قیام پانزدهم خرداد مردم ایران + آیات و روایات مرتبط

۱۵ خرداد ۱۳۴۲
قیام 15 خرداد
اوج این مرحله از نهضت، یورش ناجوانمردانه ایادى رژیم به مدرسه فیضیه و ضرب و شتم و كشتار طلاب و فضلاى حوزه علمیه قم در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ شمسى بود.

قیام پانزدهم خرداد مردم ایران + آیات و روایات مرتبط

در پى طرح لایحه انجمن هاى ایالتى و ولایتى در مجلس شوراى ملى در سال ۱۳۴۱ شمسى، امام خمینى(رضوان الله تعالی علیه) با دستگاه جبّار پهلوى به مبارزه پرداخت. اوج این مرحله از نهضت، یورش ناجوانمردانه ایادى رژیم به مدرسه فیضیه و ضرب و شتم و كشتار طلاب و فضلاى حوزه علمیه قم در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ شمسى بود. در واكنش به اعمال ننگین رژیم پهلوى، حضرت امام در عاشوراى سال ۴۲ شمسی، سخنرانى كوبنده اى علیه نظام شاهنشاهى ایراد نموده و از شاه و اسرائیل به شدت انتقاد كردند. به دنبال این سخنرانى افشاگرانه، آن حضرت دستگیر و زندانى گردید.خبر دستگیرى به سرعت در قم و سپس در تهران و سایر شهرها انتشار یافت. مردم قم به خیابان ها ریختند و با تقبیح عمل دولت در دستگیرى امام به راهپیمایى اعتراض آمیز پرداختند. در پی این اعتراض ها عده ای در شهرهای تهران، قم، شیراز، مشهد، تبریز و دیگر شهرستان ها به شهادت رسیدند.سرانجام حضرت امام پس از ده ماه بازداشت، در هجدهم فروردین ۱۳۴۳ شمسی از زندان آزاد شدند و پس از آزادى نیز همان مسیر قبلى را ادامه دادند. قیام پانزدهم خرداد ، نقطه عطفى بود در تاریخ مبارزات ملت قهرمان ایران كه حضرت امام، آفریننده و شكل دهنده آن قیام الهى بود.

مطالب مرتبط و پیشنهادی: قیام 15 خرداد - ویژه نامه نقطه عطف انقلاب

قیام پانزدهم خرداد مردم ایران + آیات و روایات مرتبط

قرآن کریم:

وَ اللّهُ لا یهْدِی القَوْمَ الظَّالِمِینَ.[البقرة: ۲۵۸]؛ و خداوند گروه ستمگران را هدایت نمى كند.

إِنَّهُ لا یفْلِحُ الظَّالِمُونَ.[الأنعام: ۲۱، یوسف: ۲۳]؛ ستمگران، رستگار نمى شوند.

قیام پانزدهم خرداد مردم ایران + آیات و روایات مرتبط

پیامبر خدا صلى الله علیه و آلهإیاكُم و الظُّلمَ ؛ فإنّهُ یخرِبُ قُلوبَكُم.[كنز العمّال: ۷۶۳۹]؛ از ستم كردن بپرهیزید، كه آن دلهاى شما را ویران مى كند.

امام على علیه السلام: الظُّلمُ ألأمُ الرَّذائلِ.[غرر الحكم: ۸۰۴]؛ ستم، پست ترین رذیلت است.

امام على علیه السلامالظُّلمُ فی الدُّنیا بَوارٌ، و فی الآخِرَةِ دَمارٌ.[غرر الحكم: ۱۷۰۷]؛ ستمگرى، در دنیا مایه نابودى و در آخرت، مایه هلاكت است.

 

Share