اندازه دروازه فوتبال چمنی چقدر است؟

موضوع: 
دروازه فوتبال چمنی
اندازه دروازه فوتبال چمنی، براساس گروه سنی بازیکنان تعیین می‌شود، اما به طور کلی طبق قوانین فیفا، در بازی‌های رسمی بزرگسالان، دروازه یک مستطیل ۷/۳۲ متری در ۲/۴۴ متری است.

اندازه دروازه فوتبال چمنی چقدر است؟

اندازه دروازه فوتبال چمنی براساس گروه سنی بازیکنان تعیین می شود، اما بطور کلی طبق قوانین فیفا، در بازی های رسمی بزرگسالان، دروازه یک مستطیل ۷/۳۲ متری در ۲/۴۴ متری است.

ورزش فوتبال به قدری در میان مردم جهان محبوب است که می توان آن را یکی از تاثیرگذارترین ورزش ها در حوزه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانست. خیلی از ما، عاشق بازی فوتبال هستیم یا حداقل از تماشای مسابقات فوتبال لذت می بریم و البته خیلی ها هم مدعی هستیم که این ورزش را به خوبی می شناسیم و از قوانین و روش بازی و ... آن اطلاع داریم. اگر می خواهید این ورزش را تخصصی تر بشناسید، در ادامه با اطلاعات کاملی در مورد اندازه دروازه فوتبال چمنی با ما همراه باشید.

 

معیارهای تعیین اندازه دروازه فوتبال

اندازه دروازه در فوتبال، یکی از فاکتور های مهم در این وزش محسوب می شود که براساس گروه سنی بازیکنان متغیر است. اگر اندازه دروازه فوتبال چمنی، با بازیکنان مطابقت نداشته باشد، در اینصورت یک مزیت ناعادلانه برای برخی ایجاد می شود. عامل دیگری که اندازه دروازه فوتبال را تعیین می کند، اندازه زمین بازی است. برای مثال، اندازه دروازه در یک بازی فوتبال کامل (۲۲ نفره بزرگسالان) با اندازه دروازه در بازی فوتبال ۲۲ نفره، اما در گروه سنی جوان تر متفاوت است.

 

اندازه دروازه فوتبال چمنی بزرگسالان

 

معیارهای تعیین اندازه دروازه فوتبال براساس استانداردهای فیفا به شرح زیر است:

  • دروازه باید در مرکز خط دروازه قرار بگیرد.
  • دروازه شامل دو تیر عمودی در دو طرف است که هر یک با پرچم گوشه زمین به یک اندازه فاصله دارند. این دو تیر توسط تیری افقی به یکدیگر متصل می شوند. تیر دروازه باید از جنس چوب، فلز یا سایر مصالح مورد تایید باشد. سطح مقطع آن ها دایره ای، بیضوی یا مربعی است و نباید برای بازیکنان خطری داشته باشند.
  • فاصله بین دو تیر عمودی (طول دروازه) باید ۷.۳۲ متر و فاصله تیر افقی تا زمین (ارتفاع دروازه) باید ۲.۴۴ متر باشد.
  • موقعیت قرار گیری تیر های دروازه و خط دروازه باید به شکل زیر باشد.
  • اگر مقطع تیر عمودی دروازه مانند تصویر زیر، مربعی باشد، هر وجه تیر عمودی، باید عمود بر خط دروازه قرار بگیرد. تیر افقی نیز باید موازی با سطح زمین باشد.

اندازه دروازه فوتبال

  • اگر مقطع تیر دروازه بیضوی باشد (مانند شکل زیر)، بلندترین قطر بیضی در تیر های عمودی، باید عمود بر خط دروازه باشد و در تیر افقی این قطر باید موازی با زمین بازی باشد.

اندازه طول دروازه فوتبال

  • اگر مقطع تیر دروازه مستطیل باشد (مانند عکس زیر)، طول مستطیل در تیر عمودی، باید عمود بر خط دروازه قرار بگیرد و طول مستطیل در تیر افقی باید موازی با سطح زمین باشد.

اندازه دروازه فوتبال

  • سطح مقطع تیر عمودی و افقی باید به یک اندازه باشد، و این اندازه نباید از ۱۲ سانتی متر تجاوز کند. ضخامت خط دروازه نیز باید به اندازه تیر ها باشد.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید توپ فوتبال

مقایسه ابعاد دروازه فوتبال چمنی با فوتسال

فوتسال، یک نسخه فوتبال با مقیاس کمتر است که در سالن و توسط دو تیم ۵ نفری بازی می شود؛ بنابراین طبیعی است که اندازه دروازه فوتبال چمنی با فوتبال سالنی یا همان فوتسال متفاوت باشد. بر این اساس، اندازه استاندارد دروازه فوتسال ۲ متر در ۳ متر است. دیگر تفاوت دروازه فوتسال با فوتبال مربوط به رنگ آن می شود، در فوتسال رنگ تیر ها حتما باید با رنگ زمین متفاوت باشد. دروازه فوتبال همچون دروازه فوتبال، از دو تیر عمودی و یک تیر افقی تشکیل شده است و در قسمت پشتی آن نیز یک تور نصب می شود. ویژگی های تیر ها درست مانند بازی فوتبال است و باید کاملا برای بازیکنان ایمن باشد.

 

اندازه دروازه فوتبال ساحلی

دروازه فوتبال ساحلی توسط سه تیر، دو تیر عمودی و یک تیر افقی در فاصله مساوی از گوشه های زمین ساخته می شود و در تعیین اندازه آن باید به نکات زیر توجه کرد:

  • طول دروازه فوتبال ساحلی ۵ متر و ۵۰ سانتی متر و ارتفاع آن ۲ متر و ۲۰ سانتی متر است. همچنین قطر تیر ها نیز نباید از ۲۰ سانتی متر تجاوز کند.
  • تیر های عمودی باید درون ماسه به طور کامل ثابت شوند تا هیچگونه خطری بازیکنان را تهدید نکند.
  • جنس تور دروازه می تواند نایلون، کتان و یا چتایی باشد و این تور باید به خوبی به تیر های دروازه متصل شوند.

 

تفاوت دروازه فوتبال آمریکایی با فوتبال چمنی

فوتبال آمریکایی تفاوت های زیادی با فوتبال چمنی دارد. برای مثال در این بازی بازیکنان اجازه دارند توپ را با دست حمل کنند. بنابراین دور از انتظار نیست که شکل و اندازه دروازه در فوتبال آمریکایی با فوتبال چمنی متفاوت باشد.

دروازه فوتبال آمریکایی

درازه فوتبال آمریکایی، روی یک پایه ی ۱۰ پایی (حدود سه متر) قرار گرفته و به شکل U. است. تیر های عمودی دروازه در این ورزش ۲۰ پا (حدود شش متر) ارتفاع دارند بلندترین نقطه دروازه از زمین را  ۳۰ پا (حدود ۹ متر) می کند.

 

برگرفته از: سایت رسمی فیفا - به نقل از ستاره اندازه دروازه فوتبال چمنی

فایل: 
Share

دیدگاه‌ها

بسیار عالی.اطلاعات مفیدی طبق سایت رسمی فیفا در مورد ابعاد دروازه فوتبال چمنی؛ فوتسال؛فمتبال ساحلی و اندازه های تیر های دروازه در هر سه نوع فوتبال.و جنس تیرک دروازه ها. به آموخته های بنده اضافه گردید. سلامت. و موفق و سرافراز باشید.(بدرود ؛عباس کرد.از شهر رشت)

تشکر از لطف و حسن توجه تان .... موفق باشید

سلام . چرا طول دروازه ۷/۳۲ میباشد منظور از ۳۲ سانت چیه
چرا ۷/۴۰ یا ۷/۵۰ نیست ؟ ممنون