل بینی، حلق، دهان و قسمت بالایی حنجره مربوط است. بطور کلی می توانیم توصیف کنیم که به هنگام خوابیدن به خصوص طاق باز، عضلات فک و زبان به سمت عقب می رود که این حالت به مسدود شدن راه های تنفسی و فشار به ریه ها منجر خواهد شد؛ در ادامه فشار وارده به مجاری تنفسی به ایجاد صداهایی منجر خواهد شد که ما آن را به نام خروپف می شناسیم.

شیرازی گفت: گاهی به دنبال عقب رفتن فک و مسدود شدن راه تنفسی فرد بیمار علاوه بر خروپف دچار قطع تنفس هم می شود و اگر تعداد دفعات قطع تنفس زیاد شود خطراتی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

وی تشریح کرد: بررسی کیفیت خواب در مراکزی به نام کلینیک خواب انجام می شود، این مراکز خواب شما را بررسی کرده و تعداد دفعات قطع تنفس، ضربان قلب، اشباع اکسیژن و غیره را بررسی می کند تا در صورت نیاز درمان صورت گیرد.

این متخصص گوش حلق و بینی درباره راه های درمان خروپف اظهار کرد: بطور کلی مشاهده می شود که افراد چاق و دارای BMI بالا، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به خروپف قرار دارند، پس پیش از هر چیزی کاهش وزن می تواند تاثیر زیادی بر بهبود سلامت و کیفیت خواب شما داشته باشد.

شیرازی با اشاره به اینکه مصرف به موقع وعده شام نیز می تواند تاثیر مثبت بر کاهش خروپف داشته باشد، بیان کرد: در برخی از افراد استفاده از قرص های آرام بخش و خواب آور باعث افزایش خروپف می شود، همچنین نحوه خواب تاثیر زیادی بر ایجاد خروپف دارد؛ برای مثال کسانی که به صورت طاق باز می خوابند نسبت به سایر افراد بیشتر با این اختلال درگیر می شوند.

وی تشریح کرد: گاهی در موارد حاد نیاز به استفاده از وسایلی وجود دارد تا راه تنفسی افراد باز نگه داشته شود، برخی از این تجهیزاتی طوری طراحی شده اند که با قرار گرفتن در بینی امکان تنفس را آسان تر می کنند، همچنین برخی از وسایل از حرکت کردن فک به سمت عقب جلوگیری کرده و مانع مسدود شدن راه های تنفسی می شود.

این متخصص گوش حلق و بینی ادامه داد: گاهی ممکن است در موارد شدیدتر از دستگاه های اکسیژن استفاده کنیم که با اعمال فشار باعث شوند هوا از راه های تنفسی مسدود شده، اما در صورتی که روش های نام برده پاسخگوی درمان بیمار نبود دست به انجام اعمال جراحی می بریم.

منشا و درمان خروپف چیست؟

چطور «خروپف» خود را درمان کنیم

از جمله دلایل «خروپف» می توان به مشکلات سینوسی و همچنین گلو اشاره کرد که با پدید آمدن بلغم در این نواحی باعث خروپف می شود.

خروپف های سبک معمولاً به هنگام خستگی و در سر شب (۳۰ دقیقه اول خواب) و از سن ۳۵-۳۰ سالگی به بعد به وجود می آیند و هرچه بلغم های محیطی بیشتر شود خروپف عمیق تر و طولانی تر حتی تا امتداد صبح اتفاق می افتد.

راهکارهای درمان خروپف

در وهله اول بهتر است بستر خواب و بالش را مناسب تر کرد.

گرم کردن سر و گلو با استفاده از بخور اکالیپتوس

چرب کردن ملاج (یک وجب خود فرد از روی نوک بینی به سمت وسط سر) با روغن کنجد یا روغن سیاه دانه

چرب کردن زیر گلو با روغن کنجد یا روغن سیاه دانه

در شب ها از مصرف خوراکی های سرد پرهیز و از خوراکی های گرم استفاده شود مثل مزه مزه کردن کندر یا عسل

هر شب چکاندن ۳ قطره روغن بنفشه یا روغن سیاه دانه در یک حفره بینی و در شب بعد در حفره دیگر (یکی در میان) به صورت متوالی تا دو هفته و بعد از یک هفته وقفه، تکرار همین دستور

هر کدام از این مراحل برای یک دوره ۴۰ روزه تا ۱۲۰ روزه است.

منشا و درمان خروپف چیست؟

منابع:
- باشگاه خبرنگاران
- تسنیم

Share