غرور ، رذیله ای دامنه دار

موضوع: 
سید حسین سیدی
غرور
یکی از صفات اخلاقی مذمت شده در قرآن، صفت غرور است. این صفت اخلاقی ریشه خیلی از مشکلات اعتقادی و ناهنجاری ها اجتماعی هست.

غرور ، رذیله ای دامنه دار

یکی از صفات اخلاقی مذمت شده در قرآن، صفت غرور است. به نظر می رسد که این صفت اخلاقی ریشه خیلی از مشکلات اعتقادی و ناهنجاری ها اجتماعی باشد.

واقعیت این است که دنیای مادی، دار غرور و فریب می باشد. «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ؛ بدانيد كه زندگانى دنيا به حقيقت بازيچه ‏اى است طفلانه و لهو و عياشى و زيب و آرايش و تفاخر و خودستايى با يكديگر و حرص برافزودن مال و فرزندان‏.»[1] و در ادامه آیه می فرماید: «مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُور؛ زندگانى دنيا جز متاع فريب و غرور چيزى نيست‏.»]2]

همواره افرادی که در پی تفاخر و تکاثر بودند، در مقابل دعوت پیامبران می ایستادند و لجاجت به خرج می دادند؛ مثل ابوسفیان و ابوجهل و نظایر آن، خدا نکند که ما نیز...

وقتی که انسان همت خود را صرف مال اندوزی کند و بخواهد به هر قیمتی (فارغ از حلال و حرام) از دیگران جلو بزند، در وادی غرور و فریب افتاده است. خیلی از رقابت های ناسالم و کینه ها و تهمت های افراد به هم، حاصل غرور و خودبرتربینی افراد نسبت به هم است (بیشتر دراحزاب سیاسی مشاهده می شود).

گاهی غرور انسان را زمین می زند و از رسیدن به آرزوها باز می دارد. بارها از تیم های ورزشی شنیده شده که ما به قدرت خود مغرور شده بودیم و حریف را دست کم می گرفتیم. در امور معنوی نیز چنین است.

مثال دیگر: گاهی غرور در محیط خانواده بروزمی کند و زن و مرد اشتباهات خود را قبول نکرده و هر کسی خود را بی  عیب و نقص می داند؛ اینجاست که محیط خانواده کانون تشتت و درگیری ها خواهد بود. متاسفانه گاهی علت برخی از طلاق ها نیزهمین مسئله است.

یکی از عوامل بی احترامی فرزندان به والدین ناشی از غرور آنهاست؛ این غرور ممکن است به بهانه تحصیلات بالا (مغرور شدن به علم) و جوانی و ماند آن نیز باشد.

غرور ، رذیله ای دامنه دار

پیشنهادی: امام حسین (علیه السلام) انسان ضدغرور/بخش اول

پی نوشت:
1ــ حدید/20.
2ــ همان.

پدیدآورنده: 
کلمات کلیدی: 
Share