تضعیف احکام به بهانه کمک به خلق

موضوع: 
سید حسین سیدی
کمک به خلق
برخی از فضایل اخلاقی مثل کمک به فقیران مورد سوءاستفاده افراد مغرضی قرار گرفته است. آنها به این بهانه نماز و روزه و حج و غیره راتضعیف نموده و عبادت را فقط در کمک به خلق می نگرند.

تضعیف احکام به بهانه کمک به خلق

برخی از فضایل اخلاقی مثل کمک به خلق مورد سوءاستفاده افراد مغرضی قرار گرفته است. آنها به این بهانه نماز و روزه و حج و غیره را تضعیف نموده و عبادت را فقط در کمک به خلق می نگرند. به طوری که ایام حج، شبهه می سازند که هزینه حج را خرج فقیران کنیم و از این سخنان فریبنده. در حالی که قرآن، برخلاف گفته دروغین آنها سخن می گوید.

نکته اول: در قرآن آیات متعددی هست که در کنار کمک به خلق، توصیه به نماز(از فروعات ده گانه که حج نیز جزء آن فروع است) می نماید: «وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ؛ نيكوكارى آن است كه كسى به خداى عالم و روز قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيغمبران ايمان آرد و دارايى خود را در راه دوستى خدا به خويشان و يتيمان و فقيران و در راه ماندگان و گدايان بدهد و در آزاد كردن بندگان صرف كند، و نماز به پا دارد و زكات مال (به مستحق) بدهد.»[1]. بنابراین کمک به خلق در جای خود ارزش دارد و احکامی مثل حج نیز در جای خود ارزشمند است و این دو را نباید با هم خلط کرد.

نکته دوم: افرادی که ادعای کمک به خلق را دارند، نمی گویند که هزینه های گزاف عروسی ها و بریز و بپاش ها،لااقل کمتر شود(نه تعطیل شود) و صرف فقراء شود؛ بلکه اینان وظیفه خود می دانند آنچه شیطان دنبال می کند، دنبال کنند. «إِنَّما يَأْمُرُكُمْ‏ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ؛ (شیطان) فقط شما را به بدى و زشتى فرمان مى‏ دهد، و اينكه جاهلانه امورى را [به عنوان حلال و حرام‏] به خدا نسبت دهيد.»[2]

تضعیف احکام به بهانه کمک به خلق

پی نوشت:
1ــ بقره/177.
2ــ بقره/169.

پدیدآورنده: 
Share