صبر ، امتیازی بالا برای ورود به بهشت

موضوع: 
سید حسین سیدی
صبر، امتیازی بالا برای ورود به بهشت
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : خداوند عز و جل که فرموده است : از صبر و نماز کمک بگیرید ، مراد از صبر ، همان روزه است.»

صبر ، امتیازی بالا برای ورود به بهشت

اگر چه قابل کتمان نیست که انسان در تلخکامی ها و مشکلات، ممکن است از کوره در رود و آنگونه که باید و شاید نتواند صبر کند؛ اما نباید از یاد ببرد که هنر یک مسلمان ــ مخصوصا در امور اخروی ــ در این است. به عبارت دیگر، همان گونه که صبر و تلاش در دنیا امتیاز بزرگی است، در امور اخروی نیز همینطور است.

در قرآن، آیات زیادی در مورد صبر کردن بر بلایا وجود دارد؛ از جمله: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ‏ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین‏؛ و بى‏ تردید شما را به چیزى اندک از ترس و گرسنگى و کاهش بخشى از اموال و کسان و محصولات [نباتى یا ثمرات باغ زندگى از زن و فرزند] آزمایش مى‏ کنیم. و صبرکنندگان را بشارت ده.»[1] پیام این آیه این است که؛ مشکلات و گرفتاری ها، امتحان است و صبر کنندگان بر این بلایا پیروزند. البته انسان باید کم کاری خودش را نیز در مشکلات و گرفتاری ها نادیده نگیرد.

صبر کردن بر مشکلات و گرفتاری ها، و راضی بودن به مقدرات الهی ـــ در عین حال که انسان، سعی و تلاش خود را در امور دنیوی و اخروی به کار می برد ــــ در درگاه الهی بی اجر نخواهند ماند. چنان که در آیه ای از سوره رعد از زبان فرشتگان خطاب به انسان های صبور و متقی می خوانیم: «سَلامٌ‏ عَلَیْکُمْ‏ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ؛ (و به آنان مى‏ گویند:) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست سرانجام آن سرا (ى جاویدان)!»[2]

خوشا به حال کسانی که صبر را در زندگی ـــــ مخصوصا در سختی ها ــــــ سرلوحه کار خود قرار می دهند و همان گونه که در امور دنیوی صبر می کنند، در امور اخروی نیز صابرند. یکی از امور اخروی که در این ایام با آن سر و کار داریم و صبر مومنان را می طلبد، روزه گرفتن است. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «فی قول الله عزوجل «واستعینوا بالصبر و الصلوة» قال: الصبر الصوم؛ خداوند عزو جل که فرموده است: از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است.»[3]

خداوند به همه ما صبری را عطا کند که فردای قیامت عامل بهشتی شدن ما شود. إن شاءالله.

صبر ، امتیازی بالا برای ورود به بهشت

پی نوشت:
1ـــــ بقره/ 155.
2ــ رعد/24.
3ـــ وسائل الشیعه، ج 7 ص 298، ح 3.

پدیدآورنده: 
Share