نحوه سلام دادن به ائمه بعد از نماز

انجمن‌ها: 

نحوه سلام دادن به ائمه بعد از نماز

در مورد نحوه سلام دادن به ائمه بعد از نماز باید عرض کنیم که علاوه بر آن سلام دادن به ائمه در همه حالات ذکرش نیکو است و تنها به نماز و پس از آن اختصاص ندارد. و یکی از علت ها این است که اولا، توصیه فراوانی نسبت به زیارت حضرت امام حسین (علیه السلام) از سوی ائمه (علیهم السلام) شده است و فرموده اند اگر از راه دور هم سلامی به آن حضرت داده شود ثواب زیارت آن بزرگوار را دارد و سلام به حضرت رضا (علیه السلام) نیز از شعارهای شیعیان دوازده امامتی است زیرا انشعابات شیعه تا امام کاظم (علیه السلام) ادامه دارد ولی کسانی که حضرت رضا (علیه السلام) را به امامت پذیرفته اند سایر ائمه دوازده گانه را قبول دارند و سلام بر امام زمان نیز به جهت آن است که امام زنده زمان ما و حجت الله و بقیه الله در زمین است. البته سلام دادن به سایر امامان معصوم و پیامبر اکرم و حضرت زهرا (سلام الله علیها) در حالی که رو به قبله هستید ثواب فراوان دارد.

در پایان گفتنی است سلام به امامان (علیهم السلام) رو به قبله مستند است. اما سلام دادن به امامان در جهات مختلف، روش عمومی مردم است و استناد روایی ندارد. البته چنین کاری با توجه به موقعیت جغرافیایی انجام می گیرد و در توجه مردم هنگام سلام دادن بیشتر مؤثر است. بنابراین اشکال شرعی ندارد و حتی از جهت تنوع و توجه بیشتر برای مردم چه بسا قابل توجیه نیز باشد.

و این که در میان شیعه مرسوم است که بعد از نماز به پیامبر و اهل بیت سلام می دهند؛ ریشه روائی دارد:

راوی از امام رضا علیه السلام نقل می کند: «عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ قُلْتُ لَهُ کیفَ الصَّلَاةُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله فِی دُبُرِ الْفَرِیضَةِ وَ کیفَ السَّلَامُ عَلَیهِ فَقَالَ علیه السلام تَقُولُ السَّلَامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ السَّلَامُ عَلَیک یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیک یا خِیرَةَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیک یا حَبِیبَ اللَّهِ؛ سائل پرسید: کیفیت سلام به پیامبر بعد از نماز واجب چگونه است؟ فرمودند: می گویی السَّلَامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ السَّلَامُ عَلَیک یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیک یا خِیرَةَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیک یا حَبِیبَ اللَّهِ»[1] و البته بزرگان ما این عمل را بعد از پایان نماز انجام می دهند و سیره عملی علماء برای ما حجت است:

1- رو به قبله و سلام به امام حسین علیه السلام:

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِالله اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَابنَ رَسوُلِ الله اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَابنَ اَمیرِالمُؤمِنینَ وَابنَ فاطِمَةَ الزَّهراء سَیِّدَةَ نِساءِ العالَمینَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ. 

2- رو به سوی مشهد مقدس و سلام به امام رضا علیه السلام:

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا غَریبَ الغُرَباء اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا مُعینَ الضُّعَفاءِ وَ الفُقَراء اَلسُّلطانَ اَبَاالحَسَنِعَلیَّ بنَ موُسَی الرِّضا وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.

3- روبه قبله و سلام به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا مَولانا یا صاحِبَ الزَّمان اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا خَلیفَةَ الرَّحمنِ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یاشَریکَ القُرآنِ عَجَّلَ اللهُ تَعالی فَرَجَهُ وَ سَهَّلَ اللهُ مَخرَجَهُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.

نحوه سلام دادن به ائمه بعد از نماز

پی نوشت :
1. وسائل‏ الشیعة، ج 6، ص 475.- نحوه سلام دادن به ائمه بعد از نماز

Share

برنامه ها واطلاعات خوبی ارائه می دهید ولی باز از این بهتر هم می تونه باشه، با تشکر از دست اندر کاران این برنامه ها .

مطلبی که فرموده اید آیا سند روایی هم دارد؟ من ندیده ام فقط به طرف قبله بهتر است گفته شود مثل برخی از بزرگان وعلما

سلام علیکم.حضرت صادق(عليه السلام) فرموده است كه: هرگاه راه يكى از شما دور و از خانه اش تا به قبور ما مسافت بسيار باشد بالا رود به پشت بام قسمت بلندتر منزل خود و دو ركعت نماز كند و اشاره كند به سلام كردن بسوى قبرهاى ما پس به درستى كه آن به ما مى رسد.و در روايت ديگرى نقل شده آن حضرت به سدير فرمود:اى سدير زيارت مى كنى قبر حسين(عليه السلام) را در هر روز؟ عرض كردم كه فداى تو گردم نه. فرمود: شما چه جفاكاريد، در هر جمعه زيارت مى كنيد او را؟ گفتم: نه. فرمود در هر ماهى زيارت مى كنيد گفتم نه فرمود در هر سالى او را زيارت مى كنيد گفتم گاهى از سال ها شده كه زيارت كرده ام فرمود اى سدير :چه جفاكاريد شما به امام حسين(عليه السلام) آيا نمى دانيد كه حق تعالى را دو هزار هزار فرشته ژوليده مو گرد آلوده كه مى گريند بر آن حضرت و زيارت مى كنند و خسته نمى شوند؟! چه مى شود براى تو اى سدير كه زيارت كنى قبر حسين(عليه السلام) را در هر جمعه پنج مرتبه و در هر روزى يك مرتبه؟ گفتم: فدايت شوم بين ما و بين او فرسخهاى بسيار است فرمود به من كه بالا رو به بام خانه ات پس نظر كن به جانب راست و چپ پس بلند كن سر خود را بسوى آسمان پس قصد كن جانب قبر آن حضرت را و بگو السَّلامُ عَلَيكَ يا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ نوشته مى شود براى تو زيارتى و آن زيارت حجه و عمره است.. مفاتيح الجنان، باب زيارات، مطلب سوم در زيارات مخصوصه حضرت ابى عبد الله الحسين(عليه السلام) است.

سلام بعد از نماز به 14 معصوم علیهم السلام

مطلب فوق توسط یکی از کاربران عزیز درج شده ... اما سلامی که در مساجد پس از پایان دعاها و هنگام خارج شدن از مسجد داده می شود، دارای پشتوانه روایی نیست اما یک سنت خوب که دارای پشتوانه روایی هست اصل زیارت از راه دور می باشد حالا در مسجد یا در خانه یا هر زمان و مکان دیگر، این سلام ها به محضر اهل البیت علیهم السلام رسانده می شود و برای گوینده ثواب و برکات را به دنبال خواهد داشت. به انواع مختلفی می توان سلام داد یک نحو از سلام را در ادامه برای شما انتخاب کرده ایم. نیاز نیست که حتما به زبان عربی باشد بلکه می توان به زبان فارسی هم به ایشان سلام داد.

روبه قبله می ایستید و می خوانید:

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ خَلْقِ اللَّهِ

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَصِيَّ رَسُولِ اللَّهِ

السَّلامُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ

السَّلامُ عَلَيْكُمَا يَا سِبْطَيْ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةَ عَيْنِ النَّاظِرِينَ

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِيِّ،

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِينَ

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ

سپس رو به سمت مشهد نموده و می خوانید:

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى

سپس رو به قبله نموده و می خوانید:

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ التَّقِيَّ

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِيَّ النَّاصِحَ الْأَمِينَ

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ

السَّلامُ عَلَى الْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِكَ وَ سِرَاجِكَ وَ وَلِيِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ وَصِيِّكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ.

ترجمه: سلام بر تو اى رسول خدا سلام بر تو اى بهترين خلق خدا، سلام بر تو اى برگزيده خدا، سلام بر تو اى محمد بن عبد اللّه خاتم پيامبران، سلام بر تو اى امير مؤمنان على بن ابيطالب، جانشين رسول خدا، سلام بر تو اى فاطمه سرور بانوان جهانيان، سلام بر شما اى دو فرزندزاده پيامبر رحمت، و دو سرور جوانان اهل بهشت، سلام بر تو اى على بن الحسين، سرور عبادت كنندگان، و روشنى چشم بينندگان، سلام بر تو اى محمد بن على، شكافنده دانش پس از پيامبر،سلام بر تو اى جعفر بن محمد، راستگوى نيكوكار امين، سلام بر تو اى موسى بن جعفر، امام پاك و پاكيزه، سلام بر تو اى على بن موسی الرضا امام پسنديده، سلام بر تو اى محمد بن على تقى، سلام بر تو اى على بن محمّد نقی اندرزگوى امين، سلام بر تو اى حسن بن على، سلام بر وصى پس از او. خدايا درود فرست بر نورت، و چراغت، و نماينده نماينده ات، و جانشين جانشينت، حجّتت بر آفريدگانت. [مفاتیح الجنان/ فرازهایی از زیارت حضرت معصومه/ترجمه استاد انصاریان، عرفان]

سلام هایى که پس از پایان نماز مى خوانند نخست رو به طرف قبله به حضرت سیدالشهدا سلام داده مى شود «السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یابن رسول الله، السلام علیکم و رحمه الله برکاته» و بعد رو به طرف خراسان به حضرت رضا سلام داده مى شود «السلام علیک یا على بن موسى الرضا المرتضى، السلام علیک یا معین الضعفائ، السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» آن گاه رو به طرف قبله به حضرت حجت بن الحسن سلام مى دهیم: «السلام علیک یا صاحب الزمان، السلام علیک یا شریک القرآن و یا قاطع البرهان، السلام علیکم و رحمه الله و برکاته».

در خصوص سلام به معصومین(علیهم السلام) پس از نماز گفتنى است:

اولا: یکى از راههاى زیارت معصومین(علیهم السلام) زیارت و سلام از راه دور مى باشد و در روایات تصریح شده این گونه سلام ها به آنها رسانده شود.

حضرت صادق(علیه السلام) فرموده است که: هرگاه راه یکى از شما دور و از خانه اش تا به قبور ما مسافت بسیار باشد بالا رود به پشت بام بلندتر منزل خود و دو رکعت نماز کند و اشاره کند به سلام کردن بسوى قبرهاى ما پس به درستى که آن به ما مى رسد

در روایت دیگرى نقل شده آن حضرت به یکى از یاران خود به نام سدیر فرمود: اى سدیر زیارت مى کنى قبر حسین(علیه السلام) را در هر روز؟ عرض کردم که فداى تو گردم نه. فرمود: شما چه جفاکارید، در هر جمعه زیارت مى کنید او را؟ گفتم: نه. فرمود در هر ماهى زیارت مى کنید گفتم نه فرمود در هر سالى او را زیارت مى کنید گفتم گاهى از سال ها شده که زیارت کرده ام فرموداى سدیر چه جفاکارید شما به امام حسین(علیه السلام) آیا نمى دانید که حق تعالى را دو هزار هزار فرشته ژولیده مو گرد آلوده که مى گریند بر آن حضرت و زیارت مى کنند و خسته نمى شوند؟! چه مى شود براى تو اى سدیر که زیارت کنى قبر حسین(علیه السلام) را در هر جمعه پنج مرتبه و در هر روزى یک مرتبه؟ گفتم: فدایت شوم بین ما و بین او فرسخهاى بسیار است فرمود به من که بالا رو به بام خانه ات پس نظر کن به جانب راست و چپ پس بلند کن سر خود را بسوى آسمان پس قصد کن جانب قبر آن حضرت را و بگو السَّلامُ عَلَیکَ یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ نوشته مى شود براى تو زیارتى و آن زیارت حجه و عمره است.. [مفاتیح الجنان، باب زیارات، مطلب سوم در زیارات مخصوصه حضرت ابى عبد الله الحسین(علیه السلام) است، هشتم زیارت اربعین است، ص ۴۷۰]

ثانیاً: در خصوص سلام دادن به این شکل خاص پس از نماز، در روایات مطلبى ذکر نگردیده.

ثالثا: سلام به امامان بهتر است همیشه رو به قبله باشد. به همین جهت از برخى بزرگان دیده شده است که تنها رو به قبله مى ایستند و سلام به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و بقیه امامان(علیهم السلام) مى دهند اگر چه در خصوص امام رضا(علیه السلام) به جهت این که مرقد شریف ایشان در ایران مى باشد و موقعیت جغرافیایى آن به آسانى قابل تشخیص است رو به سوى مشهد سلام دادن رسم شده است. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: ۱۹۲/۳۱۰۰۲۴)

آیا سلام دادن به ائمه علیهم السلام در جهات مختلف (مثلاً سلام به امام رضا علیه السلام در جهت پشت به قبله)، سند معتبری دارد یا خیر؟

م. ساتر

برخی بزرگان، سلام به پیامبر صلی الله علیه وآله و همه امامان، حتی به امام رضا علیه السلام را رو به قبله می دهند و از آن جا که همه معصومان و مسلمانان، رو به قبله دفن شده اند، سلام در جهت قبله، از تناسب بیشتری نسبت به سایر جهات برخوردار است. برخی بزرگان و بسیاری از مردم، پس از پایان نماز و تمام شدن مراسم، نخست رو به قبله، به حضرت سیدالشهدا علیه السلام، چنین سلام می دهند: «السلام علیک یا ابا عبدالله. السلام علیک یابن رسول الله. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» و بعد رو به طرف خراسان، به حضرت رضا علیه السلام، چنین سلام می دهند: «السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی. السلام علیک یا معین الضعفا. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» و آن گاه، رو به قبله، به حضرت حجة بن الحسن، این چنین سلام می دهند: «السلام علیک یا صاحب الزمان.السلام علیک یا شریک القرآن و یا قاطع البرهان. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته».

بنابراین، سلام دادن به امامان، در جهت قبله، با توجه به موقعیت جغرافیایی، انجام می گیرد و از جهت تنوع و توجه بیشتر برای مردم، قابل توجیه می باشد.

اما علت این که از میان امامان، سلام دادن به امام حسین، امام رضا و امام زمان علیهم السلام، از اولویت خاصی برخوردار است، این است که نسبت به زیارت حضرت امام حسین علیه السلام، توصیه زیادی از سوی ائمه شده است و فرموده اند: اگر از راه دور هم سلامی به آن حضرت داده شود، ثواب زیارت آن بزرگوار را دارد. سلام به حضرت رضا علیه السلام نیز از شعارهای شیعیان دوازده امامی است؛ زیرا انشعابات شیعه تا امام کاظم علیه السلام ادامه داشته، ولی کسانی که حضرت رضا علیه السلام را به امامت پذیرفته اند، سایر ائمه دوازده گانه را نیز قبول دارند. سلام بر امام زمان علیه السلام نیز به جهت آن است که امام زنده زمان ما و حجة الله و بقیة الله در زمین است. سلام دادن به سایر امامان معصوم علیهم السلام، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و حضرت زهرا علیهاسلام، در حالی که رو به قبله هستید، ثواب فراوانی دارد.

 

منبع: مجله  پرسمان  آذر 1385، شماره 51 - سلام دادن به ائمه

من بعد از نماز مسیر مشهد رو از کجا تشخیص بدم

اگه غرب کشور یا مرکز کشور ساکن هستید، به سمت مشرق، ولی اگه غیر از غرب و مرکز کشور هستید میتونید با گوگل مَپ پیدا کنید.